Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Samskjutning mellan övnings- och jaktammunition...

Featured Replies

Publicerat

Fråga som jag tror mig ana svaret på men ställer den ändå: finns det något sätt att räkna ut vilken övningsammunition som samskjuter bra med en viss jaktammunition? .308 är kalibern. "Trial and error" kan ju bli rätt dyrt... Jag vet att varje vapen är unikt men nån kanske har nåt tips på en bra kombo!?!

Om det är till nån nytta så är min pipa 52cm lång och har räffelstigning 1/10"

Publicerat

Tjena! Är det till .308 win du menar?

Normas jakt/fmj skall ju samskjuta,men inte i min .308 iaf.

På 100 m skjuter 180grs oryx 30 mm högre än jaktmatch.

/Lars.

Publicerat
  • Författare

Smart att iallafall skriva kaliber. Tack Lars! Kanske får bli en tripp till XXL för att testa den kombinationen. Jag provade med Podium och Winchester Power Max. Inte bra, skiljde typ 15cm på 100m. Power Maxen var ingen riktig succé fick ner den till en spridning på 5cm men det är sämre än vad Podium presterade så det känns inte helt hundra.

Publicerat

Det kan skilja från vapen till vapen.

Jag har en Husqvarna 1900 i cal. 308:a som samskjuter grymt bra med Lapua FMJ 123 gr o Norma FMJ 150 gr ihop med Lapua Mega 150 gr. :smile:

Ut till 100 m går allt bra. Jag behöver inte justera siktet ett knäpp till 100 m. Längre än så har jag inte testat dom. :thumbsup:

Jag har en kompis som laddar åt mig med finnkrut. :thumbsup:

Publicerat

Jag fick till något skapligt med Jaktmatch och Hornady Interbond men kom raskt på att det där med samskjutning var en dyr/besvärlig gissning. Jag sadlade om och justerar nu på kikaren för respektive träffläge: t.ex.

Jaktmatch: 0/0  

Kula XYZ.: 7U / 5R (7 klick Upp / 5 klick Höger)

Kula PTV: 8D / 8L

Alla justeringsrecept sitter i flipup-locket på kikaren.

Raggarö

Publicerat

Finns ingen sådan short cut..... Det är unikt för pipa till pipa.

/T

Publicerat

Något jag är lite förundrad över, är att det är så få handlare som säljer lösa skott.(eller ens kulor eller krut på lösvikt...)

Just i det syftet att man kan köpa tex 5-10 smällar av 10 olika märken/kultyp/kulvikt och testskjuta med. Det blir ju klart mycket billigare att testa sig fram då, även om handlaren plussar på 2-3kr/smäll jämfört med att köpa hel ask.

Om man känner till patronens gastryck, kulans vikt, bc, hur hård manteln är, hur mycket en kula sväller i förhållande till hur tight pipan är, hylsans tjocklek, hur lätt/trögt hylsan utvidgar sig, faktisk friflykt och kör det mot vilket stål det är i pipan, hur härdningen i pipan är, hur djupa bommarna är, räffelstigning, piplängd, och övriga toleranser i patronläget. Osv, osv....

Mja kanske man då kan matematiskt skulle kunna räkna fram vilka olika patroner som skulle kunna samskjuta i just den bössan. I övrigt, testa och se.....

Publicerat

Något jag är lite förundrad över, är att det är så få handlare som säljer lösa skott.

Just i det syftet att man kan köpa tex 5-10 smällar av 10 olika märken/kultyp/kulvikt och testskjuta med. Det blir ju klart mycket billigare att testa sig fram då, även om handlaren plussar på 2-3kr/smäll jämfört med att köpa hel ask.

Om man känner till patronens gastryck, kulans vikt, bc, hur hård manteln är, hur mycket en kula sväller i förhållande till hur tight pipan är, hylsans tjocklek, hur lätt/trögt hylsan utvidgar sig, faktisk friflykt och kör det mot vilket stål det är i pipan, hur härdningen i pipan är, hur djupa bommarna är, räffelstigning, piplängd, och övriga toleranser i patronläget. Osv, osv....

Mja kanske man då kan matematiskt skulle kunna räkna fram vilka olika patroner som skulle kunna samskjuta i just den bössan. I övrigt, testa och se.....

