Publicerat Maj 20, 201412 yr Enligt Aftonbladet så ställer vapenhandläggarnas nya program till stora problem: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18916034.ab
Publicerat Maj 20, 201412 yr Så då kanske vi ska räkna med trippel handläggningstid då det ju antagligen inte är aktuellt att fixa systemet eller ersätta de framtida sjukskrivningarna.. Ja ä int.. Jo det är jag fan. telefonskrivet
Publicerat Maj 21, 201412 yr Nu var du väl onödigt logisk Vill man vara ruggigt konspiratorisk så passar väl detta program som en smäck när det gäller att förhala vapenlicenser: 1) Ett skitprogram 2) Skitprogrammet gör att licenstanterna kroknar 3) Färre licenser skrivs ut = Färre vapen i samhället, vapenhandlarna tröttnar och lägger ner. Låt en ny instans sköta hantering av vapenlicenserna Raggarö
Publicerat Maj 21, 201412 yr Men så gå tillbaka till det gamla systemet då...Det går inte för det var ju så dåligt! :-( telefonskrivet
Publicerat Maj 26, 201411 yr Jag fattar inte varför vapenhandlarna inte är auktoriserade att få skriva ut licenser på de vapen dom säljer, förutsatt att köparen ifråga är betrodd med vapen sedan tidigare och kan uppvisa hagel/högviltsprov eller licens för annan bössa i samma behörighet eller högre. Det funkar ju för bilfirmorna att skriva över bilar direkt på köparen! Varför kan vi inte ha ett vapentegister och licensregister med behörigheterna som varje vapenägaren har ang. berättigande att inneha respektive vapenklass? Vi har ju ett körkortsregister som fungerar bra. Det skulle ju vara hur jävla enkelt som helst att upprätta ett nationellt register över vapen, ägare, och respektive ägares behörigheter. Men det skulle väl förståss anses som integritetskränkande av viktigpettrarna som aldrig en sett en levande ekorre att föra ett register över oss vapenägare.
Publicerat Maj 26, 201411 yr Tycker fan synd om dem.. eller tja de som förtjänar det iaf.. Snackade med en i förra veckan, hon var inte nöjd med sin arbetssituation. Vet hur det låter i korridorerna när konstaplarna skulle avrapportera i Pust.. är samma visa för handläggarna med VapenPär..
Publicerat Maj 26, 201411 yr Tycker fan synd om dem.. eller tja de som förtjänar det iaf.. Snackade med en i förra veckan, hon var inte nöjd med sin arbetssituation. Vet hur det låter i korridorerna när konstaplarna skulle avrapportera i Pust.. är samma visa för handläggarna med VapenPär.. Men varför gör dom som bestämmer det så mycket svårare än vad det skulle behöva vara?
Publicerat Maj 26, 201411 yr Pratade med en vapenhandlare idag och han sa att dom hadde ett vapen liggande kostar ett antal tusen. En kille i Göteborg har köpt det men polisen strular för detta är det 6 vapnet, Så det har gått 7 månader sen licensen skickades in. Han sa att det verkar som att polisen gör detta för att få bort privathandeln mellan privat personer. Polisen hadde antytt detta då dom lämnade in en massa vapen för skrotning.
Publicerat Maj 27, 201411 yr Tycker fan synd om dem.. eller tja de som förtjänar det iaf.. Snackade med en i förra veckan, hon var inte nöjd med sin arbetssituation. Vet hur det låter i korridorerna när konstaplarna skulle avrapportera i Pust.. är samma visa för handläggarna med VapenPär.. Jag lider med dem, jobba i ett skit system samt folk som ringer och spyr galla på dem hela dagarna.
Publicerat Maj 27, 201411 yr Jo visst. Men hur svårt kan det vara -egentligen- hur kan man på andra håll utfärda licenser på någon vecka i så fall? Man använder ju samma system...
Publicerat Maj 27, 201411 yr Jo visst. Men hur svårt kan det vara -egentligen- hur kan man på andra håll utfärda licenser på någon vecka i så fall? Man använder ju samma system... Det beror på belastningen per handläggare.
Publicerat Maj 27, 201411 yr Enligt en vapen handlare i Växjö hade tillstånds myndigheten där pratat om att gå tillbaka till det gamla systemet för och arbeta undan. Det tar tydligen dubbel så lång tid och bara knappa in skiten i det nya systemet jämfört med det gamla.
