Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sikte till en drilling för räv och skogsfågel.

Featured Replies

Publicerat

Håller på o börja spåna på kikare till kommande drilling nr 2. Denna är en merkel modell 32 som för stunden har weaverklackar monterat. Licensansökan skickas in nästa vecka så ingen panik alls med siktet. Utan tankarna får gro o nötas in.

bössan ska få ställbar kolvkam samt vridmontage monterat. I vridmontaget ska något fästas för skogsfågeljakten mest utan hund men även med hund.

rävjakten typ vak/lock men även när man hamnar på dom lite längre passen och kulpipan eventuellt ska brukas.

rådjursjakten typ hundjakt och vakjakt dom få gångerna det blir av.

Bäverjakten typ vak och båtåkande.

nu har ni lite förutsättningar uppmålade för er. Mina tankar är något i stil med 1.7-10 eller 2-10 eller 2-12.

Vill ha minst 10ggr förstoring och belyst för toppjakten/rävvaket.

max 2ggr som lägsta förstoring då man aldrig vet vilka avstånd djuren kan komma på även om man tror på lite längre. Minst x42 objektiv och max 50 för något så nära som smidighet.

Jag är inte omöjlig att övertalas/övertygas om anant men mottager gärna förslag på kikare både beg o nya i prisklass runt 10-13k. Köp är inte aktuellt nu men alltid bra o kolla runt lite så när man vet lite mer exakt vad man vill ha kan man börja kolla både beg/nytt.

mvh marcus

Publicerat
  • Författare

Någon so. Har praktisk erfarenhet av Leupold vx-6? Har kollat i en dylik i butiken och den var jäkligt fin. 2-12x42 är jäkligt trevligt format och tilltalar mer än meopta r2ans 2-12x50 för att få ner storleken. Men leupolden har alltid haft problem med mörker tidigare. Har denna gått och blivit bättre?

Nu räknar jag inte med att detta ska bli någon extrem vakbössa men vill fortfarande inte missa något läge pga taskig optik på bössan.

hmm kanske r2ans lite större glugg och bättre rykte för skymning väger in ändå :/

Publicerat

Är swarre z6i 2,5-15x44 för stor/dyr?

Den är iallafall bra både för långa håll och bra i skymning.

Publicerat
  • Författare

Den ligger tyvärr för högt i pris för detta vapen. Annars är det en jäkligt trevlig kikare! Sen vet man aldrig vad man kan hitta beg sen heller. Så man ska aldrig säga aldrig, ligger en sådan ny obelyst på blocket just nu faktiskt.

Publicerat

Om man skall tro forum på andra håll och Leupold själva så är 6:an flera snäpp bättre i skymningen, utan att hantittat i nåt själv.

Publicerat

Den ligger tyvärr för högt i pris för detta vapen. Annars är det en jäkligt trevlig kikare! Sen vet man aldrig vad man kan hitta beg sen heller. Så man ska aldrig säga aldrig, ligger en sådan ny obelyst på blocket just nu faktiskt.

Jag köpte en nu till min afrikajakt, känner jag mig själv rätt säljs den om ett halvår eller så, ca 15000kr!

Publicerat
  • Författare

Strävhår: vi har fått samma uppfattning där om vad andra tycker om den.dom verkar ha lyssnat på konsumenterna här borta lite iaf.

sen kan man fråga sig om man ska nöja sig med mindre förstoringsväxel o köpa en beg zeiss diavari belyst vs ny leupold. Eller en obelyst z6i.

Den sistnämnda vet jag är sjukt bra optik i o gillar verkligen den serien. Frågan är om man inte ger sig själv mardrömmar om man köper ett obelyst?

Publicerat

Jag hajjar inte detta med den totala belysningsnojjan som alla har,själv har jag 7 kikarsikten varav 1 är belyst och det är en skyttekikare,saknar aldrig belysning under jakt och kan inte se vad det skulle tillföra.

Tittar jag i min bekantskapskrets så är belysningsnojjan total,första kravet alla ställer vid nyköp är belysning-sen kan man börja snacka om fabrikat och förstoringsväxel.

Det lustiga är när jag frågar hur ofta har ni använt eller använder belysning under jakt så blir svaret svävande och typ jo jag sköt en galt med belysningen för ett par år sedan men det hade nog gått lika bra utan....

Men egentligen ska jag inte klaga för begagnatpriser på obelysta kikarsikten är till min fördel,har köpt flera för småpengar.

:wink:

/Mike

Publicerat

Nu är du bara elak, jag har ingen belysningsnoja, :) mina sista tre sikten har inte varit belysta, så det så... I övrigt håller jag med, en bra sak på en del sikten, en nödvändig på vissa och helt överflödig på andra, detta om belysning/Christian

Publicerat

Jo lite eller lilla :thumbsup:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Ozzian: det låter bra det. Får hålla utkik då efter den ;)

Mad Mike: gillar belysningen då jag är vänsterögddominant. Har jag belyst punkt i siktet s

å tar högerögat över lite när jag siktar. Skjuter med bägge ögonen öppna. Annars så brukar jag likaså ibland köra utan. Min zeiss på andra drillingen är obelyst o ser inga problem med det :)

skulle jag hitta en z6 sen som är obelyst för rätt kurs så skulle jag antagligen köpa den. Men än hellre en belyst. För när jag säljer den i någon svag stund för jag ska byta. Då är det enklare att sälja ett belyst ;)

Publicerat
  • Författare

Ska inte köpa nu mao. Den som ligger på blocket har iof balistiskt torn och det är inget jag vill ha på drillingen. Men ska nog hålla utkik exter obelyst z6a sen när det börjar närma sig. Nu ska bössan köpas o fästet o kolvkamen betalas så för stunden är nog lekkontot lite tömt ;)