Publicerat Maj 24, 201411 yr Skit också skrev lång förklaring och blev utloggad. Tar det enkelt. Tidiga funderingar på sikte för toppfågel. Har kört med 12ggr som max. Vad skall man välja idag? Är det värt stålarna att gå upp i förstoring? Eller är det viktigare att hålla sig kring Swarre kvalitet?
Publicerat Maj 24, 201411 yr Skit också skrev lång förklaring och blev utloggad. Tar det enkelt. Tidiga funderingar på sikte för toppfågel. Har kört med 12ggr som max. Vad skall man välja idag? Är det värt stålarna att gå upp i förstoring? Eller är det viktigare att hålla sig kring Swarre kvalitet? Enligt min uppfattning så klarar du dig men det är ju alltid bra o ha lite förstoring på lite längre håll o ett vortex 6.5-20x50 PA eller Meopta meopro 6-18x50 behöver inte va zeiss swarre s&b funkar klockrent än då min förra topp jakt sköt jag med ett bushnell banner som stod på 12x o det funka både till 223 o 256m Mvh.
Publicerat Maj 24, 201411 yr Själv tycker jag om hög förstoring, även om det gick att skjuta tjäder i topp med 9ggr förut så saknades känslan att "ligga nära". Skjuter själv alltid på så hög förstoring som möjligt vid situationen.
Publicerat Maj 24, 201411 yr Författare Nja. Ner från 12 var nog aldrig aktuellt. Men hur stor skillnad blir det egentligen med 16 eller 18ggr förstoring? Jag räknar inte med att behöva skjuta på mycket mer än 200m ändå. Känns som dålig ansmygnimg om man måste skjuta på 300 o liknande.
Publicerat Maj 25, 201411 yr Om 200 meter är max är 12x helt ok som max förstoring,ser ingen anledning att offra optisk prestanda för mer X, det är klart viktigare att kunna se hur en fågel sitter, grenar i vägen osv. Om man får tillräckligt med prestanda från Meopta o Vortex kan jag inte bedöma, upp till brukaren men det fungerar säkert. Christian