Publicerat Maj 27, 201411 yr Bara en reflektion jag fick när jag kollade beslutsdatum på mina licenser... På båda licenserna sammanfaller beslutsdatumet med datumet då jag ringde för att kolla så att alla uppgifter jag lämnat var i ordning. Slumpen?!?
Publicerat Maj 27, 201411 yr ............ Han sa att det verkar som att polisen gör detta för att få bort privathandeln mellan privat personer. Polisen hadde antytt detta då dom lämnade in en massa vapen för skrotning. Nja, det är mer utstuderat än så..... Man anser från RPS håll att det "läcker" vapen via vapenhandeln och att det förekommer att vapenhandlare "lånar ut vapen" till kriminella. Det sker, det ska erkännas - men i relation till den mängden kriminella vapen som flyter runt och in i Sverige så är det enstaka händelser. Jag har för mig att polisen lyckats visa på enstaka fall de senaste 5 åren....... Så handläggningetiderna är nog mer en plan för att knäcka de mindre vapenhandlarna - desto färre handlare, desto mindre "läckage" och enklare kontroll. Med dagens krav på omsättning kommer nog många att få problem att klara av att få behålla sina tillstånd, för att inte tala om att klara av att sälja vapen med dräglig lönsamhet. Vill RPS får bort privathandeln så är det en baggis att göra det, men det skulle göra att alla vapen skulle snurra genom handlare och då kan man inte slå ihjäl branchen genom att strypa den med långa omsättningstider. Det kanske man kommer att göra när säg 30-40% av vapenhandlarna gett upp, men just nu är det nog för vapenhandeln som sådan man vill åt i första hand. /T
Publicerat Maj 27, 201411 yr Vapenhandlaren som jag var och handlade av i helgen hävdade att han hade vapen för runt en halv miljon liggande som väntade på utlämning.... Så visst, det gäller att vara likvid om man vill vara vapenhandlare.
Publicerat Maj 27, 201411 yr Enligt en vapen handlare i Växjö hade tillstånds myndigheten där pratat om att gå tillbaka till det gamla systemet för och arbeta undan. Det tar tydligen dubbel så lång tid och bara knappa in skiten i det nya systemet jämfört med det gamla. Röster har höjts för detta, men tyvärr är det inte sannolikt.
Publicerat Maj 27, 201411 yr Bara en reflektion jag fick när jag kollade beslutsdatum på mina licenser... På båda licenserna sammanfaller beslutsdatumet med datumet då jag ringde för att kolla så att alla uppgifter jag lämnat var i ordning. Slumpen?!? Mest troligt är det en ren slump
Publicerat Maj 28, 201411 yr Något är i görningen. Det är tydligt. Det kommer att bli som i USA där folk hamstrar allt som har med vapen och ammunition att göra. Jag har börjat göra det själv i den mån jag har råd. Köpte tändhattar i 1000-pack, tre burkar krut och kulor i 500-pack senast jag beställde. Tidigare har jag beställt 100 åt gången och köpt bara en burk krut av aktuell sort, men nu ser jag till att fylla på så mycket det går, för vi vet inte när tillgången blir så dålig att det knappt går att få tag i. Köpte två bössor också, och fyllde upp vapenskåpet till max antal tillåtna vapen så jag har sex stycken. Jag låter väl som Nostradamus, men sanna mina ord, efter valet i höst så kommer det att smälla till på vapenfronten i Sverige och vi kommer att få ännu strängare lagar och en drös med nya idiotiska regler. Vi får se om jag har rätt, men jag hoppas att jag har fel.
Publicerat Augusti 1, 201411 yr Ja med grönsakskommunisterna vid rodret så kan det bli betydligt besvärligare för all form av skytte, oavsett jakt eller målskytte. För att inte tala om blyförbud och kostnaden för att köra till skjutbanan eller jaktmarkerna... Nä man ska ju tydligen åka buss eller tunnelbana om miljön ska överleva.. Hur funkar er tunnelbana uppe i Norrbotten?? I NÖ Skåne lyser den iaf med sin frånvaro. Även andra "kollektivlösningar" sover fortfarande när vanliga knegare ska till jobbet....