Publicerat Maj 17, 201411 yr Jag börjar fundera på nytt hagelgevär och saken är den att jag är förlamad i vänster arm! Vilket vapen ska jag titta på och vem kan jag vända mig till, har långt till någon vapenhandlare. Det är inte aktuellt med något klumpigt stöd /ställning utan jag kommer att skjuta med en arm :-) tack på förhand
Publicerat Maj 17, 201411 yr Franchi har en ruskigt lätt modell också. Jag kände på en sådan när jag letade efter en ny halvauto. Kom dock inte ihåg modellnamnet på Franchin, men den kan nog vara ett alternativ för dig.
Publicerat Maj 17, 201411 yr Författare Har en tanke att jag ska klämma dit ett sånt där sikte med en belyst ring på bössan eftersom det blir inte lika bra anläggning som när jag hade två armar :-)
Publicerat Maj 17, 201411 yr Jag har en beretta xplor light och en sån kan jag rekomendera. Väger ca 2.8 och är smidig. Mindre rekyl med gasomladdning också vilket kanske är trevligt när du skjuter med en arm.
Publicerat Maj 17, 201411 yr Tänkte på det jag med, jag är visserligen Benelli-fantast men för minimal rekyl är det gas som gäller utan tvivel. Speciellt på bana där man skjuter singelskott, rekylen blir inte speciellt låg i en Benelli när slutstycket inte åker fram efter skott.
Publicerat Maj 17, 201411 yr Ytterligare en anledning att fundera noga över ditt vapenval är placeringen av säkring. Jag får för mig att det kan ha större inverkan än vad man först kan tro och det är nog inte helt lätt att ändra grepp ens lite i din situation. Jag får faktiskt för mig att det är bättre med säkring i framkant då. Hur upplever du det enklast att gå med vapnet i skogen när du bara kan använda en arm? Har du bössan vilande på axeln med handen på pistolgreppet?
Publicerat Maj 17, 201411 yr Franchi fast black kanske? Ja, det kan det nog vara. Den var riktigt lätt iaf. Under 8.000 kr ny, men jag köpte till slut en annan bössa. Har en tanke att jag ska klämma dit ett sånt där sikte med en belyst ring på bössan eftersom det blir inte lika bra anläggning som när jag hade två armar :-) Är det Red Ring du menar? Jag har funderat på en sådan själv till min Fabarm XLR. Mest för att testa, jag har aldrig tittat i en, ärligt talat. Men personligen tycker jag att den är i dyraste laget.
Publicerat Maj 17, 201411 yr Är det Red Ring du menar? Jag har funderat på en sådan själv till min Fabarm XLR. Mest för att testa, jag har aldrig tittat i en, ärligt talat. Men personligen tycker jag att den är i dyraste laget. Jag sköt med red ring när jag sköt upp för jägarexamen. Från att ha träffat typ 4 av 50 duvor när jag försökte lära mig skjuta själv så träffade jag tio i rad med red ring. Fick förstås även lite instruktioner av kursledaren men min uppfattning är att det var red ring som gjorde största skillnaden. Så det är, enligt min mening, ett väldigt bra hjälpmedel, särskilt för högerskyttar med dominant vänsteröga som jag förstått det. Men prislappen ligger väl på typ 6000kr och det är lite för dyrt för mig.
Publicerat Maj 17, 201411 yr En fundering bara..............en halvauto, speciellt gas är ju väldigt snäll att skjuta med, så långt är ju valet klockrent. Problemet jag tänker mig är att det inte är helt lätt att plundra med en funktionell arm, kanske inte heller att ladda?Eller om den jävlas med omladdning? En smidig bock (kal.20?) kanske trots allt inte är ett dumt val? Säkringen bättre placerad med.
Publicerat Maj 17, 201411 yr Författare Man ska inte underskatta den högra armen;-) Kaliber 20 är väl tänkt även om det blir en halvautomat, jag måste testa lite men jag har svårt att tro att det skulle va något större problem med laddning osv men som sagt jag får testa lite, jag hanterar ju alla vapentyper i kula med olika säkringar osv tex bygel, blaser, vanlig repeter och halvautomat utan stora bekymmer även pumphagel går men klart är att halvautomat är att föredra :-) jag får klämma och känna på de olika men vikten är ju en av de viktigare sakerna och jag ska klämma på någon bock också :-) Vad säger expertisen om en bullpup?
Publicerat Maj 18, 201411 yr Författare http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mf9NIz7-cSo
Publicerat Maj 18, 201411 yr Personligen så tror jag att det är god idé att undvika ett för "spejsigt" utförande, som t.ex den där bullpup-smällan. Det kan vara kul ett tag, men risken är stor att man ledsnar snabbt på eländet och då kan den vara nära nog omöjlig att sälja. Mitt förslag är du satsar på en lätt och välbalanserad automat eller brytbössa. Sen är det bara att börja träna.
Publicerat Maj 18, 201411 yr Författare Jo nog ser bullpup speciell ut och eftermarknaden är ytterst begränsad men nog borde det vara det ultimata för mig?
Publicerat Maj 18, 201411 yr Jo nog ser bullpup speciell ut och eftermarknaden är ytterst begränsad men nog borde det vara det ultimata för mig? Ultimata vet jag inte, men givetvis ska man testa olika system om man får chansen. Sen har vi ju alla olika smak. Men som sagt - försök att få prova en först. Och kolla så att den överhuvudtaget är tillåten och användbar för jakt.
Publicerat Maj 18, 201411 yr Författare Nja de är väl inte tillåten men det borde inte va omöjligt att få tillstånd pga mitt rätt grava handikapp? Det har väl inte mycket med smak att göra jag skulle hellre ha kvar och köra med den pump jag har men tyvärr så har jag fått en ganska kraftig skada och söker då efter ett vapen som jag i huvudtaget kan jaga med, få som får de skador jag dragit på mig i en trafikolycka under 2013 fortsätter att jaga då det är inte helt enkelt! Före olyckan jagade jag knappt något hagelvilt och är därför ganska oerfaren hagelskytt men har utvecklat mitt intresse nu när jag varit sjukskriven men vapen frågan måste utvecklas då det fungerar för dåligt!