Jump to content

Nästa hund!

Recommended Posts

Hej!! Det är snart dags att utöka hund stallet. så kan någon komma med bra förslag på ras är lite inne på laikorna, fast är det någon som kan komma med bra förslag på andra raser så är det välkommet med. Vill ha en hund som är smidig i kroppen och inte för stor, ska ha bra förföljande, våga ställa och skälla rovdjur och stora grisar kunna hålla på länge och inte vara för skarp så den börjar bita i djuren. Kan tillägga att jag har två hundar redan en blandras spets 50% jämte/ 25% laika/ 25% gråhund och en riktig väg korsning med både spets Wachtel och kopov. Så skriv på för och nackdelar. MVH Martin

JaktGripen

Plott eller rysstövare? Många laikor jag träffat är rätt hårda på viltet.

Musköt

Är inte ofta jag skriver detta, men köp en västlaika.

Kolla med Johan som är avelsråd.

Vet att Dunklets och Lids har kullar på gång efter bra linjer.

En vän han har Plott/laika, ful som stryk men jagar björn, girs och älg som en gud =)

Tror inte att det blir någon stövare tror inte att dom har dom bäst ställande egenskaperna jag vill ha. :sad: Men det kanske blir till nästa hund igen.

Blir inte karelarna rätt grova har inte så stor erfarenhet av dom men dom jag sett har vart rätt grova.

Rysk-eropeisk laika har jag aldrig ens sätt bara på bild är dom mycket mindre än väst och finns det några bra linjer?

Hur bra  bra förföljande har dina Väst laikor om det blir sken i snitt?  :smile: 

ozzian

De karelare jag har haft nöjet att jaga med är smidiga o snabba, men jagar allt.

väldigt fina upptag på älg, men det kan ju vara individen.

jag har bara sett en rysk-europe och den var två år men typ som en karelare.

men jag tror det finns väst o öst laikor som är lika bra, men jag skulle valt de två första alternativen, men det är pgav mina jaktupplevelser!

• Like 1

Okej jag får väl forska lite mer i det, det är väl mycket vad det är för linjer också. :smile:

Musköt

Okej jag får väl forska lite mer i det, det är väl mycket vad det är för linjer också. :smile:

Ta och snacka med jägare som verkligen kan de raserna som du är intresserad av.

Allt för många av de råd och tips man får här bygger på några få jakter med en eller ett par hundar.

Vad det gäller förföljande på mina kräk så kan det va allt mellan 200m till 3-4km beroende på vilket vilt hur fort det går och en del annat.

Jag har en karelare(tik) på 3år samt en gråhundsvalp(hane) på 6mån. Tiken är sjukt envis. Hon ger sig inte om inte djuret ligger ner i backen. Skäller det mest förrutom fågel och smådjur. Inkallning är bara att glömma om hon inte är riktigt trött (förmodligen mitt fel). Hon söker ut ca 400m, går det över så har hon något på gång och följer efter tills man får skjuta eller att hon är sliten. Ofta får man hämta henne med bil LÅNGT bort.

Förrutom detta så är det en otroligt lugn och fin hund hemma. Älskar barn och vara med överallt När man släpper kopplet i skogen så slår det om totalt.

Förmodligen inte den bästa älghunden men en bra allroundhund tycker jag.

Nästa hund blir en Karelare igen för mig.

Gråhundsvalpen köpte jag för att jag var sugen och prova. Han präglas på björn. Han är så liten ännu så där har jag tyvärr inget o säga förrutom en spår-noga valp :)

Urban

Har faktiskt en kompis som har en västlaika med 1a på gris. Provet innan fick hon inget pris pga lojakt.... Vet ej säkert att han får valpar över, då dom skall födas idagarna.

Vid seriöst intresse skicka pm, så förmedlar jag kontakten.

mvh/Urban

Ja det lät ju som något jag va ute efter där ska kanske kolla lite närmare på karelare. :smile:

Tack för tipset Urban men jag har bestämt att försöka vänta tills nästa år innan jag skaffar valp tänkte lägga detta året på att leta rätt linjer och uppfödare. 

Musköt

Har faktiskt en kompis som har en västlaika med 1a på gris. Provet innan fick hon inget pris pga lojakt.... Vet ej säkert att han får valpar över, då dom skall födas idagarna.

