Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3, remington, ruger

Featured Replies

Publicerat

Tjohooo

Vad tycker ni? Som allmän bössa för det mesta i skogen (inte så mycket klass 1 vilt dock men kanske nån) kaliber ej så viktigt, nån standard klass 1 med tillgång till jaktmatch ex 6,5 308,30-06 blir det)

Däremot bössorna var man får mest för pengarna. Ska gärna vara lätt och smidig och oöm. Bör fixa toppfågel precisionsmässigt utan massiv ombyggnation.

Mina funderingar går mot

Tikka T3 lite ss

Ruger all weather lightweight

Ruger compact rifle (rostfri, laminat)

Remington Seven ss

Dessa bösssor jag sneglat på nu under ganska lång tid, och får jag jobbet jag sökt så ska ja handla var tanken.

Kikare blir troligen Leupold 4,5 - 14X40 eller 50

Förresten, har alla tikka T3 styrhylsa i plast runt slutstycket? I så fall går den nog bort.  ???

Publicerat

Jag har en Tikka t3.....

Men någon styr hylsa i plast har jag inte sett till.

Det enda i plast på låda/slutstycke är en plastbit som sitter på slutstyckets

bakre del som du vrider runt om du ska plocka isär slutstycket, men det skulle inte jag kalla styr hylsa.

För övrigt är jag jätte nöjd med min T3:a, min har dock laminat stock.

//fridens liljor Tobbel

Publicerat

Tikkan har fysad precision kompisen har en T3 lite och jag själv har en Varmint och båda skjuter bra

Men plasten du pratar om vet jag inte vad det är ???

Kan inte säga så mycket om dom andra för att jag inte vet hur dessa vapen känns.

Men köper du tikkan behöver du nog inte ångra dig.

Publicerat

Det är ju bra bössor alla dom där men jag skulle valt tikkan eller remingtonen , men jag tycker att kikarvalet är lite fel på en sådan lätt och smidig bössa en leupold vx-II 2-7x32 skulle passa bättre enligt min mening :)

Publicerat
  • Författare

Någon skillnad i precision mellan tikka lite och varmint?

Någon 32 glugg på kikaren vill jag inte ha, vakar ganska mycket så större glugg önskvärt samt även mer förstoring. Bössans balans är inte så viktig skjuter mest med stöd.

Så Tikkan lovordas och remington, ruger då? Är de för råa och behöver en smed för att skjuta bra?

Någon som vet hur Remington seven skjuter?

Publicerat
Någon skillnad i precision mellan tikka lite och varmint?

Någon 32 glugg på kikaren vill jag inte ha, vakar ganska mycket så större glugg önskvärt samt även mer förstoring. Bössans balans är inte så viktig skjuter mest med stöd.

Så Tikkan lovordas och remington, ruger då? Är de för råa och behöver en smed för att skjuta bra?

Någon som vet hur Remington seven skjuter?

Ingen större skillnad men dock en liten skillnad min skjuter träffbilder på 15-20mm och T3lite skjuter ca25mm  beror lite på vilken ammo man har så det kan variera lite på det också

men jag tycker att precisionen duger gott till den jakt jag bedriver.

Men min skjuter bra med dom flesta laddningar som jag provat.

Är det en vx-lll som du tänker ha till bössan har en vx-lll 4,5-14*50 belyst på min som jag är mycket nöjd med efter som den inte har medförstorande riktmedel.

Vakar räv på vintern och det funkar bra tycker jag till det, men skjuter även älg mm mm med den bössan.

Ska prova på fågel till vintern och se hur det funkar.

Publicerat
  • Författare

Jo siktar på VXIII men vi får se då det närmar sig  ;D

Publicerat

Vad hände med din Tikka M65?

/Micke

Publicerat
Vad hände med din Tikka M65?

/Micke

det undrar jag med....

