Publicerat Juni 13, 201412 yr Hej! Har tänkte att jag kanske ska förlänga kolven lite (nu med en leather slide-on buttcap) men sedan med lite fint trä). Jag tänkte att ni kan kolla lite på den här bilden på mig och se om ni tror den är lite för kort. Den känns bra för mig, men andra har sagt att det kanske ska vara längre. Har läst ganska mycket och det finns runt 1-2 finger bred mellan min näsa och tummen, men det kanske ska vara mer åt 2-3. Vapen är en AYA kal. 20 sida-sida med ingen bakappa. Tänkte även kanske köpa en AYA bakkappa till den. Här finns en bild på min AYA arsenal nu: Tack för alla tips. -Mike-
Publicerat Juni 13, 201412 yr Avståndet näsa-tumme beror lite på vilken elevation man avser. 3 fingrar - rakt fram 1-2 den sk "naturliga elevationen" cirka 45grader 1 finger - perpendikulärt skott rakt upp. Av bilden att dömma skulle jag säga att du är en "aning kort" i kolven. Å andra sidan ser du ut att ha skjorta på dig vilket gör att det kan vara helt ok i längd när du jagar. /T
Publicerat Juni 13, 201412 yr Tycker det ser ut som kolven både är lite kort och lite låg. En högre kolv ökar också avståndet mellan tumme/näsa. mvh/Urban
Publicerat Juni 13, 201412 yr Författare Tack för tipset. Tror tyvärr inte den är för lågt...(I have a big head) men håller med att det ser ut lite så på bilden. Annars är det på gräns att vara lite högt, men det är bra för lite "churchill" style shooting =) Den passar mig bra och kommer använder mest till duv/fasanjakt. Då har jag andra hagelbössor till ripjakt och gåsjakt, nämligen en Aya no. 4 och en Beretta respecitively. Ska kanske sätta upp lite bilder när jag håller i dem också....nästan samma LOP på alla mina hagelvapen, men tror det är lite annorlunda anlägg på de.
Publicerat Juni 13, 201412 yr ...........nästan samma LOP på alla mina hagelvapen, men tror det är lite annorlunda anlägg på de. LOP är en sak, anlägget ett annat, greppet ett tredje..... /T
Publicerat Juni 16, 201412 yr Författare Lite fler blider av mina vapen. Här är några bilder på Aya 117 kal. 20 Här är det på min Aya No. 4a: Och här är det med min Beretta UL: Ganska mycket skilnad är det, men nästan samma bild med Aya 117 och Berettan. Aya No. 4a är lite lågt.
Publicerat Juni 17, 201412 yr Du ligger fasligt långt in med kolven på axeln med din No4..... Eller det ser så ut. Hur mycket diffar skränkningen? /T
Publicerat Juli 29, 201412 yr Författare Hej! Tänkte delar med er min erfarenhet av en vapenanpassning. Var hos Skavsta Jakthandel och fick en vapenanpassning hos Staffan. Super trevlig butik och super bra service. Efter har läst JÄTTEMYCKET om hur en hagelvapen ska passa och innan jag ska genomföra lite arbeta på mina hagelvapen tänkte jag att det skulle vara bra att ha en expert hjälpa mig. Tänkte åka till Susegården eller Nyköping. Då kom jag in, vi arbetade lite på min anläggning, kollade på lite olika bössor, pratade om vilken typ av vapen jag helst ska skjuta (svs, kal 20, dubbel avtryck och engelsk kolv) då satt vi igång med en try-gun. Sedan kollade vi lite på hur det var med mina bössor och andra svs bössor. Behöver nog lägga på 1-1.5 cm på mina svs bössor. Fick även en liten lapp med mig med lite mått som kan vara bra för mig. Det kändes bra att göra det. "To my suprise" låg en fin Aya No. 1 där i kal. 20 (coin finish) till ett bra pris. Den, som min andra kal. 20 var lite kort, men var en nyare model (gjord 1998). Efter lite tänkande konstanterade jag att det var en bra köp och att jag kanske ska genomföra en förlängning på den och min ny kal. 20. Då slog jag till och köpte den! Hagel skjudomen stannar hos mig nu Men, nu kommer jag sälja min AYA no. 4 om det är någon som är intresserade. Det kan även kanske säljes en fin Aya 117 kal 20 (men jag ska behålla den lite eftersom jag är lite kär i den). -Mike-