Publicerat Juni 7, 201412 yr Hej Jag är nybliven o lycklig ägare till en Browning BLR 450 Marlin, skall inom kort börja o trycka själv men får lite hjälp så här i början. Men jag skulle vilja ha lite förslag på kulor, tidigare ägare föreslog helbly och anledningarna till det lät bra men jag skulle vilja ha mer förslag och gärna varför.... Gris och älg i första hand, både vak och gå med hund även lite skyddsjakt nu till sommaren. Då BLR en har magasin är jag inte bunden till trubbiga kulor o helst inte leverevolution då hylsan behöver kortas för den kulan. Tack på förhand Micke
Publicerat Juni 7, 201412 yr du har hastighet på ca 650m/s va? då säger jag woodleigh. men det finns ju kulor med mer bly i spetsen!
Publicerat Juni 7, 201412 yr Jag har aldrig haft någon .458-kaliber, men bland de jag jagat med så är Remingtons 405gr jäkligt populär. Visseligen i 45-70, men det är en kula att kika på iaf.
Publicerat Juni 7, 201412 yr Författare Ozzian, på råd från tidigare ägare så är det bäst med en sån 550m/s men jag ska kolla upp kulan. Sidelock jag ska kolla den också, jag är tacksam för alla tips.
Publicerat Juni 7, 201412 yr 550m/s så kanske woodisen är för hård, kanske. men skjuter du älg i bogen så bör det funka med en lite för hård kula!
Publicerat Juni 7, 201412 yr Blykulor 350-405 gr brukar skjuta asbra. Det var mitt val och hade blivit igen om jag skaffade en ny bössa i .458 igen.
Publicerat Juni 7, 201412 yr Jag gjorde själv. Köpte ett kit för ca 1000 - 1200kr sen började man göra kulor. Lee duger fint i början. 350orna var lättast att trycka av, 405orna är lite maffigare
Publicerat Juni 7, 201412 yr Författare Ok ska nog prova o göra själv, men inte riktigt nu. Har du några förslag på fabrikskulor. Har kollat lite på vad som finns på midway
Publicerat Juni 8, 201412 yr Kolla på www.huntiing-sport.com och viederladen.com istället för midway, halva priset. Frakt är ~ 170 kr. Kör på en sierra runt 350gr eller nosler så blir du jätteglad över träffbilderna och hålet i djuret. Kalle