Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad menas med att "slipa in ringarna", när man monterar ett kikarsikte?

Featured Replies

Publicerat

Betyder det helt enkelt att man tar ett sandpapper och gnider runt inuti ringarna för att få bort ytbehandling som kan ligga an snett mot tuben?

Kan man göra det själv?

Vad vill man uppnå med att slipa in ringarna?

Publicerat
  • Författare

Kolla här :)

Mvh.

Klockrent!

Tack! :)

Publicerat

Helt plötsligt blev det prisvärt att låta en smed montera...

Publicerat

Går alla smeder går igenom hela den där proceduren kan man ju fråga sig......

Nu har jag iofs endast blivit drabbad av bönhaserier från vapenhandlares "montörer" (och endast på kompisars vapen) och det har ibland sett mer än lovligt tokigt ut.  :woot:

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Sen är det nu förbaskat roligt att lära sig något nytt.

-Och att ha alla verktyg hemma som finns i hela världen, även om dom bara används än en gång... :P

Publicerat

Sugen på och beställa det för 1" och 30mm combo kit så klara man sig livet ut förhoppningsvis...

Publicerat
  • Författare

Sugen på och beställa det för 1" och 30mm combo kit så klara man sig livet ut förhoppningsvis...

Exakt det jag beställde.

Kan återkomma med en recension när grejorna kommit.

Beställde även lite verktyg efter att ha lyckats knacka sönder det fiberoptiska siktet som jag försökte montera på min Winchester 94. :(

En femåring hade lyckats montera skiten men inte jag...

post-14553-0-66674000-1400935376_thumb.j

• 10 months later...
Publicerat

Har wheelers dubbel set. Det är otroligt hur orunda ringarna är när man börjar lappa dem.

Publicerat

Jag föredrar att bädda ringarna istället då det finns toleransskillnader mellan olika kikare. 30mm brukar i själva verket vara 29,80-30.40, nu kanske inte det har nån praktisk betydelse men ihop med att ringarna också diffar känns bäddning bra. Enkelt och billigt är det också. 

Publicerat

Hur bäddar du ringarna?

Publicerat

Jag ska se om jag hittar en video som beskriver det hela bra, det finns flera videos på tuben annars. Jag ruggar upp ytan på undre ringhalvorna med våtslippapper. Rispar ytan eller dremlar små hålighter för bäddmassan. Sen tvättar jag rent med aceton för att få fetfritt. Vaxa kikaren med sonax bilvax, 2-3 lager och låt torka mellan lagren. Maskera och vaxa överallt där du inte vill ha epoxi, dvs sidan av ringar tex. Sen monterar du ringarna på basen/skenan och drar åt med samma kraft som du skulle ha gjort vid montering av kikaren. Bred ut ett tunt lager epoxi. Placera kikaren i ringarna och tryck lite lätt uppifrån. En del väljer att montera övre ringhalvorna nu men jag tycker det blir alldeles för meckigt så jag läger ett lager tejp över ringarna och kikaren. Låt det verka 24tim. JB weld är en favorit till detta då det dels fäster bra på alu om du har alu ringar och det är lätt jobbat och flyter ut bra för denna uppgift. 

Publicerat

Publicerat

Man är sig något nytt varje dag. Jag har endast bäddat kolvar och sängen min förr. Tackar för infon

Publicerat

Kanske skall tillägga att bäddning inte är ett "botemedel" för sneda montage. Utan främst för att få en bra yta och förbättra toleranserna. Har man snett montage är inslipning av klackar och ringar bättre! man kan alltid bädda efter det.