Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp för ny börjare?

Featured Replies

Publicerat

hej jag ska snart till att köpa mina första vapen och funderar på vilken kaliber det ska bli?

har funderat på en 9,3x62 eller 8x57JS? till att ha som hundförar bösa? jagar 90% älg men blir lite björn på sidan om.

för och nackdelar? med dom två modelerna. villken som passar till att ha ljudempare på och delar till och evetuela vapen modeller som passar för det? 

Publicerat

Jag är frälst på 8x57 js pga. den låga rekylen. Det blir också mindre köttförstöring med den. 9,3x62 har väl till sin fördel att det är bättre chockeffekt i viltet vilket kanske är bra speciellt vid björnjakt. Ljuddämpare kan du ha på båda, dock blir en 9,3x62 längre än en 8x57 då den kalibern kräver något längre pipa för att hinna förbränna krutet. 8x57 är i mitt tycke optimala hundförarkalibern.

Publicerat

Ingen nämnvärd skillnad, välj den du trivs bäst med.

/Markus

Publicerat

9.3 sparkar ganska bra för en första bössa...

Publicerat

Ingen nämnvärd skillnad, välj den du trivs bäst med.

/Markus

Isf är det inte nämnvärd skillnad på några klass1, t.ex skiljer det över 1000 j i anslagsenergi.

Publicerat

Det är i grunden inte så viktigt, med tanke på att båda kalibrarna levererar skyndsam död, förresten skjuter jag 3 skott med 8x57 på samma tid som jag får iväg två med 9,3, gissa vilken jag föredrar. Det krävs oerhört talang eller träning för att skjuta 9,3 lika snabbt och exakt som 8x57.

Som första vapen håller jag med föregående talare, en 8x57 är väldigt passande. /Christian

Publicerat

Det är skit samma mellan dessa kalibrar bara du har en bra stockad bössa. Ska han skaffa en bössa som inte funkar för snabba anläggningar mm som "hundförarbössa"?

Dessutom finns ju dämpare och det gör det ytterligare mindre skillnader i kvarvarande rekyl.

/Markus

Publicerat
  • Författare

TACK. varför jag undra är för att jag har en 8x57JS en 9,3x62 att välja på båda liger under 10 000 tusen med sikte och amunition till 9,3x62 har en ljudämpare på och kostar 200 mer. är väldigt sugen på 9,3 men har också tängt på amunitions kosnaden har en 6,5 sedan inan men den är så tung den väger ungefär 4kg med kikare och blir lite tung att bära i skogen :smile:

Publicerat

Ja men dåså. Du har erfarenhet av skytte och en 6,5x55:a då skulle jag komplettera denna med en 9,3x62, speciellt eftersom du ska i huvudsak jaga bjön och älg. Med en bra stock är 9,3:an inga som helst problem att skjuta bra med. 

Publicerat

TACK. varför jag undra är för att jag har en 8x57JS en 9,3x62 att välja på båda liger under 10 000 tusen med sikte och amunition till 9,3x62 har en ljudämpare på och kostar 200 mer. är väldigt sugen på 9,3 men har också tängt på amunitions kosnaden har en 6,5 sedan inan men den är så tung den väger ungefär 4kg med kikare och blir lite tung att bära i skogen :smile:

Som komplement till en 6,5 ser jag ärligt talat inte att det är någon större skillnad. Jag har bägge, 9,3 ger lite mer kraft i träffen - 8x57 är lite mer universell.

/T

Publicerat

8x57 är väl också ganska dyr att köpa köpeammo till? 308 finns ju också...

• 1 month later...
Publicerat

Varför inte en 9,3x57 i stället för de redan föreslagna.

Jag har en själv, och är extremt nöjd med den. Skjuter Alaska på 18,5 gr och uppnår nära på knall och fall effekt på allt som befinner sig framför mynningen. Bössan är en Husqvarna 46a med plast bäddad originalstock. Bössan har mycket låg vikt så den är lätt att bära vid långa förflyttningar. Den har Mjuk rekyl, vilket gör bössan lättskjuten.

Titta närmare på en 9,3x57 innan du bestämmer dig, jag tror du finner det du söker i denna konstellation.

• 1 month later...
Publicerat

Jag hade defenitivt valt 9,3x62. Är ju förståss lite rekyl i den, men absolut inte värre än man kan vänja sig efter några vändor på banan. :)