Publicerat Maj 23, 201412 yr Hej, Vänder mig än en gång till er på detta fantastiska forum. Det är svårt att hitta hjälpen på annat håll, och bara få chansen att diskutera idéer är fantastisk. Men nu till den kluriga frågan....Jag håller på att ta jägarexamen och har fått förfrågan om att köpa en komplett vapengarderob är detta ett bra pris tycker ni??? Husqvarna prestige 300 12/76 bock 7000:- Lakelander 0,308 modell 389. med Leupold kikarsikte 3,5-10X50mm 8000:- Varberger 6PPC modell 757. med kikarsikte Leupold 6,5-20X32 10'000:- Krico 0,22 med kikarsikte model okänd 4-5ggr förstoring 3000:- Vad tror ni om detta, Det är svårt när man inte har kunskapen som behövs. Men hoppas ni kan nämna något, tack!
Publicerat Maj 23, 201412 yr Husqvarnan är sådär bra och inte prisvärd. Varberger har gjort bra bössor men 6PPC är lite av en specialpatron som nog gör sig bäst om du handladdar. Krico är OK, men det finns gott om billiga 22:or.
Publicerat Maj 23, 201412 yr Xxl säljer helt nya Ruger 10-22 riktigt billigt nu. Förvisso halvautomat.
Publicerat Maj 23, 201412 yr Spontant rätt styva priser för privatköp. Det spelar naturligtvis roll vad det är för kikare. Försök att googla fram lite prisreferenser så kan du fort bilda dig en uppfattning.
Publicerat Maj 23, 201412 yr Spontant känner jag att du inte ska köpa detta. Huskvarnan är känd för att vara en stift brytare.Lakelandern finns det inga delar till och dom är kända för att haverera. 6PPC hoppas du är duktigt sugen på att börja handladda plus att samma sak gäller som med den andra studsarna inga delar.. Kricon same same men dom brukar skjuta bra.
Publicerat Maj 23, 201412 yr Med detta sagt så är studsarna inte dåliga som vapen men med utbudet på reservdelar så borde detta återspegla på priset. (Mao domän för dyra)
Publicerat Maj 24, 201412 yr Detta är en populär post. Rejält dyrt! Hagelskrället Max 2000:-,låt helst bli skräpet. Studsarna är alla kända för att skjuta bra,men som sagts så är det dåligt till riktigt dåligt med reservdelar till dom,inga av dom tillverkas längre. Jag hade inte betalat mer än 12000:- för de tre kulvapen tillsammans,6ppc skapar merkostnader då du måste skaffa komplett handladdningsutrustning. Känns som om någon försöker lura på dig vad han vill bli av med då det på öppna marknaden inte går att sälja till dessa priser bortsett från 22:an. /Mike
Publicerat Maj 24, 201412 yr +1 på Ken1 o Mike. Det kan vara frestande att få ett "färdigt paket" som ny jägare, men detta är inte rätt bössor. Det är en bra tid att köpa beg, många som ska byta något nu - så avvakta och leta vidare efter pålitliga vapen. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Maj 24, 201412 yr Instämmer, groteskt dyrt för dessa vapen. Gissar på att säljaren är en av många som inte vet skillnaden på "bästa vapnet" och "det vapen jag råkar äga".
Publicerat Maj 24, 201412 yr Författare Först av allt, tack för alla svar! det ger mycket att kunna höra av era åsikter när man är så ny i rocken som jag är. Tittade runt lite på de som säljer Husqvarna bock och priset ligger runt 7000-8000kr. Kan tycka detta är konstigt när man får så tydliga signaler från er och andra att det egentligen handlar om en lågprisbössa. Tack vare er vet jag nu att Lakelander och varbergern inte tillverkas längre och detta går ju som tidigare sagt hand i hand med reservdelsutbudet. Däremot verkar det inte vara några fel på vapnen i fråga, så om jag kan få ner priset lite så funderar jag på att slå till. När jag nämnde 6PPC:n till en vapenhandlare gav han mig en fin beg Sako 0,222 och sa ta denna istället för 6000:-. Dock utan kikarsikte. Handladdning är något jag är intresserad av så detta skrämmer mig inte direkt, säljaren kan skicka med utrustning för 3600:- (ska vara med verktyg till flera olika kalibrar). Svårt svårt...
