Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta räv vid hönshus

Featured Replies

Publicerat

Vi har tänkt skaffa några höns tillsammans med våra grannar. Ett problem är att det finns rätt mycket räv här därför undrar jag lite om vad som gäller för att skjuta rävar som attackerar höns. Jag hittade detta i jaktförordningen:

2) Vildsvin, räv, mårdhund, grävling,

mård, iller, mink, hermelin,

vessla, ekorre, vildkanin,

mullvad, sorkar (även bisam),

lämlar, råttor, skogsmöss, husmus,

kråka, råka, kaja, skata, tamduva

(stadsduva), björktrast (snöskata),

gråsparv och pilfink som kommer in

på gård eller i en trädgård och där

kan orsaka skada eller annan

olägenhet får jagas den 1 juli-den 30 juni.

18)

Rödräv, grävling,

hermelin, vessla, iller,

mård och korp får

jagas inom område för

viltuppfödning, hönsgård

eller liknande

anläggning samt inom ett

avstånd av 200 meter

från sådana anläggningar,

om det behövs för att

förhindra skada inom

anläggningarna den 1 juli–den 30 juni.

Båda dessa stycken, från fjärde bilagan i jaktförordningen, tolkar jag som att de stöder min rätt att skjuta räv. Men när jag har kollat runt på lite forum så antyds det ibland att man måste ha hönsen som vinstdrivande verksamhet och det har vi ju inte tänkt. Vad gäller egentligen?

Sedan kommer hönshuset ligga på grannens tomt. Gör det någon skillnad?

Publicerat

Kan vara kinkigare att få skjuta bland husen ?

Freda dina höns får du.

Publicerat

Duger inte de paragraferna så får du väl ta till nr 28.

Publicerat
  • Författare

Det borde vara ok, det är ju sista huset innan skogen och i skogen jagar de ju både det ena och det andra. Antar att jag får kolla upp det...

Publicerat

Detaljplanerat? Annars fritt fram. Är det detaljplanerat så skulle en gemensam hönsuppfödning vara tillräckligt för många kommuner för att bevilja skottlossningstillstånd till åtminstone någon av er

Publicerat
  • Författare

Duger inte de paragraferna så får du väl ta till nr 28.

Paragraf 28 gäller inte räv. Bara Björn, lo, varg och järv.

Edit: ...har jag lärt mig idag! Ville lägga till det då första svaret lät lite kaxigt...

Publicerat
  • Författare

Detaljplanerat? Annars fritt fram. Är det detaljplanerat så skulle en gemensam hönsuppfödning vara tillräckligt för många kommuner för att bevilja skottlossningstillstånd till åtminstone någon av er

Det finns ju en detaljplan som reglerar hur stort man får bygga o.dyl. Så jag antar att det räknas som detaljplanerat. Men det är ju ett sommarstugeområde utan kommunalt vatten och avlopp så det känns ju inte som en tätort direkt. Får kolla med kommunen helt enkelt.

Publicerat

Ring kommunen. De kan göra ett utdrag ur deras karta där gränsen för detaljplanerat går.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Publicerat

Och var lite försiktig kring perioden då ungarna är beroende av modern, dom går i regel att skrämma bort också.

Publicerat

Och var lite försiktig kring perioden då ungarna är beroende av modern, dom går i regel att skrämma bort också.

Pettson o findus ;)

Publicerat
  • Författare

Pettson o findus ;)

:lol::D:woot:

Helt rätt, "rävar ska man inte skjuta, dem ska man lura". Får samla på mig hönsfjädrar och köpa peppar. ;)

Publicerat

Kom ihåg att dokumentera resultatet och sprida det här också :P

Publicerat
  • Författare

Jag lovar. :) Ungarna älskar den boken så det är inte omöjligt att jag gör ett försök för deras skull faktiskt.

Publicerat

Jag lovar. :) Ungarna älskar den boken så det är inte omöjligt att jag gör ett försök för deras skull faktiskt.

Gör det! Fota o skriv hur du gör då. Då gör jag det också :D Fast problemet är katten som far efter linbanan -_-
Publicerat

Enkelt! Detaljplanerat= Kommunalt avlopp finns inte de var planen att ingen skulle bo där=skog, och i skogen jagar man :thumbsup::tongue:

Varför krångla till de :wink:

Håll oss uppdaterade.

S.  

Publicerat
  • Författare

Gör det! Fota o skriv hur du gör då. Då gör jag det också :D Fast problemet är katten som far efter linbanan -_-

Inget problem att få tag på lösspringande katter att tejpa fast i en linbana med silvertejp... Det svåra är väl att få den att skrika "du ska inte stjäla hönor"

Publicerat

Annars är ju svedd katt ett klassiskt bete i rävfällan.

