Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nikon Monarch 7 1-4, erfarenheter/synpunkter någon?

Featured Replies

Publicerat

Håller på att färdigställa 8*57:an för att ha till drevjakterna (främst vildsvin) framöver. Har nu kommit till kikaren som skall få äran att sitta på mitt gevär. Jag har tittat runt lite och har bestämt mig att inte passera 8-10 000kr. Belyst skall den vara.

Är det någon som har erfarenheter av Nikons nya Monach 7 1-4X24?

Andra förslag är oxå intressant förstås!

Publicerat

Kolla på Sightron SIII 1-7x24 - personligen har jag ingen praktisk erfarenhet av den men den verkar trevlig och med tanke på hur hyllade de övriga SIII:orna är så tror jag nog att den kan vara giftig. Www.handladigitalt.se har den i sortimentet för lite drygt 10 000kr.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Jo, men då är vi där igen. De har den för 11.700kr. Lite väl över min tänkta budget. Jag var på mässan på Tullgarn häromdagen, och tittade i Nikon, Vortex Viper PST, Meopta R1 & R2, Leopold VX-R & VX 6, kort å gott de kikare jag kunde hitta som låg inom budget.  Jag måste nog säga att Nikon:en kändes bland de bättre av dessa, i mina ögon iaf. "Bilden" kändes skarp och naturlig, medan vissa av de andra kändes mer disiga, eller hur man nu uttrycker sig. Sen är riktmedlet något som tilltalar mig, men det finns ju i fler av dem.

Fråga: Det var inte helt skarpt ända ut till kanten när den var ställd på 1 ggr. Misstänker att det är något som inte uppträder lika tydligt på kikare för 15-20 000kr, men nu är budget satt (har iofs detta även på min Zeiss Classic 2,5-10). Kommer detta bli ett problem, eller nåt man kommer att reta ihjäl sig på?

Publicerat

Har du kikat på "Ultimax6 1-6x24 Belyst"

har läst många bra recensioner om detta sikte.

Väldigt bra och prisvärt sikte finns på targetoptics.se för 7000

:)

Publicerat
  • Författare

Det blev en Nikon Monarck7 1-4*24. Efter xxl:s 25% landade det på ca 6400kr. Det får väl anses som en hyfsad deal. Hoppas nu bara att man bli nöjd å belåten, när man väl får hem bössan för montering.

• 1 year later...
Publicerat

FleraSi;

Tycker det låter intressant så vill gärna höra dina åsikter!

Publicerat
  • Författare

Hejsan,

Ett försök till en fullkomligt ovetenskaplig utvärdering av kikarsiktet lyder

Fördelar: priset, mekaniken känns gedigen - tydliga/distinkta klick, följer "rattandet" vid inskjutning och ingen träfflägesförflyttning har noterats (hygienfaktor, javisst - men ändå), förstoringsvredet är lättmanövrerat - ett litet "öra" man får bra tag i, jag upplever optiken som bra, bra och lättjusterad belysning - som räcker till gott å väl även i solsken

Nackdelar: ställvreden för stora (både bredd & djup), så pass stora att sidvredet träffas av tomhylsa vid snabb/distinkt repetering i min bössa (jag undrar VARFÖR man gör dem så pass stora??, kantoskärpa finns vid lägsta förstoring (1ggr)

Jag kan mycket väl tänka mig att rekommendera detta till andra, men det finns ju fler i hyfsat samma prisnivå. Läs testen i Svensk Jakt från i höstas som behandlar lågförstorare i olika prisklasser. Bäst i test för under 10 000kr var UltimaX. Denna rekommenderades mig tidigare i denna tråd, men jag köpte som synes Nikon istället. Sitter jag med dumstruten nu? - kanske, det får andra avgöra. Jag är nöjd med det Nikon presterar på min bössa.