Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundjakt på gris i augusti

Featured Replies

Publicerat

Hur gör ni i era jaktlag - jagar ni vildsvin med hund från 1/8? Det uppenbara problemet är förstås att ha hundar som endast jagar vildsvin. Det andra problemet är väl att jaktsäsongen inte riktigt dragit igång då i huvudet på de flesta jägare.

Publicerat

Nja, jag brukar köra på några åkrar och så något släpp i närheten av åteln men då släpper jag ju direkt på grisarna eller direkt på spår av dom. Några större drevjakter eller liknande koncept kör vi inte förrän efter älgjakten då passkyttarna kommit ut i skogen.

Publicerat

tror väl nästan att dom flesta "gamla" så drar jakten igång på älgjakten och slutar med den...resten så är det ingen jakt alls

Publicerat

Problemet är främst värmen. Rätt som det är blir det nåt grisstånd under grävlingjakten....problemet är beväpningen. Nu när jag blivit med jaktmark blir det nog något morgonfrest i början av aug....sugen?

mvh/Urban

Publicerat

sugen på morgondejt?? klart  :woot:

Publicerat

sugen på morgondejt?? klart :woot:

Var egentligen menat till jaktgripen...;). Det är nog inte omöjligt att fixa nåt ändå... Vi får höras när det börjar dra ihop sig..

mvh/Urban

Publicerat

förstod det....kände mig manad till det.....det e lugnt men om det går att fixa nått så e jag alltid tacksam :biggrin:

Publicerat

Det löser sig nog. Räknar med att det ska bli lite jakt i höst

mvh/Urban

Publicerat

Får ju valp i början av augusti, så iår blir det inget, men nästa år.

Publicerat
  • Författare

Klart man är sugen! Tyvärr är jag mitt inne i flytt då, så klart... 

Är också lite intresserad om det är någon som faktiskt släpper organiserat med passkyttar etc under just augusti och september. 

Du får gå med studsaren istället för 22an Urban :)

Publicerat

Under augusti brukar det bara bli jakt runt åkrar och hundträning med någon kompis. Men under september brukar vi åtminstone få till några jakter med skyttar om läget tillåter. Har ju rätt stor betydelse hur tidigt kultingarna är födda.

Publicerat
  • Författare

Är det för att det då är tillåtet med jaktträning på älg som det blir lite mer organiserat? Eller släpper du fortfarande bara på grisspår i princip i september?

Publicerat

Personligen tycker jag det är knepigt med hundsläpp på gris då. Lätt hänt att det blir fuldrev.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Jag tycker det är helt ok med augustijakt på gris OM du kan kalla in hunden om det skulle bli älg!

Publicerat

Är det för att det då är tillåtet med jaktträning på älg som det blir lite mer organiserat? Eller släpper du fortfarande bara på grisspår i princip i september?

Är väl egentligen tre saker som styr. Man kan ju inte släppa på frisök förrän efter 21/8, sen är det ju oftast för varmt att släppa hundarna dagtid och sen styr ju storleken på kultingarna rätt mycket också.

Så de första veckorna i augusti så släpper jag bara där jag vet jag har gris och helst kväll eller natt. För med mina två äldre kan jag garantera att det högst blir några skall om de hittar älg då.

Publicerat
  • Författare

Intressant, tack!

• 2 weeks later...
Publicerat

Japp 1 augusti blir det släpp, först på natten efter grävling o sen på gris väldigt tidig morgon. Är planen , får försöka släppa på spår eller synobs:)

Publicerat

Ska bli kul i år och se om man kan komma igång lite tidigare med hund o grisen då det börjat fungera allt bättre och bättre med munkorg. Annars det som är största problemet så pass tidigt. Mycket smått.

Publicerat

Okej plockar hunden kultingar ? De är ju surt.. Min skäller likadant på 5 kgs gris som 140 kgs gris . Dock ligger hon närmre om det är en stor, o låter lite aggressivare

Publicerat

Surt, men inget större problem om man börjar i oktober. Skönt/kul att börja lite tidigare dock! Det är ju en väldigt fin linje mellan de hundar som faktiskt vågar jaga gris och de som är heta på smått. Få förunnat att ha en riktig grismaskin som, i läget där hunden möter en liten kulting, enbart skäller på den.