Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

låna vapen utan vapenlicens

Featured Replies

Publicerat

Har en fråga om vapenlån inom familjen.

ska ta min examen snart men har hört att de kan ta väldigt

lång tid innan man får sin vapenlicena, kan jag låna vapen inom familjen

utan att ha egen licens men har examen.

mvh

Publicerat

Nix.  Se utdrag ur en artikel jag skrev i ämnet för ett år sedan eller så:

Vilka regler gäller vid utlåning av vapen?

Detta är en ständigt återkommande fråga och nya regler kom för några år sedan. Många människor lever dock fortfarande i tron att de gamla reglerna gäller, så det kan vara på plats med en påminnelse så ingen trampar i klaveret i onödan.

Uppsiktsjakt

Som nybliven jägare brukar man låna vapen och jaga tillsammans med en erfaren jägare, t.ex. en förälder. Detta kallas för uppsiktsutlåning och det är möjligt från 15 års ålder. Den ”nye” jägaren ska då sitta med långivaren, som kan vara annan än en förälder, på pass och låna ett vapen som långivaren har innehavstillstånd på.

Naturligtvis får man jaga med andra jaktmetoder såsom smygjakt, men långivaren ska befinna sig så nära den nye jägaren att han eller hon kan ingripa vid eventuell felaktig vapenanvändning. Man brukar säga att man ska befinna sig tillsammans på högst armslängds avstånd.

Långivaren kan själv medföra annat vapen, eget eller lånat av en tredje person, och jaga samtidigt. Det viktiga att komma ihåg är att det vapen som lånas ut måste innehas av långivaren. Formellt är nämligen inte andrahandsutlåning tillåten enligt vapenlagen.

Det finns faktiskt vissa möjligheter att få tillstånd för en förälder att inneha vapen enbart för utlåning till t.ex. sina barn för uppsiktsjakt. Det kan ju vara så att föräldern är vänsterhänt och barnet högerhänt, eller att det skiljer för mycket i kroppsstorlek så vapnet inte passar.

Statligt jaktkort behöver inte längre lösas av den som vid jaktårets början är under 18 år (om han eller hon då inte har eget tillstånd att inneha skjutvapen för jakt). Jägarexamen behövs inte heller.

Självständig utlåning

Vid självständig utlåning av jaktvapen gäller sedan 1 juli 2006 ett krav på särskilt tillstånd från polisen. Det räcker alltså inte längre med jägarexamen som tidigare. Detta gäller dock inte om låntagaren redan innehar ett jaktvapen av samma ”typ”.

De tre typer som finns i detta avseende är kulgevär klass 1, kulgevär klass 2-4 och hagelgevär, d.v.s. det följer jägarexamensproverna. För att få låna ett hagelgevär utan särskilt tillstånd från polisen krävs alltså att man redan har tillstånd att inneha ett eget. Har man ett kulgevär klass 1 får man låna samtliga kulgevär utan särskilt tillstånd, men har man bara t.ex. ett kulgevär klass 3 så får man bara låna ett kulgevär klass 2-4. För att få låna t.ex. en drilling utan särskilt tillstånd krävs således både eget innehavstillstånd på hagelgevär samt kulgevär.

I samtliga fall, oavsett om man har särskilt tillstånd från polisen eller lånar med stöd av ett eget tillstånd, krävs det att man får en vapenlånehandling från långivaren. Detta brukar kallas ”låneintyg” eller (felaktigt) ”lånelicens” och kan skrivas på en särskild blankett från polisen.

Detta behövs dock inte om långivaren är medlem av samma familj eller hushåll, då man istället kan ta med originaltillståndet.

Det är sannolikt den felaktiga benämningen ”lånelicens” och dess användning som har gjort att en del personer blivit lite förvirrade i denna fråga och inte vet vad som gäller.

Utländska jägare

När utländska jägare kommer till Sverige och vill jaga får även de låna vapen. Uppsiktsutlåning är en möjlighet. Om de har tillstånd från myndigheterna i sitt hemland att inneha jaktvapen av den ”typ” lånet avser, får de dessutom låna ett vapen självständigt här i Sverige.

Ett särskilt tillstånd från polisen i Sverige att låna vapen kan inte beviljas till utländska jägare, så den varianten är inte möjlig. De skall dock erhålla en vapenlånehandling från långivaren och för att jaga skall de lösa statligt jaktkort och ha jakträtt på den mark de ska jaga på, precis som vi andra.

Publicerat

Ger ett godkännt lånetillstånd även rättighet att köpa och inneha ammunition i nämnda ammunitionsklass?

Publicerat

Följd fråga.

Min far är numera Spanjor.

Han har inte längre några vapen kvar i Sverige och inte heller i Spanien.

Osäker men tror han är dubbel medborgare ev bara Spansk.

Kan han få tillstånd för att låna vapen, att jag frågar är att jag lämnade in en sådan förfrågan idag och är det helt meningslöst att gå vidare med den så är det bättre o inte betala in.
Uppsiktsjakt tillåten vad jag förstår.

//

Publicerat

Ger ett godkännt lånetillstånd även rättighet att köpa och inneha ammunition i nämnda ammunitionsklass?

Hej!

Det har vi avhandlat i separat tråd tror jag men man får köpa ammunition till det vapen man lånar och inneha det så länge man lånar aktuellt vapen. Inte längre och inte generellt för tex klass 1 alltså.

Mvh

Ola

Publicerat

Följd fråga.

Min far är numera Spanjor.

Han har inte längre några vapen kvar i Sverige och inte heller i Spanien.

Osäker men tror han är dubbel medborgare ev bara Spansk.

Kan han få tillstånd för att låna vapen, att jag frågar är att jag lämnade in en sådan förfrågan idag och är det helt meningslöst att gå vidare med den så är det bättre o inte betala in.

Uppsiktsjakt tillåten vad jag förstår.

//

Om han har det man brukar säga, "stadigvarande anknytning" till Sverige ska det gå att få tillstånd. Medborgarskap kan räcka men har man jaktmark eller i vart fall  fastighet så bör det vara tillräckligt. Prova ni, några kronor får det vara värt.

Publicerat

Jaktmark finns, vi provar.

Tack

//

Stavar som en kråka även utan Iphonen..

Publicerat

Så även svenskt medborgarskap vilket borde göra det hela glasklart.

//

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.