Publicerat Oktober 1, 200619 yr Ahhh. Äntligen är den riktiga jakten igång. Rådjursjakt med drivande hund!!! Släppte först min unga KH-tax som ännu inte är injagad. Hon gjorde ett utmärkt sökarbete men lyckades inte riktigt få kontakt med drevdjuret. Men det kommer, ingen brådska. Släppte sedan min 7-åriga kh-tax, väckslall efter två mintuer och fullt drev först efter en kvart. Det visade sig vara en ungräv framför hunden. Drevet buktade trångt och fint och eftersom ingen kom till skott då två timmar gått blåste jag in honom. Det blev inte så mycket rådjursjakt men vilken underbar jaktdag. :) Nästa helg så får även den gamla drevern visa vad han går för.
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Premiärjakten! Jagade i söndags... Eller rättare sagt försökte gjorde vi. Hunden väckte men det blev aldrig jakt. De blir nya tag till helgen å då med kompisens drever, med den hunden blir det jakt
Publicerat Oktober 2, 200619 yr igår var jag iväg med en kompis och gick som hundförare på en mark i småland fick höra ett par drev, såg 5 olika älgar under dagen och en räv, men inget blev skjutet. Idag har jag varit iväg med unghunden och gått hela dagen sköt en galt på 75 kg för han först drev ca 300 m sen ståndskall i 10 min innan jag kunde skjuta, dom sköt en dov spets och en räv för han dessutom, 3 grisar blev skjutna för en korsning laika/gråhund/jämte/wachtel...så än så länge så har det gått bra ska iväg tor,fre,lör så då får man hoppas på mer drev och ståndskall....
Publicerat Oktober 2, 200619 yr igår var jag iväg med en kompis och gick som hundförare på en mark i småland fick höra ett par drev, såg 5 olika älgar under dagen och en räv, men inget blev skjutet. Idag har jag varit iväg med unghunden och gått hela dagen sköt en galt på 75 kg för han först drev ca 300 m sen ståndskall i 10 min innan jag kunde skjuta, dom sköt en dov spets och en räv för han dessutom, 3 grisar blev skjutna för en korsning laika/gråhund/jämte/wachtel...så än så länge så har det gått bra ska iväg tor,fre,lör så då får man hoppas på mer drev och ståndskall.... Lycka till Linus med unghunden!
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Lycka till Linus med unghunden! tackar! såg att du lekt för mycket och inte kan jaga nu tråkigt värre, hoppas du blir bättre snart...
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Hej, Vi var bara tre personer som gick ut i söndags morse. Efter ett par timmars viltfattig såt bytte vi område och taxen tog upp get med dubbel kid. Efter cirka en timmes fint drev sköt jag ett av kiden. Försökte i ett annat område med Springer spaniel också men resulterade endast i ett kortare Ufo-drev. Ändå en mycket lyckad och trevlig dag allt som allt tycker jag. mvh Dard
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Söndag 1/10 Ett riktigt bra drev med taxen Pia, 2 rådjur kom i mitt pass (bock och smaldjur) bocken föll en liten 6-taggare. Våra normalt så rådjursrika Skogsmarker var tomma på rådjur > (jävla lodjur) :'( Skogsrådjuren är totalt försvunna, nu har vi bara kvar rådjur på åkrarna och de små skogsholmarna i den del av marken som består mest av åker :- http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?to...#msg38619 > > >
Publicerat Oktober 4, 200619 yr En bock för hunden! Hon drev fram 4 men tyvärr inga skyttar på plats. Kul dag, hunden skötte sig perfekt! ;D ;D