Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jogga med valpen?

Featured Replies

Publicerat

Min Bretonhane är nu 8mån gammal och jag börjar fundera på lite mer än bara promenader. Jag är ute och joggar varannan kväll för att komma iform, det blir i dagsläget max 2km i lagomt tempo. Skulle det innebära dumheter för valpens kropp att hänga med mig ut på dessa turer?

Det är en barkad motionsslinga jag löper efter och ingen asfalterad eller på annat vis hård yta. Sele finns också.

Vad säger ni som har bättre koll än mig? Mitt förnuft säger att det troligen inte är några större bekymmer medan större delen av Google säger vänta tills minst ett år :P

Min tanke är att kanske mjukstarta han på detta vis eftersom hösten är antångande och om än det knappast blir skarpt läge för honom så ska han ändå vara med, hetsig som han är så är jag rädd för skador på honom om han drar iväg som den löpeld han är och då dessutom endast van med promenader :unsure:

Publicerat

Jogga på du med lillen, kanske inte varannan dag men ett par dagar i veckan.

Publicerat

Låt "valpen" hänga med. Du lär knappast kunna hålla samma tempo som en hund iaf. Är det dessutom inte längre än 6-8 km, då ska det inte vara någon fara om valpen hunnit bli halvåret.

Snackar vi cykling och turer på över 8 km osv då är det nog mer lämpligt att vänta tills 15-18 mån ålder.

Kan du ha valpen lös också så är det ännu bättre. Då kan den röra sig helt som den vill/kan och på egna villkor.

Publicerat
  • Författare

Tusen tack för svaren! Det är koppeltvång för hundar efter motionsslingan på gott och ont, så det blir sele och en längre lina än det vanliga kopplet :)

Publicerat

Låter annars som ett utmärkt tillfälle att lära hunden springa fot med vanligt koppel?

/Markus

Publicerat

Ha haa...2 km i 'lagomt människotempo' varannan dag är ingenting för en 8 månaders breton. Som ozzian säger ovan... :-D ;-)

Publicerat
  • Författare

Hahaha ja nog är jag mer illa ute än Vovven :D

Tack hörni, nu känns det tryggt att låta han följa med :thumbsup:

Publicerat

Jag tänker att ytan spelar in och som du är inne på borde bark vara bättre än asfalt.

Sedan skulle du ju kunna köpa ett baggenbälte (tror jag de heter) som man fäster kopplet i och kanske en elastisk draglina så blir det inte så mycket ryck om ni springer olika fort. Det låter som att det är hög trasselrisk på att springa med långllina.