Publicerat Maj 17, 201412 yr hur ska man kunna veta vad so är en under året mot en som är två år? Ja innan skottet går? för årsunge är ju lovligt året om men annars bara 1 augusti o framåt!
Publicerat Maj 17, 201412 yr Författare jo, tänker som dig men kan vara bra att ha lagen på sin sida..... sköt en årsunge ikväll, och den var enkel att bedöma. 25kg och stora tuttar.......... nä det var ca 7kg och inga tuttar!
Publicerat Maj 17, 201412 yr Grävling är ett otyg som fördärvar mycket för andra arter, alla är årsungar i min värld.
Publicerat Maj 17, 201412 yr Vad förstör grävlingen så mycket? Är det all dagmask eller fallfrukt den tar? Årsunge bör räknas innan de fyller 1 år dvs just nu finns det bara fjolingar och små små årsungar som ännu ej kommit ur valpningsgrytet Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Maj 18, 201412 yr Lite inne på samma spår som WestCoast.. man har väl studerat grävlingens kostval ganska ingående och konstaterat att man räddar en helvetes massa daggmask när man skjuter en grävling typ.. Har för mej att den där forskningen bedrevs nere i Skåne på något område, hade varit spännande att läsa om det.. Det är då i generella termer. Dock.. kompisen sköt en förra sommaren som han hörde i ett slånbuskage.. den låg och smaskade på en fasan som den lyckats jaga livet ur i busken så tja grävlingen är väl opportunist, hittar den vipungar, fasanreden eller vad det nu kan vara så lär den inte tacka nej. Tror dock inte den söker aktivt efter den typen av föda.
Publicerat Maj 18, 201412 yr I mina trakter är det ungefär nu som ÅRETS ungar börjar röra på sig. I fjor knep jag (eller snarare terriern) den första 31/5. Den vägde nog inte ens ett kg. Drällde omkring dagtid i närheten av grytet. Personligen skulle jag inte fälla några större grävlingar nu med hänvisning till "årsungeparagrafen", jag har svårt att tänka mig att det är fjolårsungarna som avses i den skrivningen. Årsungar för mig är födda innevarande år. Jfr fjolingar bland älgar. Att ta bort grävlingar om de är inom 200 m från min hönsgård är dock en helt annan femma. Likaså en del andra skyddsjaktsmöjligheter som finns.
Publicerat Maj 18, 201412 yr Det är väl inga problem att se om dom är årsungar eller ej, även i början på Augusti är ju årets ungar mindre än dom vuxna.
Publicerat Maj 18, 201412 yr Författare I mina trakter är det ungefär nu som ÅRETS ungar börjar röra på sig. I fjor knep jag (eller snarare terriern) den första 31/5. Den vägde nog inte ens ett kg. Drällde omkring dagtid i närheten av grytet. Personligen skulle jag inte fälla några större grävlingar nu med hänvisning till "årsungeparagrafen", jag har svårt att tänka mig att det är fjolårsungarna som avses i den skrivningen. Årsungar för mig är födda innevarande år. Jfr fjolingar bland älgar. Att ta bort grävlingar om de är inom 200 m från min hönsgård är dock en helt annan femma. Likaså en del andra skyddsjaktsmöjligheter som finns. Är det inte som med grisar då? där skjuts ju 50kg årsgrisar året om!
Publicerat Maj 18, 201412 yr Skjut inga grävlingar nu utan spara dom till grytjakten. Du har ju en tysk på väg in Räv å andra sidan är det bara skjuta så fort du ser en! Hls Rickard
Publicerat Maj 18, 201412 yr Författare Tvärt om skulle jag säga, spara räven till grytjakten och skjut grävling, så blir veterinärkostnaderna lägre.
Publicerat Maj 18, 201412 yr Hehe ja såklart! Men grävling i gryt är ju så roligt att jaga! Hls Rickard
Publicerat Maj 18, 201412 yr Detta är en populär post. Har ett par G gryt på min mark som inte besvärar någon., och dom kommer att bli ojagadé tills dom gör otyg ibland husen. Tycker dom är coola, eller är det bara jag ;-)
Publicerat Maj 19, 201412 yr Är det inte som med grisar då? där skjuts ju 50kg årsgrisar året om! Det finns mycket som kan diskuteras vad gäller grisjakt. Vad som kvalar in som årsgris är en av de frågorna. Ibland är de så kallade årsgrisarna man ser i olika fb grupper VÄLDIGT välväxta.
Publicerat Maj 19, 201412 yr Likaså är många grisar väldigt små....det känns i mitt tycke onödigt. Jag tycker att om man klart uppenbart kan se att det handlar om ungar mht till storlek och kroppsform på både räv och grävling så är de lovliga. Syftet med reglerna är väl att inte skjuta bort föräldrarna under en känslig period?
Publicerat Maj 19, 201412 yr Tvärt om skulle jag säga, spara räven till grytjakten och skjut grävling, så blir veterinärkostnaderna lägre. O för mig är det tvärt om. Räven verkar klart mer lättstött när de kommer till bråk än grävlingen. Men väldigt individuellt för grävlingen oxå. Skjut årsungar o inte vuxna så blir det bra.