Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av spann gällande förstoring.

Featured Replies

Publicerat

Jag har mest jagat med hagel, men de ggr jag jagat med kula så har jag bara haft ett vanligt 3-9. Men jag tänkte investera i ett nytt sikte för vakjakt på rådjur, samt jakt med drivande hund. Vad bör jag välja enligt er rävar?

Publicerat

Då hade jag valt ett 1,5-6x42 av bättre kvalisort. 

Publicerat

Instämmer med daddyo, det är lätt att lura sig på att stora objektiv som 50/56 mm är bäst för vakjakt men faktum är att ett 42 mm objektiv av bättre kvalité är mycket bättre! Tänk också på att det i många fall är viktigare att kunna komma ner lägre i förstoring än uppåt, 1,5-6x42 är nog utmärkt för dig!

Publicerat

1,7-10x42 swarre eller helias 1,6-8x42.

beroende på vilken drevjakt med hund är det älgjakt så kan du ta ett 2,5-15x44 är det korta håll på drevjakten skulle jag satsa på ett som börjar på 1 ex helia5 1-5x24, eller swarre 1-6x24.

helian är bättre i skymning än många 42or.

5ggr kan ju vara litet om du ska skjuta över 100m.

fråga ett: vad är budget?

fråga två: vad för skotthåll pratar vi om på pursh och hur nära snabba skott blir det på drev!

Publicerat
  • Författare

1,7-10x42 swarre eller helias 1,6-8x42.

beroende på vilken drevjakt med hund är det älgjakt så kan du ta ett 2,5-15x44 är det korta håll på drevjakten skulle jag satsa på ett som börjar på 1 ex helia5 1-5x24, eller swarre 1-6x24.

helian är bättre i skymning än många 42or.

5ggr kan ju vara litet om du ska skjuta över 100m.

fråga ett: vad är budget?

fråga två: vad för skotthåll pratar vi om på pursh och hur nära snabba skott blir det på drev!

Tyvärr så ligger budgeten relativt lågt, med hopp om att kunna arbeta mig upp i kvalité i framtiden.

Har kikat en del på Meoptas sikten. Är de nått att ha? Ska bege mig till jakt affären och se lite närmre på några sikten till veckan. 

Ibland så kan nog skotthållen uppnå 100-120m fastän det är undantag.

Jakten med hund är i regel med kortbent drivare som buktar rätt snävt.

Kan detta vara nåt http://www.blocket.se/orebro/Schmidt_Bender__1_5_6x42_54150610.htm?ca=1_11&w=3 ?

Knappt använt, men servat i Österrike?!

Publicerat

Swarren är ett bra val,absolut. Men................vore jag du skulle jag satsa på högre förstoring och ta hagelbössan när du jagar rå med drivande hund.

Annars är Swarren på blocket en bra kompromiss,den funkar till det mesta!

Publicerat

ok, har du bössa så du kan byta kikare

Publicerat

Jag skjuter hellre rå på hagelhåll med 4ggr förstoring än rå på +150m med 6-8ggr förstoring. Därmed har jag valt ett 4-16. Men visst, jagade jag uteslutande med hund hade jag nog valt annan förstoring. Jag smyg/vak jagar endast.

Publicerat

När man jagar med tax och liknande brukar det inte gå så fort precis, skulle jag haft ett sikte till allt det du skriver hade det nog blivit en 2,5-10x50. Gärna Helia CSX.