Publicerat Juni 12, 201411 yr Detta är en populär post. Vart i morse väckt av luren, en kompis hade fått en på ringning om att en älgkalv satt fast i ett stängsel. Som den mordiska/blodtörstiga jägare jag är gick jag upp och kontaktade markägaren som gav mej klartecken att kolla läget. Beväpnar mej med en liten kraftavbitare och hagelbössa (som i värsta fall skulle användas) väl på plats ser jag en ko med kalv, kon är klart upprörd över något och detta något sitter fast med klöven i ett gunnerbostängsel. Man är inte stöddig när det står en orolig mammako och glor på en när man sakta närmar sig hennes lilla bebis. Ser att den sitter fast långt ner men det bör gå att få loss henne.larvig som man är pratar jag med både ko och kalv, kan ha hjälpt för kon retirerar lite upp i en backe. Kalven är snart lossklippt den har ett ganska djupt sår men bara köttskandalen vad jag kan se, den är jättetrött och jätterädd så den går ingenstans. Själv hämtar jag förbandslådan tvättar såret lite och lägger ett löst förband. Tassar sen där ifrån och observerar att kon och den andra kalven kommer tillbaka efter några minuter. Tycker jag gjort mitt. Rätt el fel? Vad vet jag. Döpte henne till Lillamu :-)
Publicerat Juni 12, 201411 yr Detta är en populär post. Det var ju helt rätt, nu har du gett den en chans, förövrigt om en kalv står upp på egna ben skall vara mycket till för att man skall besluta om att ta bort den. Fantastiskt bra gjort farbror... /Christian
Publicerat Juni 12, 201411 yr Jag har krupit i den tätaste granplantering och skjutit +120kg trafikgaltar på 2m håll. men gått fram där vet inte om jag vågat, f_n impad! bra gjort
Publicerat Juni 12, 201411 yr Detta är en populär post. Fel???Nä du! Det visar att du har både hjärta OCH förstånd. Man ska alltid ge en ärlig chans(om det går). Går det bra så är det toppen, går det inte, så har man i allafall försökt.