Publicerat

Detaljplanerat NEJ annars bara o ösa på ut till 200m året runt :)

Mvh.

Publicerat

Är inte en fälla vid hönshuset det bästa? Räven har bevisligen visat intresse för hönsen, man kanske avgöra om det är en spendragen tik. Avfångning med .22LR i all diskretion.

Publicerat

Annars är ju svedd katt ett klassiskt bete i rävfällan.

Var på en utbildnig kring rovdjur där var en äldre rovdjursjägare från norge som tipsade om bla beten ,fällor jakt på varg,lo m,m,,

Han sa samma sak ,, nämligen bästa bete för rovdjur är just katt,, så du har en poäng där ,,

• 1 year later...
Publicerat

Blev av med några ankor häromdagen. ..och så såg jag räven vid hönsgården igår kväll. Idag la jag ut några hundkulor på marken där jag såg räven igår....och räven kom även idag. 22wmr fick den att lägga sig på plats. .

Publicerat

Hönsmänniska och rävjägare med väldigt många rävar på mitt samvete här.

Höns får man inte ha på stadsplanerad mark utan tillstånd, och då är det endast hönor man får ha - inte tuppar.

När det är utrett och man inte bor på stadsplanerad mark så är det fullt tillåtet enligt lag att freda sina höns från räv. Det har jag gjort vid väldigt många tillfällen och det är ett måste för att det skall kunna fungera.

Någon höna per år får man ändå acceptera att de försvinner om man har mina helt fritt gående som jag har, men de sover inlåsta på nätterna. Rävarna har ju också en rättighet att existera tycker jag i alla fall.

Det som fungerar allra bäst som avskräckande mot räven är urin från människor. Som karl är det en lätt sak att fixa kring hönshuset med jämna mellanrum, men det går att lösa med en potta eller liknande om man är dam och inte vill/kan göra det naturligt kring hönshuset ;)

Detta är ett gammal knep jag lärde mig i England och jag kan bekräfta att det fungerar!

Känner man någon frisör funkar det även bra att hänga upp små påsar av nylonstrumpbyxor med gammalt hår i runt staket/motsvarande på ägorna eftersom det luktar väldigt mycket människa.

Jag skjuter inte räv när honorna har smått i gryt - om jag inte tar en på bar gärning i hönshuset, men då handlar det bara om att rädda det som räddas kan.

Jag har även en enligt konstens alla regler tunnelfälla på marken att ta till om det krisar men oftast går fel djur i fällan och då lessnar man efter ett tag. 

När en räv väl har tagit en höna så kan man med säkerhet veta att den kommer tillbaka, och det inom kort! Om så är fallet så är det bara att sätta sig på något bra ställe och vaka.

I dag har jag bara 4 höns kvar (2 hönor och två tuppar) pga en grannhund. Det kunde jag tyvärr inte skydda mig mot och det skedde mitt på dagen. 43 dödade höns på bara några minuter... :(

Fick inte tag i hunden innan den hade sprungit hem igen och den grannen nekade till att det var deras hund som gjort det hela - trots att det låg döda höns inne på deras gård... suck.

Hade mina hundar gjort någonting - vilket jag vet att de aldrig skulle göra, än mindre smita - så hade jag tveklöst tagit fulla ansvaret, men så är inte alla funtade tydligen.

Jag älskar verkligen att ha höns och andra fåglar som får gå fritt här hemma på gården! Har man koll på räven (och grannens hundar) så är det inte så mycket man behöver oroa sig över förutom när man har småkycklingar. Då vill man inte ha några igelkottar. Blev av med 3 kullar ällingar (ungefär 100 st) under en månad och när jag till slut satte ut en minkfälla (för levandefångst) och tog en igelkott, som jag körde iväg en mil och släppte ut, så slutade ällingarna att mysteriskt försvinna. Tar de ällingar så tar det nog också kycklingar gissar jag på?

Publicerat

Tog 5 rävar i fällan i höst/vinter...men gillrar av fällan när säsongen är slut. Jag har hönsgård och stänger in hönsen på natten. Men en hungrig räv gräver sig snart in..och häromdagen försvann 4 ankor spårlöst. När räven springer utanför är det lätt hänt att höns och ankor flaxar ut ur hagen och sen är det kört. Frigående höns gav jag upp för flertalet år sedan..rena smörgåsbordet.

Publicerat

Har frigående fjäderfän då vi är hemma och än så länge har inget djur peppar peppar tagit dom... Vi har iof bara haft fjäderfäna 1 år nu.. På dagarna då vi är borta är dom i en inhägnad utegård men sen är dom lösa igen...