Kan varmt rekomendera Ruger....billiga, robusta, välskjutande....enda nackdelen om du köper en standard ruger är att det är obligatoriskt tryckes byte som gäller....med ett Timney trycke går nog bössan lös på typ 6900:-...om du inte köper en varmint...då får du matchtrycke monterat redan från fabrik.

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Min tikka mod 65? Den står just ny blöt och jävlig i skrubben och torkar efter dagens rådjursjakt. Blidde dock inget annat än en blöt bössa denna gången ;D

Nåväl, ruger säger du? trodde de var lite sisådär med precisionen. svårt detta, riktigt svårt. Remington seven verkar trevlig med. Gillar Tikka då man slipper ha klackar på den.

riktigt svårt detta banne mig.  :-

Tikka, ruger, remington, tikka, ruger, remigtoooon, hmm man kanske skulle leta upp sig en prästkrage och låta dess blad avgöra  ;D

Förresten, tanken är att köpa en ny och då byta in alt sälja tikkan. jag vill nu ha någonting lättare och mer oömt har jag bestämt mig för.

Publicerat

Jag visste det.....JAG VISSTE DET!!!!

dptrapper har drabbats svårt av två obotliga åkommor.

Studsarsjukan och bytessjukan ;D äntligen kan du göra dig av med ditt hagelskräp.

Vet inte om jag tror att någon av de nya bössor du räknar upp skjuter bättre än vad din M65 gör,är den plastbäddad?

Vad som återstår i din sjukdomsbild är att drabbas av hamstringssjukan ;D dvs du kan inte leva utan att ha minst ett kulvapen i varje klass utan helst två.

Därför blir mitt ordination på din ursprungliga fråga :

Givetvis behåller du din M65 och skaffar en Tikka T3 lite ss i annan kaliber.

/Doktor Mauser

Publicerat
  • Författare

Nä börja nu inte sätta giller i skallen på mig.... EN bössa ska det vara, eh till å börja med.

Vapensjuka har jag alltid haft, ofta bytt å testat och sålt och köpt, bara pump som jag hållt mig kvar vid  ;D

Hagelskräääääp?  :o hörrö du du, skulle du se hur jag skjuter med min pump skulle du snabbt byta vapensystem till pump själv serru, en sak e säker, jag har testat bovkar, sidor, automater men faller alltid tillbaka till pump, finns inget bättre  8) inte i mina händer i alla fall, träffar banne mig allt med den, i alla vinklar och hastigheter, lovar helt otroligt fattar knappt inte själv hur fint just denna bössa och jag kommer överens, så den kommer att stanna tills köttet lossnat från min benstomme.

min 65a skjuter fint, är inte plastbäddad men håller mindre än en snusdosa på 160 meter med lapua mega, men det är inte där skon klämmer. Köpte den för att priset var bra och hade inte råd med nått annat. Får jag nu jobbet så ska jag unna mig nått och passar då på att få det i en oömmare kostym och viktigaste av allt jag vill ha en lättviktare.

Hamstringssjukan kan man inte få i sverige med garderobsbegränsningen (myndighetspenicilin?)

Publicerat
Hamstringssjukan kan man inte få i sverige med garderobsbegränsningen (myndighetspenicilin?)

Man kan hamstra ammo...till sina vapen i alla klasser  ;D olika fabrikat,kulvikter,kultyper.....

mycket roligare än frimärkssamling jag lovar ;D

/Micke

Publicerat
Vapensjuka har jag alltid haft, ofta bytt å testat och sålt och köpt, bara pump som jag hållt mig kvar vid  ;D

Joo det stämmer nog för du är omtalad även utanför kommungränsen ;)

Publicerat
  • Författare

Se där, då blir man ihågkommen efter sin död utan att ha åstadkommit storverk  ;D

Publicerat

Haha okey...annars har Torsbo en ny Sako 75 S.S Light 6,5X55 för under 12000:-...

men som sagt T3 & Remington är enormt prisvärda...