Tvivlar mycket starkt på det eftersom en pipa kan samskjuta två sorters pilar ett tag men eftersom pipan slits så skjuter den mer och mer isär med tiden. Och slitage är pipunikt och det finns inte två pipor som slits lika......

Det finns däremot pipor som skjuter förvånande lika med snudd på allt man kan stänga bulten om (min 6,5-pipa till 202an är en sådan pipa), sedan finns det andra som skjuter mer eller mindre över hela kommunen trots att den borde skjuta ihop med nått ett tafg i alla fall.

/T

/T

Publicerat
  • Författare

Finns ingen sådan short cut..... Det är unikt för pipa till pipa.

/T

Var rätt säker på att det var så... Är det så att pipor från samma modell är mer lika. Dvs uppför sig andras 202:or likadant som din eller är det verkligen helt pipunikt? Förstår ju att det är skillnad på pipor med olika längd, räffelstigning etc. Men två av samma modell från samma fabrik kanske beter sig lite lika...eller?

Publicerat

Jag har en fråga som på sätt och vis hör ihop med detta.

Är det någon som laddat flera olika kulor i samma bössa till maximal precision? Och kan det i så fall vara så att dessa laddningar även samskjuter hyggligt?

Min teori som jag inte testat själv går ut på att en laddning med riktigt bra precision borde innebära att kulan lämnar pipan i en "lugnare" fas av pipsvängning. Och jag tycker då att skillnaden i träffläge mellan dessa två (eller fler) optimerade laddningar i alla fall borde ha goda förutsättningar för att inte skilja mångdubbelt mer än vad som är motiverat av att en långsammare kula hinner falla mer...

Eller har pipan två lugnare faser så att om man optimerar fel istället får maximal skillnad?

Publicerat

Något jag är lite förundrad över, är att det är så få handlare som säljer lösa skott.(eller ens kulor eller krut på lösvikt...)

Jag har endast sett det du efterfrågar hos en enda handlare (tyvärr inte i Sverige) han hade "sample-packs" för .223, 243, 270, 7mm, och kaliber .30

Väldans smart initiativ och mycket uppskattat bland handladdarna.

Raggarö

Publicerat

Är det någon som laddat flera olika kulor i samma bössa till maximal precision? Och kan det i så fall vara så att dessa laddningar även samskjuter hyggligt?

Min teori som jag inte testat själv går ut på att en laddning med riktigt bra precision borde innebära att kulan lämnar pipan i en "lugnare" fas av pipsvängning. Och jag tycker då att skillnaden i träffläge mellan dessa två (eller fler) optimerade laddningar i alla fall borde ha goda förutsättningar för att inte skilja mångdubbelt mer än vad som är motiverat av att en långsammare kula hinner falla mer...

Eller har pipan två lugnare faser så att om man optimerar fel istället får maximal skillnad?

Fan vet om du inte har en poäng där.

Mina studsare är ju byggen iofs och inga köpevapen men min 308  skjuter alla laddningar jag har mitt i på 100m,spelar ingen roll om det är 155:or eller 190:or i vare sig 890m/s eller 790m/s.

Min 30-06AI är likadan.

/Mike

Publicerat

Var rätt säker på att det var så... Är det så att pipor från samma modell är mer lika. Dvs uppför sig andras 202:or likadant som din eller är det verkligen helt pipunikt? Förstår ju att det är skillnad på pipor med olika längd, räffelstigning etc. Men två av samma modell från samma fabrik kanske beter sig lite lika...eller?

Det finns en kvalitetsparameter i det, men det gäller lika väl lådan och slutstycket som pipan. Men är allt rätt hela vägen OCH pipan är bra så brukar det bli ganska små skillnader vad man än petar i den. Men om det  flexar i låda, kolv eller slutstycket inte bär på alla klackar som det ska flexar det lite och då far det omkring på tavlan.

Sauer och Blasers pipor skjuter bra - inget snack om saken. Men det är nu ingen absolut garanti för alla pipor därifrån, och pipan måste ges rätt omständigheter för att kunna prestera läs - rak styv låda som bär rätt med ett slutstycke som bär rätt med rätt headspace i pipan . Och allt monterat korrekt i en bra kolv som har en bra skytt bakom kolvkappan..... Ja, ni ser - det är en kedja som börjar i kulans jämnhet och slutar i stortån på skytten. Pipan är bara EN länk däremellan.

