Publicerat Juni 21, 201411 yr Testade att skjuta en serie på lite längre håll idag. Har tidigare skjutit c:a 40 skott på max 100m men nu testade jag på 300. Utrustningen: CZ 550 helstock med Bushnell Elite 3200 3-9x40 ammo: Sako range .308. Liggande använde jag ryggsäcken och en hemmabyggd liten sandsäck som stöd. Fick hålla c:a 30cm högt då jag har skjutit in med annan ammunition. Helt ärligt så var jag rätt nöjd med att träffa tavlan på första försöket men nu när det är gjort så funderar jag på hur tätt som rimligt att komma? Vad är "bra" på 300 med "vanlig" bössa och sikte och fabriksammo? Bilderna är på 100 och 300m ni får gissa själva vilken som är vilken :-)
Publicerat Juni 21, 201411 yr Väldigt svårt att göra generaliseringar, är väldigt många parametrar att ta hänsyn till. Skytten, vapnet, ammunitionen och vädret är huvudparametrarna, sen har var och en av dessa ytterligare parametrar. Men "bra" på 300m med en "vanlig" bössa (väldigt svår definierat) är i mitt tycke att första skottet (CBS) sitter där det är avsett och att efterföljande sitter inom diametern för en lerduva. Snusdosan på 300m är eftersträvansvärt men ruskigt svårt att hålla konsekvent med en "vanlig" setup för den genomsnittlige jägaren. Den "vanliga" stupen är i mina ögon en lagom skitig, orörd 70-80tals studsare med som du skriver en 3-9x40 på topp
Publicerat Juni 22, 201411 yr Författare Bra är det när man träffar det man företagit sig att träffa Klokt. Ska bara sikta på stora saker från och med nu
Publicerat Juni 22, 201411 yr Du hade 3 träff på svarta/tavlan, antar att det var ditt mål så well done. Klämmer du man iväg 5bulor inom låt säga 15-20cm på 300 med dina förutsättningar/utrustning så är det bra enligt mig. Inget man jagar toppfågel med, men det var ju inte heller frågeställningen.
Publicerat Juni 22, 201411 yr Författare Du hade 3 träff på svarta/tavlan, antar att det var ditt mål så well done. Klämmer du man iväg 5bulor inom låt säga 15-20cm på 300 med dina förutsättningar/utrustning så är det bra enligt mig. Inget man jagar toppfågel med, men det var ju inte heller frågeställningen. Var ungefär så jag tänkte. Men sen började jag fundera på vad som är rimligt att uppnå när man övat lite mer. Pratade med vapenhandlarn och han hävdade att man kan räkna med att övningsammunition kan ha en "inbyggd" spridning på ett par cm på 100m. Är det så blir det ju svårt att skjuta hål i hål på 300...
Publicerat Juni 22, 201411 yr Du har en del drivna långhållskyttar på sidan, de använder inte helstock och x9. Låter som det blir ny bössa snart
Publicerat Juni 22, 201411 yr Har aldrig provat att skjuta med studsare på 300m, men vad är skillnaden mellan att skjuta med den eller en Mauser?
Publicerat Juni 22, 201411 yr Jag tänkte testa 500m med blasern och skulle jag hålla lerduvan så skulle jag vara sjukt nöjd. även på 300m får lerduvan anses vara bra. sen är det mycket svårare att skjuta en 5 serie än en 3 serie, mycket slump på 3 skott!
Publicerat Juni 22, 201411 yr Författare Jag tänkte testa 500m med blasern och skulle jag hålla lerduvan så skulle jag vara sjukt nöjd. även på 300m får lerduvan anses vara bra. sen är det mycket svårare att skjuta en 5 serie än en 3 serie, mycket slump på 3 skott! Ska testa lite mer framöver i sommar. Var ju helt klart roligare på längre avstånd. Fattar vad du menar med 3 skott. Får köra ett par 5 serier och minimera slumpen.
Publicerat Juni 22, 201411 yr Ett tips för nybörjare i långhållsskytte är att köpa filmen "långhållsskytte från grunden" av Ulf Lindroth och Andreas Norin. Alternativt är att kolla på Thomas Hauglands videobloggar på youtube, kanalen heter THLR.