Publicerat Juni 13, 201411 yr Ska beställa en Hausken. Kaliber .30, Pipmynning 17mm. Tillverkaren föreslår M15 gänga, men smeden föreslog M14... ganska bestämt. Har även läst runt om på forumet och M14 verkar va vanligast. Så, va ska man välja? och varför? Jag vill ha så mycket gods kvar som möjligt på pipan så att gängan hyfsat linjerar med pipan men vill ju att dämparen ska sitta tätt och stadigt också.
Publicerat Juni 13, 201411 yr Hej,blir nog för liten stödkant till dämparen med M 15. M14 brukar man ha till den diametern. Gängan skall inte göras efter pipans ytter diameter,utan linjeras med loppet. /Lars.
Publicerat Juni 13, 201411 yr Författare Hej,blir nog för liten stödkant till dämparen med M 15. M14 brukar man ha till den diametern. Gängan skall inte göras efter pipans ytter diameter,utan linjeras med loppet. /Lars. Jo jag vet att den skall linjeras med loppet och inte ytterdiametern men det ser lite muppigt ut med en gänga som blir mycket smalare än pipprofilen fast det blir nog inte så farligt med M14 ändå och ordentlig stödkant vill man ju ha! Har sett en del varmintpipor med M14-M15 och det ser ju för lustigt ut . Tack Lars!
Publicerat Juni 13, 201411 yr Ok,du tänkte så. Om du vill ha en "snygg" pipa kan du göra som kompisen. Han kortade pipan lite när han gängade och gjorde en skyddshylsa av biten han kapade. Gängade biten invändigt,syns knappt. /Lars.
Publicerat Juni 13, 201411 yr Men med dämparen på syns väl inte gängen, eller? Och har du dämpare så ska den väl vara på. Missar jag något? Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juni 13, 201411 yr Men med dämparen på syns väl inte gängen, eller? Och har du dämpare så ska den väl vara på. Missar jag något? Sent from my iPhone using Tapatalk jo, val av lämplig gänga till ljuddämparen, det ska ju funka bra?
Publicerat Juni 13, 201411 yr jo, val av lämplig gänga till ljuddämparen, det ska ju funka bra?Klart att det ska funka bra. Men problemet verkar ligga i hur det ser ut. Och gängan är väl ändå täckt av dämparen. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juni 13, 201411 yr Författare Klart att det ska funka bra. Men problemet verkar ligga i hur det ser ut. Och gängan är väl ändå täckt av dämparen. Sent from my iPhone using Tapatalk Nä helt rätt, med dämparen på syns inte gängan. Problemet var att jag fick olika svar från olika håll. Sen gör det ju inget om bössan ser bra ut även utan dämpare! men ett gängskydd löser ju det.
Publicerat Juni 14, 201411 yr Nä helt rätt, med dämparen på syns inte gängan. Problemet var att jag fick olika svar från olika håll. Sen gör det ju inget om bössan ser bra ut även utan dämpare! men ett gängskydd löser ju det.Tack, ett vettigt svar. Hur kan skillnaden i gängstorlek påverka funktionen? Ska man tänka efter pipdiameter eller finns det andra regler? Har en Win70 30.06 som kanske ska få dämpare. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juni 14, 201411 yr För stor gänga så blir det ju en tunn kant för dämparen att stödja mot. För liten så får du tunt med gods kvar. Med grov pipa och klen kaliber har du ju större valfrihet än med tunn pipa och grov kaliber.
Publicerat Juni 18, 201411 yr Författare Tack, ett vettigt svar. Hur kan skillnaden i gängstorlek påverka funktionen? Ska man tänka efter pipdiameter eller finns det andra regler? Har en Win70 30.06 som kanske ska få dämpare. Sent from my iPhone using Tapatalk Har du "lightweight" modellen som har 13.5mm vid mynningen eller har du den äldre (70-80 tals pipan) som har 16-17mm i mynningen?
Publicerat Juni 18, 201411 yr Har du "lightweight" modellen som har 13.5mm vid mynningen eller har du den äldre (70-80 tals pipan) som har 16-17mm i mynningen?Jag har den grövre då det är en Win70A. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juni 18, 201411 yr Jag har m15X1 och 17mm ytterdiameter på min pipor och då är en gängad från fabrik, så m15X1 funkar. Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk
Publicerat Juni 18, 201411 yr Författare Jag har den grövre då det är en Win70A. Sent from my iPhone using Tapatalk Känns som m15 lr m14 kvittar, jag valde M14 till min 17mm pipa i .30. mest för att den blir lättare att ev sälja då det är vanligare samt att den får lite bättre stöd i bakkant.
Publicerat Juni 19, 201411 yr Det finns helt klart flest dämpare med 14 gänga, så den dagen du vill byta är det bra. Jag skulle ta 14 gänga alla dagar i veckan.
Publicerat Juni 30, 20187 yr Istället för en ny tråd skriver jag här, tänkte gänga cg 1900 i 3006 jag har som reserv bössa, mätte 1cm in från mynningen där var den 15,3mm, alla andra dämpare i huset har 14x1. Men denna bör väll gänga 13x1 eller??? Går de att köra 14x1??? Hade varit skönt att kunna nyttja den nya frontmonterad dämparen på andra bössor, när jag bestämt vilken? Men lutar åt en Jaki mini sniper. S
Publicerat Juni 30, 20187 yr 37 minutes ago hs_merkel sa: Istället för en ny tråd skriver jag här, tänkte gänga cg 1900 i 3006 jag har som reserv bössa, mätte 1cm in från mynningen där var den 15,3mm, alla andra dämpare i huset har 14x1. Men denna bör väll gänga 13x1 eller??? Går de att köra 14x1??? Ja.