Publicerat Juni 10, 201411 yr Detta är en populär post. Var länge sen jag skrev om något eftersök. Har nog något till som inte blivit på pränt. Men vi börjar väl med det jag fortfarande kommer ihåg. Blev uppringd av en i grann byn vid 23,20 i söndags. Var lite dålig mottagning men jag uppfattade att det var mycket blod och att han trodde grisen var död. Tog bara med tvåan och trean av den orsaken. På plats så tänkte jag att det bör väl funka med Maja även om hon inte spårar så lysande. Men när vi kommer ned till skottplatsen så syns den tydliga gropen efter en taggutskottsskjuten gris. Pga den dåliga mottagningen hade jag inte uppfattat att grisen varit omkull. Men jag satte Maja på spåret och hon tog nog att till att börja med men efter knappt 100m så tyckte jag det verkade konstigt. Vi kom fram till en bäck och då började hon följa den snett tillbaka men så markerar hon på ett ställe och där var en bloddroppe. Var nog bara så att hon hade tur och kom på det igen. Nu tog hon det rakt över bäcken och jag hittade lite avstryk på några grässtrån. Sen kommer vi fram till en slykant och då reagerade Maja. Märktes att hon hörde något i slyet men jag vågade inte lita på henne och släppa. Följde ett spår knappt 100m sen bröt jag. Tog oss tillbaka till skottplatsen och lät Funny försöka. Lät henne spåra i koppel till skogskanten sen släppte jag. Men inte heller hon fick nån riktig ordning på spåret. Men sen satte jag henne på bloddroppen jag hittat vid bäcken och då blev det upptag bara 100m ifrån där jag brutit med Maja. Flyttade väl lite inom 50m tills jag kom in på ståndet. Var fullt med torrgrenar på marken inne i ett jävulskt tätt slye. kom aldrig närmare än 20m innan dt gick loss. Flyttade tillbaka till bäcken och ställde sig där det inte gick att komma fram för marken bar inte. Jag fick gå en omväg och korsa bäcken. Kom sen in på 35m nu stod det bra i ett videsnärje. Grisen gjorde några kortare utfall så jag la lampan på den. Märktes att det blev lite orolig och jag hade tur den vek av åt mitt håll. Sköt ett provskott snett framifrån men den hörde inte det. Så när den kom in i lite högre gräs så fick jag omkull den. Var en 50kg gylta och skottet hade tagit rakt över bogen. Är inte alls nöjd med mina hundar när det gäller att spåra. Men sen skötte sig Funny skapligt. Lite konstigt att hon inte försökte hålla en sån här gris.
Publicerat Juni 10, 201411 yr Fan....det där med provskott har jag inte testat på gris. Får nog bli ett eller två i fortsättningen....verkar uppenbarligen effektivt. mvh/Urban
Publicerat Juni 10, 201411 yr Författare Fan....det där med provskott har jag inte testat på gris. Får nog bli ett eller två i fortsättningen....verkar uppenbarligen effektivt. mvh/Urban De säger ju att det är viktigt att träningsskjuta så det gäller ju att passa på...
Publicerat Juni 11, 201411 yr Författare Gött ni fick grisen! Nästa tar Maja Skulle ringt in dig, det var långt att dra...
Publicerat Juni 11, 201411 yr Får du ingen motion på nya jobbet Filip. Du får väl ut och springa lite med hundarna i så fall;-);-);-) /Reine