Publicerat Oktober 2, 200619 yr Jajamensan, julafton och födelsedag på samma gång, var nyss och cyklade och hämtade min nya bössa. En gammal 98-studsare av okänt tyskt fabrikat i 8x57J tillsammans med 130 stålmantlade alaska, och ca. 70 andra skott av tyska och tjeckiska fabrikat. Jag tar tacksamt dock emot hjälp för att spåra bössan, här kommer en liten beskrivning: M/98 låda med ganska starkt nedbockat handtag öppna riktmedel med pärlkorn och uppfällbart långhållssikte, en hög mindre skåra. Stocken är närapå likadan som på min 1640, dock lite kortare läderbakkappa inköpt ca. 1940 här i sverige. Stämlar: På pipmuttern står stämplat BM På sidan av lådan står stämplat St.m.G och under det 14.6 Gr Import står det på pipan under pipan står det: nitrostämpeln 7,9 57 3,37 32 3 9655(vapennumret) 1 vapennumret 9665 står även på lådan nu har säkert en och annan av er undrat varför man köper en 8x57J av okänt fabrikat när man kan få en 8x57JS för en ganska billig peng... svaret är enkelt, det är inte tillräckligt krångligt med 8x57js, dessutom betalade jag för bössa med weaverklackar, vapenrem och ca. 200 skott... 800 kr, visst är det underbart.