Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad ska prioriteras vid köp av kikarsikte till .22lr?

Featured Replies

Publicerat

Står i begrepp att införskaffa en .22:a och funderar på vilket kikarsikte man ska välja... Budgeten är tajt, mycket tajt så frågan är ska man ta paket med typ Nikko Sterling, Optic sience eller liknande med parallaxjustering eller något lite bättre begagnat men då troligtvis utan justering? Helt ärligt har jag inte riktigt fattat hur parallaxjustering funkar men det är säkert bra att ha tänkte jag.

Användningsområdet kommer bli på bana så inga djur kommer att ta skada av undermålig optik. Kommer att skjuta på 50-100m. Tips mottages gärna men snälla håll det inom budgeten typ 500-1000 pengar. Att allt billigt är skit vet jag men det kan ju finnas nån där ute som är nöjd med sin billiga skit.

Publicerat

I ditt fall hade jag letat efter ett begagnat. Mildot hårkors är att föredra... (då träffläget är ca 15cm lägre på 100m än 50m)

parallaxjustering behöver du inte ha för det skyttet!

Publicerat

Mitt mest använda .22 sikte är en Weaver Micro-Track 4X.

Köpt för 300 riksdaler. 

Den är väl styvt 30 år gammal, fungerar perfekt och är rätt snygg med sin ståltub.

Den utklassar lätt Tasco, Bushnell, Nikko och liknande elände, som jag också har använt.

Publicerat

Jag har inte provat just den modellen, men en Hawke Sport HD 4x32 AO kan man få för 759:- + frakt och andra Hawke jag ägt eller provat har varit bättre än OK (fast dyrare). Justerbar parallax, mildot, men finns i en variant med enkelt hårkors. Visar i alla fall att det finns nåt som uppfyller grundkraven.

Publicerat

Tja,har ett Weaver micro track 1,5-4,5 ala tv ruta du kan få låna på obestämd framtid.

Ifall du vill spara till nå bättre.

Jag har ett Burris fullfield 2,3-9x40 med ballistic plex på min 22:a. Funkar fint.

/Lars.

Publicerat

Blir nog hängd här...  :pinch:  Som svär i kyrkan.

Hade en Anschutz 1416 .22Lr. Den toppade jag med en Gamo 3-9X40 med parallax.

Dög att plinka änder med med på 140-160m. Tom dotra(då 13) fixade att sänka kvackarna på det hållet med pangen.

Sköt .22  tomhylsor utan problem på 25 m.

Så man behöver inte "finaste" gluggen som går att köpa för "jobbet". Men man kanske ska undvika det det billigaste....

Publicerat
  • Författare

Tja,har ett Weaver micro track 1,5-4,5 ala tv ruta du kan få låna på obestämd framtid.

Ifall du vill spara till nå bättre.

Jag har ett Burris fullfield 2,3-9x40 med ballistic plex på min 22:a. Funkar fint.

/Lars.

Vore mycket tacksamt! Skall bara se till att bestämma mig exakt vilken bössa jag vill ha men det lär nog ske inom de närmsta dagarna. Sen ska väl licenstanterna ha semester precis som vi andra så framåt hösten lånar jag gärna och testar.

Publicerat

För en dryg tusing får du ett juste 6x42 av känt märke om du har is i magen. Jag tycker inte man skall kompromissa på kvaliteten på någon bössa som man kommer att jaga med. För övning kan man ha lägre krav, då spelar det ingen roll om träffläget inte är detsamma genom hela förstoringsspannet vilket är en risk man tar med lågbudgetsikten.

Publicerat

Jag skulle prioritera parallax justering. Alternativt en kikare med parallaxen fast på typ 50 meter.

Att skjuta med en kikare med parallaxen fast på 100 meter på nära avstånd, typ 10-20 meter, är inte kul någonstans.

Jag skjuter på max 70 meter med 22lr. För längre avstånd tar jag min 17hmr alla dagar i veckan.

• 1 month later...