Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är Side Focus och Parralax samma sak?

Featured Replies

Publicerat

-Det är frågan...

Om det står Parallax Focus - 20 yards to infinity, i beskrivningen av ett kikarsikte, och Side Focus - 20 yrades to infinity i beskrivningen av vad jag kan se vara exakt samma kikarsikte förutom att det förstnämnda har orden Side Focus i titeln, är det samma sak då?

Publicerat

Nja side focus är just det att ratten sitter på sidan av tuben, ett sikte kan ha parallaxen på objektivet fram typ som de flesta Swarovski siktena har. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Nja side focus är just det att ratten sitter på sidan av tuben, ett sikte kan ha parallaxen på objektivet fram typ som de flesta Swarovski siktena har. /CHristian

Men i praktiken så gör rattarna samma sak?

Publicerat

Ja absolut, det är bara frågan om hur smidiga de är att arbeta med, för ett luftgevär eller 22LR med kort skärpedjup i optiken vill man nog helst ha ratten på sidan, lättare att nå och hantera, köper man dyrare optik och eller inte fullt så extrem förstoring med större skärpedjup och något bättre parallaxfrihet så minskar behovet. /CHristian

Publicerat
  • Författare

Tack för en bra förklaring!

Publicerat

Det är ju lite missvisande att de kallar det focus. Har fått det förklarat för mig att det kan va oskärpa i tuben trots att parallaxen stämmer. Alltså, att vrida paralaxen/sidefocus tills klar bild fås betyder inte att det inte blir parallaxfel. Det är korset som inte ska röra sig trots att du rör huvudet... även om det är oskärpa. Korrekt?

Publicerat

Men i praktiken så gör rattarna samma sak?

Näe.......

Det är ju lite missvisande att de kallar det focus. Har fått det förklarat för mig att det kan va oskärpa i tuben trots att parallaxen stämmer. Alltså, att vrida paralaxen/sidefocus tills klar bild fås betyder inte att det inte blir parallaxfel. Det är korset som inte ska röra sig trots att du rör huvudet... även om det är oskärpa. Korrekt?

Fokus/skärpa är en sak. Parallaxfrihet en helt annan sak.......

/T

Publicerat
  • Författare

Näe.......

Fokus/skärpa är en sak. Parallaxfrihet en helt annan sak.......

/T

Snälla, förklara. :)

Publicerat

Snälla, förklara. :)

Fokus/skärpa är att du har skarp bild och skarpt riktmedel.

Parallax är när riktmedlet inte är i fokalplanet - då blir det möjligt att riktmedlet flyttar sig om ögat flyttar sig.

Med korrekt inställd skärpa ger paralaxinställning ibland skärpa på riktmedlet - men det är inte automagsiskt så. Annars skulle alla sikten med fixerad parallax aldrig kunna ha skarp bild mer än på ett fixt avstånd........

/T

Publicerat
  • Författare

Fokus/skärpa är att du har skarp bild och skarpt riktmedel.

Parallax är när riktmedlet inte är i fokalplanet - då blir det möjligt att riktmedlet flyttar sig om ögat flyttar sig.

Med korrekt inställd skärpa ger paralaxinställning ibland skärpa på riktmedlet - men det är inte automagsiskt så. Annars skulle alla sikten med fixerad parallax aldrig kunna ha skarp bild mer än på ett fixt avstånd........

/T

Tack. :)

Publicerat

Nu är det ju så jäkligt att jänkarnas SF (Side Focus) och AO (Adjustable Objective) båda korrigerar parallax, till skillnad mot skärpan (på riktmedlet) som justeras med okularet.

För att krångla till det ytterligare så kan man även ha RF (Rear Focus) som då ersätter förstoringsvredet (sitter framför okularjusteringen på mitt SS 10x42 HD t.ex.)

Hade jänkarna kallat det för FPA och SPA (Front Parallax Adjustment / Side Parallax Adjustment) hade många grå hår sluppit skapas............. :thumbsup:

Raggarö

Publicerat

Nu är det ju så jäkligt att jänkarnas SF (Side Focus) och AO (Adjustable Objective) båda korrigerar parallax, till skillnad mot skärpan (på riktmedlet) som justeras med okularet.

För att krångla till det ytterligare så kan man även ha RF (Rear Focus) som då ersätter förstoringsvredet (sitter framför okularjusteringen på mitt SS 10x42 HD t.ex.)

Hade jänkarna kallat det för FPA och SPA (Front Parallax Adjustment / Side Parallax Adjustment) hade många grå hår sluppit skapas............. :thumbsup:

Raggarö

Eftersom bägg ei ngn mening ger "skärpa" i ett vitt begrepp och bägge beror på samma sak : att en punkt på olika avstånd ger olika infallsvinklar på ljuset linsen ska ta in.

Skärpa på okularet är egentligen en inställning för att ljuset ut ska komma parallellt - gör det inte det blir det "dimmigt". Då justerar man den sista linsens läge i längd så den ligger rätt mot det sista fokalplanet för att ge parallella strålar ut. Här pratar vi egentligen inte om fokus utan om parallellitet.

Parallax beror som ovan fast här är det själva riktmedlet man vill ha i fokus av fokalplanet. Det enklaste här med är att justera frontlinsens läge i längd så den flyttar fokalplanet till riktmedlet - man justera på andra optiska element (linsgrupper) i kikaren om man tex sätter riktmedlet i det bakre fokalplanet (inte medförstorande riktmedel).

Så hur i herrans namn man ska ställa skärpa OCH parallax med ETT vred får du gärna förklara. Eftersom det i så fall tarvar ett fixt offsett dem emellan......... Minsta lilla du har ett synfel från 1,0 kommer du att få felaktig parallax......

/T

Publicerat

T- de i tråden aktuella tuberna har en helt vanlig fokus ring på okularet, den man ställer skärpan med på evighetsavstånd, dvs grund skärpan,

att amrisar sedan inte kan hålla isär parallax justering och annat är som Raggarö inte helt vårt fel, vi kan ju se till att göra det, oavsett om det är side focus eller front focus/parallax så är det frågan om exakt samma sak, parallaxjusteringen och sekundärt dess placering.

Därav att jag gav ett sammanfattande och enkelt svar till Återfallsjägare. /Christian

Publicerat

Nä det gör man väl aldrig? Det har jag inte sett nån gång. På mina kikare ställer man skärpan längst bak (vid ögat) på min japan sitter parallaxjusteringen på objektivet och på min amerikan på sidan. Men båda har skärpejustering bak.

Publicerat

Nä det gör man väl aldrig? Det har jag inte sett nån gång. På mina kikare ställer man skärpan längst bak (vid ögat) på min japan sitter parallaxjusteringen på objektivet och på min amerikan på sidan. Men båda har skärpejustering bak.

:blush:

Dagens lärdom: läs inlägget innan du svarar..........

Jag hade fel, helt rätt av dig.

/T

Publicerat

Ja det va dåligt pmt ;) men då händer det alltså även den bästa :)