Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NVV föreslår fri tillväxt för av rovdjur!?

Featured Replies

Publicerat

Kan någon på SJF förklara det här för mig, jag fattar ingenting:

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/06/verket-oppnar-for-fri-tillvaxt-av-rovdjur/

Mina spontana tankar är om det är Art- & Habitatdirektivet som är så oerhört stelbent, eller om de Svenska domar som finns är gamla och grundade sig på andra förutsättningar gällande genetik och numrärer i rovdjursstammarna - alternativt om det är något eget påhitt från NVV:s handläggare?

MVH
Alias

Publicerat

Jag har sagt det innan och säger det igen! det finns inget som tyder på någon form av hjärnaktivitet hos NVV och deras medlemmar.

Läs detta http://blogg.jagareforbundet.se/2014/06/19/we-shall-overcome/

Publicerat

Vi kan definitivt inte förklara det, nej... och det verkar inte NV heller kunna. Varken tidigare, eller idag när jag var där i andra frågor. Ni kan dock lita på att vi inte kommer ligga på latsidan när det gäller att göra vad som går för att bromsa de där tokerierna! Och jag har extremt svårt för att tro att våra politiker kommer acceptera att man plötsligt tar bort möjligheterna till en lokal och regional förvaltning. Detaljer får vi dock återkomma med allt eftersom.

Publicerat

Har NVV verkligen mandat att göra en sådan där sak?

Publicerat
  • Författare

Vi kan definitivt inte förklara det, nej... och det verkar inte NV heller kunna. Varken tidigare, eller idag när jag var där i andra frågor. Ni kan dock lita på att vi inte kommer ligga på latsidan när det gäller att göra vad som går för att bromsa de där tokerierna! Och jag har extremt svårt för att tro att våra politiker kommer acceptera att man plötsligt tar bort möjligheterna till en lokal och regional förvaltning. Detaljer får vi dock återkomma med allt eftersom.

Tack för svaret.

Då får vi hoppas att ni når framgång i era ansträngningar i detta ärende och att NVV tvingas göra en pudel.

Trevlig Midsommar!

MVH

Alias

Publicerat

Christian,

de har regeringens uppdrag att ta fram de nationella förvaltningsplanerna. De är även ansvarig myndighet för viltförvaltningen, och har därmed även ett uppdrag att ta ställning till vilka begränsningar EU-direktiven samt övrig svensk lagstiftning lägger på våra förvaltningsplaner. Mandatet har de vad jag förstår, utan att ha varit direkt involverad i detta, men om de gör en korrekt eller rimlig bedömning är en helt annan sak...

Mycket av detta är luddigt formulerat från EU. Man kan förstås hoppas att tanken med detta är att varje land ska finna en pragmatisk tillämpning som funkar efter olika nationella, regionala och lokala förhållanden inom EU. Sverige är väl inte jättebäst på pragmatism, om vi säger så...

En rak parallell är gynnsam bevarandestatus, som ska vara "mycket högre" än "minimum viable population size". Vad som utgör "mycket" är vi många som är oense om... men någon måste sätta ned foten. NV har det uppdraget i Sverige, även om regeringen klokt nog gav dem en ram att hålla sig inom.

Rubriken på artikeln är dock fel; skjuts det 4-5 % har vi inte en fri tillväxt, men däremot kommer stammen att öka om tillväxten är högre än den totala avskjutningen. Vilket INTE är vad viltförvaltningsdelegationerna och länsstyrelserna beslutat i flera län.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.