Publicerat Juni 1, 201412 yr En ruggigt sur läsning!!! Visst, det är mer och mer hundar som försöker sig på att jagar vildsvin. Finns det raser som är mer benägna att gå i "närstrid" med vildsvinen ??? http://svenskjakt.se/hund/skotsel/vildsvin-skadar-allt-fler-hundar/
Publicerat Juni 1, 201412 yr Ja det där var ingen positiv läsning. Jag skulle nog vara ganska nervös av att släppa en hund på vildsvin med tanke på att dem behöver vara både skarp och klok nog att undvika attacker. Lite moment 22 inbillar jag mig, hunden behöver mycket erfarenhet men bör inte jaga vildsvin innan den har erfarenhet. Positivt dock att andra orsaker går ner, framförallt trafiken/tåg. Vad beror det på? Är jägarna bättre på att få tag i hundarna innan de springer ut på vägen eller är förare bättre på att undvika kollisioner, kanske vi avlat trafikklokare hundar? :-) telefonskrivet
Publicerat Juni 1, 201412 yr Författare Man funderar lite på framtidens hund. Man vill ju inte ha en hundras där det medföljer ett "klippkort" till veterinären. Som du säger, det finns vissa olyckor som tack och lov sjunker till antal . Men sedan så ökar det på andra. Utan hunden så fungerar inte jakten. Man vill ju inte ha en jycke som har mer stygn än Börje Salming . En för skarp hund i mina ögon
Publicerat Juni 2, 201412 yr Att trafikolyckorna sjunker tror iaf jag beror på att någon form av gpspejl är mer eller mindre standard på hundar som jobbar utanför förarens uppsikt idag. Vad gäller vildsvinsolyckorna tror jag inte det beror på hundarna, då vi har istort samma hundmaterial idag som för några år sedan. Tror största boven i dramat är sammsläpp, inte ovanligt att det dessutom blandas hundraser med helt olika arbetssätt. mvh/Urban
Publicerat Juni 2, 201412 yr Grisarna ökar, hundar som kommer i kontakt med vildsvin ökar - således ökar också skadorna. Ser inget underligt med det egentligen. Agrias statistik alena lär ge ett rätt stort mörkertal, dom är nog marknadsledande men Folksam har en rätt stor kaka också. Vissa individer är olämpliga och brukar vara självselekterande, vissa raser är också mindre lämpade än andra = mer skadebenägna. Samsläpp som Urban skriver gör fega hundar dumdristiga, vågar inte hunden skälla själv bör den nog slippa skälla med andra också.
Publicerat Juni 3, 201412 yr Detta är en populär post. Som sagt. grisen ökar osv. Men det har kommit fram fler o fler hundar som verkligen jagar gris. För en +10 år sen fans knappt någon grishund här i kommunen. Nu har nästan varje jaktlag någon hund som "duger" Ser inget konstig alls med det. De hundar som jagar gris löper risk helt enkelt. Sen finns det givet idiothundar och förare...
Publicerat Juni 4, 201412 yr Jag skulle inte lägga för mycket vikt på statistiken. Den visar ju enbart siffror från ett försäkringsbolag, och de säger inget om antalet försäkrade hundar över tiden. Men visst borde skadorna öka med tanke på att grisstammen ökar och allt fler satsar på denna jakt
Publicerat Juni 4, 201412 yr Detta är en populär post. Tror mycket av det här beror på hur man jagar. Samsläpp och att jaga med mycket hundar tror jag påverkar rätt mycket negativt. Jag har väl jagat gris med hund på diverse olika jakter med olika hundförare i stort sett varenda jakthelg i 10år nu. Tror inte jag varit med om mer än 6-7 skador på hundar på de jakter jag varit med på och då är nog hälften på eftersök. Men sen verkar det ju som vi har ovanligt snälla grisar också om man jämför med andras jaktberättelser. För när man läser om andras jakter så är det utfall mot jägare och hundar som får stryk mest hela tiden. För inte kan det väl va så att folk här överdriver...
Publicerat Juni 4, 201412 yr Antalet registrerade TJTs har ökat från 180 år 2000 till ca 300 2013, det är ju +120 i skadestatistiken och en genomsnittlig TJT är väl hos vet för att sys ihop 3-4 gånger per säsong Skämt åsido, så tror jag att det blir använt skarpare hundar vid vildsvinsjakt idag än för tio år sedan + att vildsvinen har "lärt" sig att angrepp är bästa försvar. Det brukar kunna ses ganska tydligt i slutet av säsongen att grisarna blir "hårdare". Så urvalet blir hårdare och hårdare grisar ihop med hårdare och hårdare hundar =mer skador
Publicerat Juni 4, 201412 yr Detta är en populär post. Intressant vore väl vart i landet det blir mest skador och vilken hundras som är mest representerad m.m. Övertygad om att mest skador kommer på jakter där grisen i mindre såter ska tvingas ut så fort det går till väntande passkyttar. Många hundar lösa samtidigt ökar skaderisken.
Publicerat Juni 4, 201412 yr Tror mycket av det här beror på hur man jagar. Samsläpp och att jaga med mycket hundar tror jag påverkar rätt mycket negativt. Jag har väl jagat gris med hund på diverse olika jakter med olika hundförare i stort sett varenda jakthelg i 10år nu. Tror inte jag varit med om mer än 6-7 skador på hundar på de jakter jag varit med på och då är nog hälften på eftersök. Men sen verkar det ju som vi har ovanligt snälla grisar också om man jämför med andras jaktberättelser. För när man läser om andras jakter så är det utfall mot jägare och hundar som får stryk mest hela tiden. För inte kan det väl va så att folk här överdriver... Ni kanske har snälla hundar som inte är så ihärdiga, torde forma grisens beteende? Grisar häruppe i Januari är rejält griniga, övriga säsongen inga stora skadeproblem åtminstone via frisk gris och jag känner mig aldrig speciellt rädd. Två jämtar dog bevisligen här i fjol ändå och en tredje fick luftstrupen frilagd, dugliga ÄLGhundar utan tvekan.
Publicerat Juni 6, 201412 yr Författare Visst blir det mer mothugg och svingande betar just under december/ januari. Brunsten är i regel då. Även jakttrycket kan adderas.... Jag har hör att lajkan är en ras som tenderar till mer skada under just vildsvinsjakter. Ni som har denna ras, hur ser verkligheten ut?? Man hör som sagt så mycket när det kommer till jakt
Publicerat Juni 6, 201412 yr Inte så mycket brunst normalt i Januari men ofta mycket snö och nära grisning, därav ökad aggressivitet och skaderisk. Enda gången jag fått en snittad hund var i Januari och då av en sugga i 30cm snö.