Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kockkniv i AEB-L

Featured Replies

Publicerat

Hejsan folket,
Här är en kockkniv jag gjorde till min mor, bladet är 2,8 mm tjockt AEB-L stål härdat av Seved till 60 HRC. Skaftet är i ebenholts med 6mm mosaik pins. Kniven är ca 31 cm lång, bladet är 18 cm långt och 5,5 cm högt vid klacken.
Kniven är väldigt välbalanserad och den känns smidig att använda och den skär bra då jag slipade den tunn! Efter att ha slipat den upp till omkring 12 000 korn på japanska vattenstenar och striglat den så är den läskigt vass! :tongue: 
Det framgår inte riktigt av bilderna men ebenholtsen jag använde har ett väldigt fint djup med bruna inslag som ger en fin kontrast mot det svarta träet.
post-11919-0-47400300-1400916136_thumb.j
post-11919-0-58174300-1400916133_thumb.j
post-11919-0-51618100-1400916134_thumb.j
post-11919-0-55041600-1400916135_thumb.j
post-11919-0-03093400-1400916137_thumb.j

Publicerat

Hejsan folket,

Här är en kockkniv jag gjorde till min mor, bladet är 2,8 mm tjockt AEB-L stål härdat av Seved till 60 HRC. Skaftet är i ebenholts med 6mm mosaik pins. Kniven är ca 31 cm lång, bladet är 18 cm långt och 5,5 cm högt vid klacken.

Kniven är väldigt välbalanserad och den känns smidig att använda och den skär bra då jag slipade den tunn! Efter att ha slipat den upp till omkring 12 000 korn på japanska vattenstenar och striglat den så är den läskigt vass! :tongue: 

Det framgår inte riktigt av bilderna men ebenholtsen jag använde har ett väldigt fint djup med bruna inslag som ger en fin kontrast mot det svarta träet.

attachicon.gifDSC_0018.JPG

attachicon.gifDSC_0013.JPG

attachicon.gifDSC_0014.JPG

attachicon.gifDSC_0016.JPG

attachicon.gifDSC_0022.JPG

Snygg, din mor måste vara nöjd!

Publicerat

Otroligt fin kniv som du gjort den. Tänk om man någon gång i sitt liv fått en sådan, den hade man haft med sig livet igenom.

Publicerat

Dregel... Sslurrp! =D>

levererat av Televerket

Publicerat

Tycker den verkar fantastisk. 18cm bra för de flesta i köket. Är hon händig med kniven (läs proffs) vill hon nog snart ha en till som är 24...

Är hon inte det skall man nog be henne vara lite försiktig. Riktigt vasst i 60 RC är nog ganska sprött trotts matetialvalet. Kan gå illa i en frusen kyckling...

Publicerat
  • Författare

Tycker den verkar fantastisk. 18cm bra för de flesta i köket. Är hon händig med kniven (läs proffs) vill hon nog snart ha en till som är 24...

Är hon inte det skall man nog be henne vara lite försiktig. Riktigt vasst i 60 RC är nog ganska sprött trotts matetialvalet. Kan gå illa i en frusen kyckling...

Hon har jobbat som kock och drivit eget i många år, hon har koll :thumbsup: Förutom när det kommer till slipning av knivarna.... det får jag ta hand om :dry:  Vi har ett par 24-25 cm knivar på magnetlisten, men hon tycker att de är lite för långa för vardagligt bruk, å det var därför hon bad om en något kortare kniv :wink: 

Tack för alla komplimanger, jag är rätt nöjd med den då det är det första bladet som är relativt högt från egg till ryggen som jag har gjort :happy:

Publicerat

Känns bra att du inte kastar pärlor för svin vilket den kniven varit för många jag känner... Jag är en hel del avundsjuk på hantverkskunnandet!

Publicerat
  • Författare

Nej en kniv som e gjord för prestanda, d.v.s slipad väldigt tunn, hårt härdad är nog till för de som har behov av, eller är genuint intresserade av köksknivar, så att de kan hantera och sköta kniven på rätt sätt. Med det säger jag inte att detta är en perfekt kniv eller så, det är ett par saker jag ska ändra på till nästa kniv men över lag är jag riktigt nöjd.

Med detta sagt så kan en amatör använda en sån här kniv då den är smidigare och lättare än de flesta köksknivar man hittar i butik, förutsatt att personen i fråga är villig att lägga ner extra tid på att lära sig hantera den, så att man inte använder den på ett sådant sätt att man förstör kniven, precis som du säger :smile: