Publicerat September 30, 200619 yr Samma här! riktigt svårt att se eller tyda vad det kan vara, har du ngr mer bilder? Vesslan
Publicerat September 30, 200619 yr Författare har två bilder bara, varav en bra. De är tagna med min mobil ;D, därav kvalitén.....
Publicerat September 30, 200619 yr Författare Viltet är på väg från höger till vänster, eller rättare sagt, från sydöst till nordväst om man så vill......det kanske kan hjälpa till ???
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Författare De hela utspelade sig vid Bruksvallarna i Funäsdalsfjällen. Ganska nära Walles fjäll hotell om nu någon här är bekant mid omgivningen där. Vi skulle gå på tur...hela tjocka släkten och två hundar var på väg. Jag och min svåger fick då se något ganska långt bort på en fjällsluttning. Var svårt att se vad det var (långt håll) men min första tanke var: kolla en räv......men sen när jag såg den springa, eller snarare skutta fram så tänkte jag: Järv, det är fasen en järv.......det märkliga är att ett hotell låg ca 200 m därifrån och det var fullt liv där, kl var 12 på dagen........men just skuttandet var så tydligt. Nu var det ju bra med snö så jag tänkte att räven kanske sjönk ner och var tvungen att skutte fram av den anledningen......verkar iofs inte så troligt kanske..... Ja, korten nedan är det enda jag har men om någon kan säga vad det är så vore jag oerhört tacksam.... /Erik
Publicerat Oktober 19, 200619 yr Författare Ska maila till en naturbevakare jag känner och återkommer om jag får svar därifrån..............
Publicerat Oktober 23, 200619 yr De hela utspelade sig vid Bruksvallarna i Funäsdalsfjällen. Ganska nära Walles fjäll hotell om nu någon här är bekant mid omgivningen där. Vi skulle gå på tur...hela tjocka släkten och två hundar var på väg. Jag och min svåger fick då se något ganska långt bort på en fjällsluttning. Var svårt att se vad det var (långt håll) men min första tanke var: kolla en räv......men sen när jag såg den springa, eller snarare skutta fram så tänkte jag: Järv, det är fasen en järv.......det märkliga är att ett hotell låg ca 200 m därifrån och det var fullt liv där, kl var 12 på dagen........men just skuttandet var så tydligt. Nu var det ju bra med snö så jag tänkte att räven kanske sjönk ner och var tvungen att skutte fram av den anledningen......verkar iofs inte så troligt kanske..... Ja, korten nedan är det enda jag har men om någon kan säga vad det är så vore jag oerhört tacksam.... /Erik ja valles känner man till har tävlat i skotercross så jag var i krokarna mellan 2-6 veckor per säsong i några år. bodde dock aldrig på hotellet. mycket fin natur.
Publicerat Oktober 24, 200619 yr .......det märkliga är att ett hotell låg ca 200 m därifrån och det var fullt liv där, kl var 12 på dagen/Erik Kan mycket väl vara en järv. Svårt att säga av bilden, men de kan våga sig nära bebyggelse ibland. En rolig historia är när jag o ett par kompisar hade varit uppe i Kirunafjällen i 8 dagar utan att se ett enda landlevande djur, så såg vi en järv springa över vägen 10 meter framför bilen. Mitt i Kiruna, brevid Konsum!! ;D Lär dock inte få se det igen...
Publicerat Oktober 24, 200619 yr rosen, när jag och en kompis pimplade sik i luossajärvi för 3-4år sen sprang 2 järvar runt på sjön, så visst vågar dom sig nära bebyggelse Vilken komsumbutik var det? Mvh
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Finns det flera konsum i Kiruna verkligen ;D Så stora tassar är väl alltid skjutbara eller : Är Järven fridlyst i hela Sverige nu för tiden?
Publicerat Oktober 24, 200619 yr rosen, när jag och en kompis pimplade sik i luossajärvi för 3-4år sen sprang 2 järvar runt på sjön, så visst vågar dom sig nära bebyggelse Vilken komsumbutik var det? Mvh Vi kom från Nikkaluokta-vägen och var sugna på en rejäl hamburgare efer 8 dagars fiske i Laevasbäcken. Just innan trafikljusen vid Trädgårdskonsum så skuttade den över. Det stod om den i NSD dagen efter, så vi fantiserade inte trots enormt sug efter burgarna på Annies Grill... Finns det flera konsum i Kiruna verkligen ;D Så stora tassar är väl alltid skjutbara eller :Är Järven fridlyst i hela Sverige nu för tiden? Ojojoj, det finns fler Konsum här än du kan räkna på ena handens två första fingrar! (=3 ;D ;D)
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Författare Hur var gångarten trav eller parspår? Travspår där jag tog bilden......jag var där och fotograferade dagen efter.