Publicerat Juni 11, 201411 yr Hej Jag ska få hjälp av en kompis att lära mig handladda lite och skulle behöva hjälp. har haft lite svårt att hitta i djugeln bland kulor, och jag har även noll koll på vilket krut man skall skaffa. Så är det någon som skulle kunna komma med tips, gärna också med en länk vart man kan köpa kulor och vart man hittar dem till ett bra pris, och även hur jag får reda på laddatat till sagd kula. Det jag skulle vilja börja ladda själv är vanliga FMJ typ normas, så om någon har tips på en billig kula som man kan köpa i storpack så motages det gärna. Det andra jag vill hitta är en bra varmint kul, framförallt för räv, någon som har tips? Använder just nu Winchester silvertip som jag fick med mig från tyskland, de funkar riktikgt bra och det är liknande den och v-maxen jag vill ha tag i. Har ni tips på någon kul jag bara måste prova till älg/gris så tar jag gärna tips om det också även om det inte är prio att börja ladda det nu! Så tipsa gärna på, är helt grön på ämnet och behöver all info jag kan få!
Publicerat Juni 12, 201411 yr Kika runt lite på vapex.se de har rätt bra utbud även om det råder lite kulbrist just nu, iaf i min kaliber.
Publicerat Juni 12, 201411 yr Har ett recept som jag laddar åt en kompis i aktuell kaliber för räv/slask. Det är ett jävligt hett recept så du lär inte bara sätta ihop och köra på.. 57 grain Norma 204 och så stampar du i 110 grains Hornady V-max. Det är kompisens recept så du kan nog börja på 55 grain och sen 56. Inga trycktecken där så kan du nog pytsa i 57 men jag tror lär klara dej på någon av de snällare laddningarna.
Publicerat Juni 12, 201411 yr Författare Har ett recept som jag laddar åt en kompis i aktuell kaliber för räv/slask. Det är ett jävligt hett recept så du lär inte bara sätta ihop och köra på.. 57 grain Norma 204 och så stampar du i 110 grains Hornady V-max. Det är kompisens recept så du kan nog börja på 55 grain och sen 56. Inga trycktecken där så kan du nog pytsa i 57 men jag tror lär klara dej på någon av de snällare laddningarna. Tack som fasen för svar Hipshot, en fråga till, vart hittar han hornady v-max kulorna, har intel yckats hitta dem till 270!?
Publicerat Juni 12, 201411 yr Vapex. Ring först o kolla att de finns innan du beställer. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juni 13, 201411 yr Författare Vapex. Ring först o kolla att de finns innan du beställer. Sent from my iPhone using Tapatalk En snabbis till, han som ska hjälpa mig undrade om patronlängden, gissar att det är hur långt kulan ska ner han vill vet?
Publicerat Juni 13, 201411 yr Max patronlängd mäter du enkelt ut med hjälp av en läskstång. Vet inte den som hjälper dig att ladda hur man gör avråder jag dig att ta hjälp av honom...>_> mvh/Urban
Publicerat Juni 14, 201411 yr Kör i slutstycket. I med läskstången från mynningen. Rita med ngt på läskstången vid mynningen när den står på botten mot slutstycket. I med kula i loppet, gärna i en skjuten hylsa. Kulan ska in i pipan och ta stopp mot bommarna. Ned med samma läskstång och när den når kulan markerar du på läskstången igen... Mät avståndet mellan dina markeringar på läskstången så har du maxmåttet dvs noll friflykt. Kulan står alltså mot räfflorna. Backa ngn mm eller nåt.. lite osäker där. Beror även på hur nogsam du varit när du mätt avståndet. Men så får du fram patronlängden iaf. Sen kan man då variera patronlängden för att få bössan att skjuta bättre, vissa bössor vill ha mer friflykt dvs då kulan flyger "fritt" vid avfyrningen innan den når räfflorna/bommarna.
Publicerat Juni 14, 201411 yr Författare Kör i slutstycket. I med läskstången från mynningen. Rita med ngt på läskstången vid mynningen när den står på botten mot slutstycket. I med kula i loppet, gärna i en skjuten hylsa. Kulan ska in i pipan och ta stopp mot bommarna. Ned med samma läskstång och när den når kulan markerar du på läskstången igen... Mät avståndet mellan dina markeringar på läskstången så har du maxmåttet dvs noll friflykt. Kulan står alltså mot räfflorna. Backa ngn mm eller nåt.. lite osäker där. Beror även på hur nogsam du varit när du mätt avståndet. Men så får du fram patronlängden iaf. Sen kan man då variera patronlängden för att få bössan att skjuta bättre, vissa bössor vill ha mer friflykt dvs då kulan flyger "fritt" vid avfyrningen innan den når räfflorna/bommarna. Tack för hjälpen det här är kanon för en nybörjare!