Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lösa skott

Featured Replies

Publicerat

Jag har fått frågan om jag vill skjuta på ett övningsjaktprov för retriever. Det är ett gäng (bl.a sambon) som gått ihop och ska vara funkisar åt varandra. Nu var det inte så många som hade gevär så jag blev ombedd att skjuta. Jag känner mig inte helt bekväm med skarpa skott utan skulle vilja ha tag på lösa skott. Är det någon som vet var man får tag på det? Har googlat lite utan att hitta.

Alternativt om någon som brukar skjuta på jaktprov kan tala om hur man brukar göra och tänka när man skjuter skarpa skott för att det ska vara säkert?

Publicerat

Normalt så är det bara tomma hylsor med knallhatt i, sk knallskott, inget annat. Går att beställa på vanliga jaktbutiken, Eley gör bl a. Har inga hemma annars hade vi nog kunnat lösa det.

Finns ingen som har en startpistol eller apportkastare i bekantskapskretsen? Bara det smäller...

/Markus

Publicerat

Det är ett icke-problem. 

Skjutit på massor av prov.. har ni bara tillstånd av markägare så skaffa billigast tänkbara ståltrap och kör på. Det handlar oftast inte om så många skott.. Se bara till att du skjuter i en ok riktning, haglen går runt 2-300 meter innan de dimper ned. Dessa lösa skott brukar vara lite varierande.. de med endast tändhatt smäller för lite, då kan ni lika gärna låta bli. Startpistol.. vettigare, då kan kastaren skjuta själv. Men saknar man slik så funkar hagelbössan utmärkt.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla bra svar!

Har tillgång till startpistol och har en apportkastare så nåt av det blir kanske enklast. Tänkte mest att det ser mer realistiskt ut med bössan...

Hur funkar det med skott till startpistol? Får man köpa 6mm utan licens? Hur funkar det att låna en sån utan licens?

Publicerat

Jag har varit skytt på några retriverprov. (iof börjar det bli några år sedan...)

Då tror jag att klubben hade beställt risskott, dvs hagelptr som var fyllda med ris istället för hagel. Tror det var gyttorp som hade gjort dom.

Om det fortfarande går att beställa sådana skott vet jag inte.

Anledning var att vid något/några prov runt om i landet så hade det hänt att skytten(bakfull?!?) stått och brakat på med hagel som singlade ner på publiken. Vilket upplevdes som otrevligt.

Risskotten har en mycket kortare luftfärd och "dör" inom några 10 tals meter. Dock skitar dom ner bössan rätt duktigt....

Publicerat

När jag passerade förbi Sundsvall härom året på väg norrut så köpte jag på mig lite knallskott från Eley. Verkar som de fortfarande säljer:

http://www.jakt.se/ammunition/hagel/eley-knall-12.html

// P

Publicerat

Såg ett recept på "lösa" skott för hagel, med svarvspån i stället för hagel. Maximalt kass ballistik, det skulle inte gå att ta sönder en lerduva. Skulle vara kul att byta ut någons plugg inför en tävling, kan vara skadligt för självförtroendet  :biggrin:

Jag kan kolla lite i mina gömmor.  

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar!

Ska kolla lokala jaktaffären om de har nåt. Är det någon som sitter på ett lager knallskott de vill bli av med så är jag såklart intresserad? Funderar på om de inte säljer lösa skott på skjutbanan jag brukar vara på, skulle förklara att jag träffar så sällan i så fall... :tongue:

Är det någon som har koll på frågorna om startpistol jag ställde tidigare i tråden.

Publicerat

Var försiktiga med laborationer, sprängde en pipa i ungdomen genom att tömma ut alla hagel, till följd att förladdningen fastnade i pipan och sprack vid nästa skott.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte återkoppla att jag tillslut hittade lösa skott till hagelgevär på huntyard & Berras i Arlandastad. Hubertus knall hette de och small rejält. Skitade ner pipan gjorde de också. 10kr/skott var priset.

Publicerat

Såg ett recept på "lösa" skott för hagel, med svarvspån i stället för hagel. Maximalt kass ballistik, det skulle inte gå att ta sönder en lerduva. Skulle vara kul att byta ut någons plugg inför en tävling, kan vara skadligt för självförtroendet  :biggrin:

Jag kan kolla lite i mina gömmor.  

Du har då aldrig sett mig svarva :devil:  :devil:  :devil:

Ja ballistiken vore nog inget att skryta över men nog så skulle det sänka en älg på nära håll :laugh:  :laugh:  :laugh:  :laugh:

Publicerat

Tänkte återkoppla att jag tillslut hittade lösa skott till hagelgevär på huntyard & Berras i Arlandastad. Hubertus knall hette de och small rejält. Skitade ner pipan gjorde de också. 10kr/skott var priset.

Känns som en Loose-Loose på något sätt, i de flesta miljöer kan man alltid hitta någon riktning att lägga en skvätt ståltraphagel..

Publicerat
  • Författare

Absolut, men de sa uttryckligen att det skulle vara lösa skott så då fick jag finna mig i det och de betalade ju skotten så det var ändå ok för mig.

Publicerat

Dessutom smäller ju knallskotten lite mindre, trevligare för hundarna om inte annat.

/Markus

Publicerat

Mmm samtidigt fyller smällen en funktion, ska ju bland annat avslöja/påvisa ev skottberördhet.. Så det måste till en ok bang..

Publicerat
  • Författare

Dessa smällde som sagt högt, högre än övningsammunition skulle jag vilja påstå. Påvisade absolut en del skotträdda förare. ;)