Vid seriöst intresse skicka pm, så förmedlar jag kontakten.

mvh/Urban

Är den kullen från Dunklets som jag nämnde ovan. Henrik har väl den på foderavtal.

Urban

Kan nog vara så. Är inte speciellt insatt i rasen, och har inte jagat med henne.

Han nämnde att hon hade gått skapligt på prov. Att få nolla pga felaktigt djur (lo) är ju rätt ok det också;)

mvh/Urban

Musköt

Kan nog vara så. Är inte speciellt insatt i rasen, och har inte jagat med henne.

Han nämnde att hon hade gått skapligt på prov. Att få nolla pga felaktigt djur (lo) är ju rätt ok det också ;)

mvh/Urban

En riktigt bra tiklinje för rasen. 4:e generationen tikar med jaktprovsmeriter. :thumbsup: Och det är ovanligt bland VSL.

En riktigt bra tiklinje för rasen. 4:e generationen tikar med jaktprovsmeriter. :thumbsup: Och det är ovanligt bland VSL.

jag har haft förmånen att jaga en del med den tiken, och skulle jag skaffa en till hund nu, hade jag verkligen försökt få en ur den dunklets kullen. riktigt bra tik tycker jag.

Musköt

jag har haft förmånen att jaga en del med den tiken, och skulle jag skaffa en till hund nu, hade jag verkligen försökt få en ur den dunklets kullen. riktigt bra tik tycker jag.

Börjar väl bli dags att meritera din. :wink:

• Like 1
Slaktarn

Jag har en karelare(tik) på 3år samt en gråhundsvalp(hane) på 6mån. Tiken är sjukt envis. Hon ger sig inte om inte djuret ligger ner i backen. Skäller det mest förrutom fågel och smådjur. Inkallning är bara att glömma om hon inte är riktigt trött (förmodligen mitt fel). Hon söker ut ca 400m, går det över så har hon något på gång och följer efter tills man får skjuta eller att hon är sliten. Ofta får man hämta henne med bil LÅNGT bort.

Förrutom detta så är det en otroligt lugn och fin hund hemma. Älskar barn och vara med överallt När man släpper kopplet i skogen så slår det om totalt.

Förmodligen inte den bästa älghunden men en bra allroundhund tycker jag.

Nästa hund blir en Karelare igen för mig.

Gråhundsvalpen köpte jag för att jag var sugen och prova. Han präglas på björn. Han är så liten ännu så där har jag tyvärr inget o säga förrutom en spår-noga valp :)

Det är ju ultimata hunden! Snäll hemma men Sjövild i skogen!

Vad du ska ha för spets beror väl på vad du ska jaga och på hur stora marker. Vill du ha en hund som kan stå och skälla i 5-10 h så är nog grå eller jämte säkrast. Vill du ha mer kontakt med hunden och gillar rovdjursjakt är Laikan bra. Men glöm inte att gener och hundens erfarenheter är mest avgörande för hur den jagar, inte vad det är för ras. Alla spetsraser ställer ;)

Slaktarn

Om du inte är frälst på någon speciell ras så skulle iaf jag ge rådet att leta efter så bra föräldradjur som möjligt oavsett spetsras. För någon stövare lär du inte köpa om du vill maximera chanserna att gå på ståndskall.

Det mesta jag jagar är ju gris sen älg å gör lite eftersök på det med så bra förföljande och bra ståndtider är ju att föredra. jag jagar ju igentligen inte björn och lo men det hade ju vart kul om man visste att förädradjuren gör det ifall jag får för mig att prova på det. jag tycker att jämtarna blir för stora och grova och gråhundarna kortbenta och sega men fick höra att det är dom gamla grova gråhundara jag tänkte på då. så vill ha en nätt och smidig hund som orkar hålla i och skälla tills jag tycker det räcker. MVH Martin

Musköt

Blir vildsvinsprov till hösten,och om allt går som det ska blir det valpar nästa vår!

Låter bra. Meritera så kan jag va intresserad av en valp.

• 2 weeks later...

Om hon bara fortsätter och jaga som hon gjorde senare delen av säsongen så borde det kunna bli pris och meritering på vildsvin i höst.

ska ge henne alla förutsättningar och chanser i alla fall.

• Like 1