Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Patrik L

*Slutfört* En stockamatörs betraktelser

Recommended Posts

Patrik L

Har sedan en tid en remington 700 i .308 winchester som enda klass ett bössa. Den är tillverkad någon gång i början på 80-talet och levererades med en enkel valnötskolv med sådana lyxdetaljer som montecarlokolv, blindmagasin och pressad "nätskärning"

Jag kan ju redan nu säga att det inte var kolven som fick mig såld på bössan, snarare att det var en duglig pang till ett vettigt pris som rymdes inom den nyblivna jägarens budget. Tanken var från början att använda den som den var och bitvis bygga om eller "förbättra" det som behövdes.

Den första hösten så hade jag passat in ett ledat underbeslag och sytt en patronhållare i läder till kolven. Det funkade, men var inte helt perfekt. Det som störde mig mest var faktiskt montecarlokolven och det lite skumma greppet.

I det här läget så impulshandlade jag en sps-stock och monterade systemet i och under tiden så experimenterade jag med valnötsstocken. Det visade sig dock i samband med att jag försökte få passa in ett underbeslag för löstagbart magasin att stocken var sprucken, så den ställdes undan i ett hörn tills vidare och sps-stocken fick tjänstgöra. 

Tyvärr så är sps-stocken tämligen plastig, ljudlig och allmänt vek (trots försök med att bädda in alurör längs med hela förstocken) så den ska pensioneras. Men vad ska man ha då?

Enkelt: Jag kapar sönder valnötsstocken och limmar ihop den som jag vill ha den, bygger på med lämpligt material där det saknas och när jag är färdig så ska jag se till att fräsa en kopia. (Vi får väl se hur lång tid det tar...)

Det här har vi att börja med:

post-12001-0-80837400-1400956507_thumb.j

post-12001-0-30527500-1400956532_thumb.j

En ADL stock som någon klåpare (jag...) försökt passa in ett underbeslag för löst magasin i.  (Jag skipppade det lösa magasinet när jag insåg att det bara är ytterligare en sak man kan tappa ute i skogen)

Planen i det här läget är att kapa bakdelen på kolven och flytta upp den så vi får en förhållandevis rak kolvkam, passa in den för vettig cast off vid häl och tå. Slipa om greppet så det blir mer bakstruket, ta bort lite material ovanför greppet (svackan framför kolvkammen, har den något namn egentligen?) så att man får ett vettigare grepp med tummen, fylla i all "nätskärning" med spackel, fylla hålet efter "klåparen" och runda av framstocken så den inte blir så fyrkantig. Blir nog till att bygga på greppet lite så man får dit en grepprosett också...

Spola fram några timmar (och lägg till en del glasfiberspackel) och då har vi det här:

post-12001-0-42379100-1400957427_thumb.j

post-12001-0-42566000-1400957445_thumb.j

post-12001-0-80868400-1400957458_thumb.j

Börjar känna mig lite nöjd, ska dock fortfarande runda av framstocken och kindstödet lirar inte med kolvens form längre. Undre kanten är inte längre parallell med kolvens undersida, men det får vänta tills jag är färdig med greppet då jag misstänker att jag måste forma om undersidan på kolven för att få till det, eventuellt ska jag ta bak greppet liiite till. Sen så ska jag försöka komma på hur jag ska lyckas skränka kolven ca 10-15mm utan att allt spackel släpper, värma är ju uteslutet.

Fortsättning följer...

/Patrik

Flex

Klockrent blir bra det där :)

Mvh.

Patrik L

Skränkningen ordnades genom att jag sågade ett par fina snitt med japansågen vid greppet nästan genom hela stocken. Snittet fylldes med lim och det hela klämdes ihop, tur nog så blev det rätt bra vid första försöket. Dock kom jag inte riktigt in såpass mycket som jag ville, så kindstödet rök. Ingen större förlust, jag tycker (i alla fall just nu) att det blev bättre utan. Just nu har vi ca 15mm cast-off vid hälen och 5mm vid tån och helt plötsligt så har vi anlägg som en hagelbössa, inget mer letande efter siktet eller "rulla in" huvudet över kolvkammen för att se ordentligt.

Sen har jag tagit bak greppet en liiiten bit till. ca 5mm för att vara exakt. 

post-12001-0-97566700-1401474261_thumb.j

post-12001-0-63147100-1401474276_thumb.j

Jag får ta och be om ursäkt för mitt undermåliga fotograferande, jag ska försöka ta vettigt bilder när jag har passat in systemet.

Kvarstår att göra: Forma framstocken till ett slankare och lite rundare format och passa till greppet lite, det behövs utfyllnad i bakkant och tanken är att det ska gå att få dit en pistolgreppsrosett.

/Patrik

• Like 1

Patrik L

Semestern har börjat, höet är inne och det regnar för fullt ute, nu har man haft tid för lite vedbodspyssel:

post-12001-0-86759400-1403983126_thumb.j

Har rundat av framstocken en del, inte jättemycket, men tillräckligt för att få bort känslan av 45x45 regel som den hade innan. Byggde på greppet lite i underkant och baktill för att kunna få dit en rosett och har lyft upp undersidan av kolven lite i samma syfte.

Greppet flyttade bak ett par millimeter i underkant i processen, men det var bara för att jämna till allt jag hade ställt till med bandslipen tidigare.

Jag tror att jag är rätt nöjd med formen nu, jag ska se till att ta ur för lådan nu och provmontera, provsvinga, göra provanläggningar och riva mig i håret tills jag är nöjd eller går på igen med hovraspen.

Tror iofs att jag blir nöjd och i sådana fall blir det slut på kapitel ett här. Kapitel två blir kopiering av kolven, det kan ta ett litet tag, men det kan vi nog stå ut med. Eller hur?

/Patrik

Patrik L

Nu börjar vi med lite metallslöjdande i stället, ser det ut att kunna bli en nog stadig bas till en kopierfräs kanske? (återigen så får jag be om ursäkt för den suddiga motljusbilden... Någon gång ska jag fixa vettig belysning ute i boden...)

post-12001-0-36996400-1405243638_thumb.j

/Patrik

• Like 1