Publicerat Maj 24, 201412 yr Först av allt, tack för alla svar! det ger mycket att kunna höra av era åsikter när man är så ny i rocken som jag är. Tittade runt lite på de som säljer Husqvarna bock och priset ligger runt 7000-8000kr. Kan tycka detta är konstigt när man får så tydliga signaler från er och andra att det egentligen handlar om en lågprisbössa. När jag nämnde 6PPC:n till en vapenhandlare gav han mig en fin beg Sako 0,222 och sa ta denna istället för 6000:-. Dock utan kikarsikte. Begärt pris på en vara och priset som varan säljs för är ibland väldigt olika... De hagel-qvarnor du sett annonser på finns ju uppenbarligen kvar. Har det funnits dito i till rätt pris så är dom således också sålda. Ang. Sakon i .222 så antar jag att det är en Sako Vixen? Den är i så fall ett mycket säkrare köp än Varbergern alla dagar i veckan.
Publicerat Maj 24, 201412 yr Det är visst fel på vapnen, jag kan nämna två: Lakelander och Varberger. Lass. Med. Skit. Undvik som du undviker glädjeflickan med mustasch och vätskande munsår. -- Mats
Publicerat Maj 24, 201412 yr Så, vad är felen på Lakelander och Varberger utöver just reservdelstillgången?
Publicerat Maj 24, 201412 yr Min erfarenhet av lakelander är i huvudsak positiv. Två nackdelar. Varbygel i plast. Bytte jag mot en till rem700 i stål. Slutstycksspärren är för klen. Behöver inte repetera speciellt hårt för att den ska ge sig. Borde dock inte vara speciellt svårt att tillverka för den händige, alt vända sig till en vapentekniker om offert. Vad gäller varberger tror jag deras varbygel är i stål, däremot slutstycksspärren är lika klen. Däremot är alla bösdor förutom krickon ordentligt överprissatta. Rimligt pris för en lakelander torde ligga på 2,5-3000kr hos en vapenhandlare. En varberger en tusenlapp högre.... Huskvarnan vet jag inte men skulle personligen inte se att man betalar mer än 3000 för den. För motsv peng köper man ju nikko, beretta, skb, miruko utan choker... mvh/Urban
Publicerat Maj 24, 201412 yr Hej, Är det bara jakt du ska ha husqvarnan till så är det väl en helt ok bössa, men inte till det priset!!.. Ett mer rimligt pris för en sådan bössa ligger väl runt ca 4000:-. och vad det gäller kulvapen så tycker jag att du ska rikta in dig på 1st bössa med bra optik istället för flera vapen med taskig optik.. Har du tex 15 000:- att handla bössa för så lägg 10 på optik och fästen och 5 på bössan...
Publicerat Maj 24, 201412 yr Jag har lite sämre erfarenheter av varberger. Den kärvar i bulten efter 50-60 skott och behöver ofta smörja. Man behöver ofta bottenrepetera slutstycket för att få med sig ny patron. Rätt ofta säljs det riktigt bra bössor här och på robsoft för 3500-5000kr, tikka, Sako mfl. Här säljer man inte skit för man har sitt rykte att tänka på till skillnad från en handlare. Ibland finns det vapen här inne för 8000 som man nästan gråter över för att man inte har mer plats hemma för dem. Som nybörjare hade jag valt ett modernare eller tryggare köp än det du föreslår. Du kan ju få en quad för 6500 idag och det är svårslaget Jmf de flesta andra märken och priser, det är kvalitet. Därtill så tycker jag att du ska satsa på färre vapen och bättre optik än det som kommer med. Jag tycker inte priserna är sådär himla bra, jag tycker du ska leta vidare.
Publicerat Maj 25, 201412 yr Jäklar i min låda, det va saftiga priser. Hjälpte nyligen min svåger att köpa en fin cg1900 6,5x55 med en Nickel kikare på för 1000kr. Man ska inte stressa när det gäller vapeninköp. Fördelen med vår vapengarderob i Sverige är att det finns massor med fina bössor därute till låga priser! Kricon kan du väl slå till på och kanske leupoldkikarna om han vill sälja löst.
Publicerat Maj 25, 201412 yr Jäklar i min låda, det va saftiga priser. Hjälpte nyligen min svåger att köpa en fin cg1900 6,5x55 med en Nickel kikare på för 1000kr. Man ska inte stressa när det gäller vapeninköp. Fördelen med vår vapengarderob i Sverige är att det finns massor med fina bössor därute till låga priser! Kricon kan du väl slå till på och kanske leupoldkikarna om han vill sälja löst.1.000:- för en CG1900?????I vilket skick var den i så fall? Det är ju absolut inte ett normgivande pris som TS ska tro att han ska kunna köpa en likadan för samma pris. En svensk 1900 ligger på ungefär 3-6,000 beroende på skick och optik.