Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hundhus/föråd och kanske framtida gäststuga?

Featured Replies

Publicerat

Starta tråd dag idag känner jag :) många tankar som snurrar nu när man varit i huset igen.

angående byggreglerna för att bygga friggebod utan bygglov är 15kvadratmeter solklar regel så långt.

men det är på tal ( kanske redan slutfört vad vet jag ) att man ska få bygga en komplementbostad ( vad nu skillnaden är exakt är jag inte insatt i ) på hela 25 kvadratmeter utan bygglov. Komplementbostad som dom kallar det ska även kunna få användas som föråd/garage och båtförvaring?

Samma sak som friggebod enligt min mening i det stora hela.

Jag har planer att nästa sommar bygga hundgård och föråd i ett. Hundgårsdelen kommer ta upp ca 10 kvadrat inomhus totalt med förvaring av hundprylar och hundmat. Sen tänkte jag även bygga till 10 kvadrat som vedföråd och förvaring av lite gräsklippare och dylikt. Detta skulle bli en byggnad med 2 delar invändigt.

om jag bygger denna byggnad med isolering och allt för att det skulle kunna användas som extra bostadshus ( självfallet om man slänger ut veddelen och verktyg/gräsklippare och annat bröte man samlar på sig. Skulle det inte då kunna kallas komplementbostad eller blir det en friggebod?

Hade varit skönt o slippa o klydda med bygglov och liknande för detta lilla bygge. Blir dyrt och tidskrävande nog ändå känner jag.

Publicerat
  • Författare

Kan även tillägga att just nu står det 2st byggnader på tomten redan som täcker upp ca 30 kvadrat. Bara det att det ena är fallfärdigt delux kan man minst sagt säga. Fungerar som vedbod. Det andra är 2 plåtlådor på vadera ca 7 kvadrat styck som är fula som stryk men är bra. Så jag river mer än jag bygger. Vilket borde va något positivt iaf :)

Publicerat

Har inte så stor koll på regelverket. Behöver jag nåt, bygger jag...:D

Tror dock inte det ska vara några problem med att bygga om man river något befintligt och bygger på samma plats.

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Haha det var uniefär det grannen sa oxå :D hans kommentar löd: här ute på landet, bygglov för ett hundhus? Haha nä så kan man ju inte hålla på :D

men visst håller jag med dig. River jag 30 kvadratmeter byggnad o bygger en ny på 20 så borde man ju egrntligen ligga på plussidan ;)

Publicerat

Du måste ju ha ett slakthus också där du kan ta hand om viltet o hänga det i ett kylrum. :thumbsup:  :wink:  :tongue:

Då blir det ytterligare ett projekt. :thumbsup:

Publicerat

Tror du måste få in Toa/dusch och kök/pentry för att det ska uppfylla reglerna för de nya "attefalls"husen. Det ska gå att använda som permanentbostad.

Publicerat

Tror du måste få in Toa/dusch och kök/pentry för att det ska uppfylla reglerna för de nya "attefalls"husen. Det ska gå att använda som permanentbostad.

Ja, det var väl så.

Publicerat
  • Författare

Haha nje slaktrum blir det ej. Tomten är för liten o de finns ett i byn redan. Så rik är jag i te så jag har råd med det ;)

Hmm de sket ju sig att de måste va toa o kök i elendet! Då får man nog komma på någon annan bra lösning för dedär.

Hade ju varit enklare o låta grejerna som står här vara kvar men ytan är så förbannat dåligt utnyttjad så de klarar jag ej av. Ska ju se ok ut iaf.

Publicerat

Haha nje slaktrum blir det ej. Tomten är för liten o de finns ett i byn redan. Så rik är jag i te så jag har råd med det ;)

Hmm de sket ju sig att de måste va toa o kök i elendet! Då får man nog komma på någon annan bra lösning för dedär.

Hade ju varit enklare o låta grejerna som står här vara kvar men ytan är så förbannat dåligt utnyttjad så de klarar jag ej av. Ska ju se ok ut iaf.

Ok! Då löste sig den biten.

Det är bara att åka runt på aktioner o loppisar o kolla blocket så hittar man beg. köksinredning, m. m.

Publicerat

Du ser det med för sydlänska ögon, lyssna på grannen.

Publicerat

Du ser det med för sydlänska ögon, lyssna på grannen.

Ser du mig som grannen strävis el. vem tänkte du då. Jag har ju ca 60 mil till S-vall. t4bb3 bor ju närmare o får väl vara hans granne då. :thumbsup:

Publicerat

Vad är det för fel på ute dass och en kokplatta...?:D

Hänger det bara på kokplattan kan du få min, men då får du koka alla mina trofeer hädanefter...:lol:

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Strävhår: haha jag gör väl det. Man får ju ta seden dit man kommer ;) så det ska nog lösa sig.

Hehe nädu koka skallar gör jag inte ens med mina egna så jag köper nog en dylik på loppis som det föreslogs här uppe ;)

Det ska nog lösa sig på det ena eller det andra sättet tror jag nog med denna byggnad :) veden går ju o göra i ett icke helt tillslutet extrabygge utanför byggnaden i värsta fall.

Publicerat

Och nu är jag ju dessutom i mina och dina, Isjonsson, hemtrakter så med norrländska mått mätt är vi praktiskt taget grannar för stunden. Så lyssna på grannen och bygg ändå ;)

Publicerat

Och nu är jag ju dessutom i mina och dina, Isjonsson, hemtrakter så med norrländska mått mätt är vi praktiskt taget grannar för stunden. Så lyssna på grannen och bygg ändå ;)

Hahaha! Jag får väl göra det då. :wink:

Publicerat

Jag hade åtminstone övervägt och kollat upp angående bygglov, och ska du då ha bygglov så släpper du reglerna och bygger allt exakt så som du vill ha det. Känns som den vägen ger mest glädje i längden.