Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oryx i 308W

Featured Replies

Publicerat

Så har det hänt igen, dålig uppsvampning av Oryx i 308 W. Sårkanalen i kultingen jag sköt igår var genom lungorna inte större än en diametern för en blyertspenna. Tyvärr hittade jag inte denna kula pga genomslag.

Har haft lite dassig effekt tidigare med nästan helmantelseffekt av ORYX, speciellt i fall med mindre djur, men även på en älgkalv i fjol som jag sköt olyckligt framifrån passerade hela djuret och hittades i baken under skinnet och den hade inte svampat alls >:(

Laddar inte själv utan har fabriksladdat. Hade trott att denna kula skulle vara lite säkrare. Är den för långsam i 308W?? Men i 9,3 har jag mycket bättre erfarenheter och den är ju inte snabbare den.

Mvh

Publicerat

Vi har inte en som inte har gjort ditt jobb exemplariskt, både fabriksladdat och handladdat i just 308 farter......märkligt

Publicerat

Skjutavstånd?

Publicerat
  • Författare

Hej

Ca 70-80 meter skulle jag tro igår. I kalvexemplet ca 120 meter.

Tror jag har flera exempel men det är svårt då man sällan hittar kulan på mindre vilt. Har jhaft Vulkan 1 år i 308an, men med tanke på grisen har jag nu valt Oryx.

Publicerat

En kompis till mig som jagar ca 100 dagar om året både i Sverige och utomlands använder bara fabriksladdad oryx i sin Blaser r93 luxus i 308win och 9,3*62 och han tycker den funkar kanon har sett dovvilt skjutet på 150-200m och där har dom allt expanderat...

Publicerat
  • Författare

Hej Linus

Jodå, jag känner också lyckliga användare av ORYX, skulle nog tro att halva Normas omsättning kommer med den kulan som bas och alla dessa kunder kan ju knappast ha fel. Även jag är nöjd i 9,3x62.

Kan inte säga att jag känner andra heller som haft detta problem och därför beslöt jag mig att fråga här

Således kvarststår mitt upplevda problem i 308W. Jagar knappast 100 dagar om året med kulvapen och äger heller ingen R93. Men jag känner därimot igen en sårkanal som borde varit större.

Kanske slumpen?

MVH

Publicerat

e det kulor från samma paket du upplevt detta med kan ju vara så att det är något fel på x antal kulor från en viss serie...kontakta norma dom brukar vara lätta att ha att göra med..

Publicerat
Så har det hänt igen, dålig uppsvampning av Oryx i 308 W. Sårkanalen i kultingen jag sköt igår var genom lungorna inte större än en diametern för en blyertspenna. Tyvärr hittade jag inte denna kula pga genomslag.

Har haft lite dassig effekt tidigare med nästan helmantelseffekt av ORYX, speciellt i fall med mindre djur, men även på en älgkalv i fjol som jag sköt olyckligt framifrån passerade hela djuret och hittades i baken under skinnet och den hade inte svampat alls >:(

Vad du beskriver är precis vad som hände mig med min 7x57Mauser och 10,0g oryx vid två tillfällen mot dovhjort.

kulorna expanderade just ingenting med i ena fallet ett långt e-sök där hjorten fortfarande levde efter 20min trots att lungorna var genomskjutna.

Har inte använt oryx i någon kaliber efter detta.

/Micke

Publicerat

Även jag har varit med om dåliga Oryx kulor, vid ett tillfälle, som tur var i ett hägn. sköt en griskulting genom lungorna där kulan vinklade och inte hade expanderat nämnvärt! kalibern var 6,5x55 och 10g Oryx. avstånd ca 40m. Grisen gick cirka 300m och fick spåras med hund för att finnas, fanns dock en hel del blod som tur var på platsen och hela vägen fram.

Efter det har jag undvikt oryx så mycket som möjligt!

MVH/Jocke

Publicerat

Hej,

Intressant läsning, jag sköt ett kid i helgen där jag fick motsatt effekt, kulan gav genomslag men hade splittrats med rester och flera utgångshål lite varstans. Kaliber 7x57r.

Orjant vet jag också har nästan bara dåliga erfarenheter av Oryx men de får han redovisa för själv.

mvh

Dard

Publicerat
  • Författare
e det kulor från samma paket du upplevt detta med kan ju vara så att det är något fel på x antal kulor från en viss serie...kontakta norma dom brukar vara lätta att ha att göra med..
Norma är alltid snabba med att kompensera vid problem, med exempelvis en ask ammunition gratis om du har en stukad hylsa i paketet. Får dock känslan att detta är lite av "här har du grabben så glömmer vi det här" Har inte den efarenheten att dom lyssnar på konstruktiv kritik dock, försökte lyfta mina erfarenheter på Tullgarn men fick ett lite svalt bemötande. Mina problem härör från olika paket, olika år, viltslag och skjutavstånd.

Jobbar själv med produkter där vi har 75-80% marknadsandel i Sverige, hög kvalite men vi är dyrare än alternativen. Att tro att det inte finns alternativ är ingen långsiktig strategi av en marknadsledare.

Intressant att höra att fler delar mina erfarenheter i alla fall och i flera olika kalibrar.

Mvh Magnus

• 2 weeks later...
Publicerat

hej jag har samma erfarenhet av oryx i 308 och 3006 med 11,7grams kulan dålig uppsvampning genomslag och dålig effekt det är både med fabriks och handladdat jag har laddat med oryx sedan dom kom jag tycker att dom var bättre i början nu mer är det sälla jag har kvar någon kula som är kvar i älgarnag med långa efter sök som följd har laddat oryx i 6,5 308 3006 338 och nu även 270 men där har jag ingen erfaren het av