Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Schmidt&Bender Exos 1-8x24 VS SWAROVSKI Z6(i) 1-6x24

Featured Replies

Publicerat

Hej alla,

jag är nu på jakt efter ett sikte till Argo:n där det tidigare satt ett Leupold 3-9x56 på som jag inte var nöjd med.

På den här bössan blir det rätt korta avstånd, skulle gissa runt 100m och jag tänkte först sätta ett rödpunkt på den men efter att ha testat ett Swarovski tyckte jag dels optiken var fantastisk och gillade möjligheten till förstoring.

För ungefär samma pengar får man dock ovan nämnda S&B vilken har något större förstoringsmöjlighet - frågan jag har är väl hur optiken står sig mot Swarovski´s?

Jag har inte sett något sådant S&B-sikte fysiskt någonstans så jag har själv inte kunnat prova.

Någon som har erfarenhet av båda märkena som kan yttra sig? Behöver inte vara exakt samma spec. på dem, jag är mest intresserad av om S&B håller samma/bättre/sämre kvalitet på optiken eller har några dåliga egenskaper där Swarovskin är bättre.

20 000:- är lite för mycket att slänga ut för att bli besviken så att säga! :-/

Publicerat

Som i alla optik trådar så kommer du få en massa tyckande som är ganska orelevant. S&B är där uppe bland toppfabrikaten bland kikarsikten så är även Swarovski Zeiss Helia osv. Med andra ord får du försöka hitta en S&B att titta i. Torsbo handels har den men den är ny så jag vet ej vilka andra som fått den ännu.  Fundera också på vilket riktmedel som du tycker fungerar bäst till din jakt. S&B har ju en med bara en belyst punkt så den är ju i det här fallet mest likt en Aimpoint. Jag tror du kommer finna att optiken är bra i båda fallen. 6 eller 8 gångers förstoring kan bara du avgöra om det känns relevant.

Publicerat

Kan du beskriva vad du inte var nöjd med på Leupolden så kan det säkert hjälpa dig med att utvärdera S&B VS Swarre.

Om det handlar om att snabbt komma till skott så vill jag p.g.a. egna erfarenheter (läs mistag av oförstånd) påminna om att lägra montage / kolvförändringar kanske ger samma resultat. (Eller förbättrar det ytterligare som jag nu vill se det för att motivera mitt Trijicon 1-4...)

Publicerat
  • Författare

Kan du beskriva vad du inte var nöjd med på Leupolden så kan det säkert hjälpa dig med att utvärdera S&B VS Swarre.

Om det handlar om att snabbt komma till skott så vill jag p.g.a. egna erfarenheter (läs mistag av oförstånd) påminna om att lägra montage / kolvförändringar kanske ger samma resultat. (Eller förbättrar det ytterligare som jag nu vill se det för att motivera mitt Trijicon 1-4...)

Leupolden är rent ut sagt suddig jämfört med swarren jag testade. Färgerna & klarheten/skärpan gick inte att jämföra, det blev liksom en Aha-upplevelse.

Dessutom saknade Leupolden belysning och jag gillar tanken på ett 1.0 som rödpunktssikte samtidigt som man kan skruva upp för lite längre avstånd.

Publicerat

Bara för att klargöra en sak. Det är en Leupold 3-9x50 du har va? Inte 3-9x56, för nån sådan modell finns inte hos Leupold. Är det en x56 du har så är det en kinakopia och då förstår jag verkligen att du inte är nöjd.

Publicerat
  • Författare

Bara för att klargöra en sak. Det är en Leupold 3-9x50 du har va? Inte 3-9x56, för nån sådan modell finns inte hos Leupold. Är det en x56 du har så är det en kinakopia och då förstår jag verkligen att du inte är nöjd.

Sorry, felskrivet av mig; det är en x50!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Sådär, det blev ett Swarovski!

Publicerat

Ldi?

Dom tycker jag är trevligast.

Publicerat

Jag var lite sugen på s&b 1-8 för att den har endast en röd punkt, inget tjafs ivägen :thumbsup:

så det var ju synd att du inte testade den!

Publicerat
  • Författare

Yes, blev en LDI. Kunde inte testa S&B och ville inte chansa med 20".

Publicerat

jag har haft två och du kommer att bli nöjd, jag bytte till helia5 då jag ville ha bättre mörkerkikare!

Publicerat
  • Författare

Jag tror också jag kommer bli nöjd, optiken är outstanding jämfört med Leupolden.

Publicerat

Jag tror också jag kommer bli nöjd, optiken är outstanding jämfört med Leupolden.

Ja för tusan, leupolden är ett skitsikte i jämförelse!

Jag funderar på en dsd och där är inte mörkervärdet lika viktigt, då blir det nog en swarre igen, om jag inte hinner kolla i en s&b 1-8 innan, älskar rm 0!

Publicerat
  • Författare

Det enda jävliga är att jag behöver  ett 5-30 till tacticalen.... Startar vid 21+!

Publicerat

Hej! S&B 1-8 är riktigt usel, kantoskärpa så det står härliga till. Deras 1,5-8 ser däremot bättre ut.

Glad midsommar

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Publicerat

Det enda jävliga är att jag behöver  ett 5-30 till tacticalen.... Startar vid 21+!

Jag har en helia ki 6-24x56 som är liiite billigare!

• 3 months later...
Publicerat

Någon som testat exos?