Om bössan skjuter vad som helst mer eller mindre bra pilar med endast en liten höjdskillnad så är liksom HELA systemet rätt. Kastar den en ammunition 10-15cm i sida så är det oftast ett tecken på att något flexar i systemet - dvs det kan vara fel bakom pipan (och inte minst i skyttens rekylupptagning).

Pipan avgör hur stora träffbilderna blir till stor del - hela systemet bakom avgör var på tavlan du får dina träffbilder lite förenklat.

När kulan trycks genom pipan så sträcks och vrids den - pipan uppvisar då närmast en tredimensionell sinuskurva i minformat. Precis som i en sinuskurva så är är rörelsen i ett led som minst precis där det vänder (där derivatan är 0 dvs 0 fart och 0 acceleration) och som snabbast precis runt nolläget (där derivatan är som störst).

Så det är inte en "sweat spot" i pipan utan du ska bara hamna exakt rätt i lopptid för en given kula, vilken "våg" du sedan plockar beror ju på piplängd och lopptid vilket beror på krut, tryck, temperatur, kulans vikt, storlek, hårdhet etc etc etc etc

Lägg ut en vattenslang på gräsmattan, sträck ut den så den ligger rakt och släpp på trycket hastigt så får ni snudd på exakt samma fenomen fullt synligt i lite lagom fart: slangen sträcker sig och vrider sig (pga vävens riktning) och man ser den beskriver en liten liten sinuskurva....... Exakt samma sak.

Men nu är det enstaka cm vi snackar om, är det mer sitter det i resten av systemet.

/T

Publicerat

PMT

Jag är helt med på hur din beskrivning ovan. Och att bäst precision inte finns "imitten" där hastigheten är som störst är väl givet. Därav min fundering på om det fanns två olika (låt oss kalla det) "vändpunkter" som kanske tom kunde ge maximal skillnad. Men jag ser det fortfarande som att om man lyckas hitta rätt "vändpunkt" med två olika kulor. Vilket man ju måste om man skall ha max precision på båda. Så jag är fortfarande nyfiken på om det finns ett samband. Kraftigt förenklat skulle det alltså betyda att om jag har rätt, och man har svårt att hitta samskjutande laddningar så finns antagligen även en del att hämta precisionsmässigt. På åtminstone den ena laddningen. 

Publicerat

PMT

Jag är helt med på hur din beskrivning ovan. Och att bäst precision inte finns "imitten" där hastigheten är som störst är väl givet. Därav min fundering på om det fanns två olika (låt oss kalla det) "vändpunkter" som kanske tom kunde ge maximal skillnad. Men jag ser det fortfarande som att om man lyckas hitta rätt "vändpunkt" med två olika kulor. Vilket man ju måste om man skall ha max precision på båda. Så jag är fortfarande nyfiken på om det finns ett samband. Kraftigt förenklat skulle det alltså betyda att om jag har rätt, och man har svårt att hitta samskjutande laddningar så finns antagligen även en del att hämta precisionsmässigt. På åtminstone den ena laddningen. 

Eftersom du förmodligen (och nu är jag snäll, det är extremt osannolikt med mindre än att du har exakt samma kulform, vikt och hårdhet mellan kulorna förutom att resten ska vara extremt lika med) inte får samma "våg" med en annan kula är det inte frågan om vilken nod man plockar utan att du hittar en.....

Och då kan du hur som trimma in bägge laddningarna om du vill ha de sista cm.

Men är det mer än "några cm" så är det inte svängningen som är din fiende - det är att det flexar någonstans.

/T

Publicerat

I mitt eget fall så brukar det flexa mest bakom kolven...

Publicerat

När jag monterade ljuddämpare på min R93 i 308win så provade jag vilken ammunition som sköt bäst. på 100 m ifrån bänk.

Sako Hammerhead11,7 g 13 g, Norma Orux,Partition,BST,Alaska Jaktmatch och Lapua Naturalis och Mega de enda som inte stansa bort klisterlappen på 3 smällar var orux låg 1 cm till höger. Verkar vara totalt okänslig? Annat än man kan säga om 6,5x55 jag hade :sad:

S.

Publicerat

T.s.. Har recept hemma som du kan testa med.. Noslet AB o Hornady IB som samskjutet m övningspluggen. Hirtenberger FMJ minns inte vikten. Det funkar i min Finnlight iaf.

Sent from my iPhone using Tapatalk