Publicerat Juni 25, 201411 yr Hallå! Jag undrar hur man blir domare för träskällare? Måste man ägt egen hund? Åldersgräns? Förklara gärna!
Publicerat Juni 25, 201411 yr Du måste läsa in en teoretisk utbildning, brukar ta en dag, sen måste du ha fört hund, egen eller annans till pris på jaktprov, sen får du gå aspirant med en färdig domare. Teorikurserna brukar vara annonserade i Ståndskall, prata med din lokalklubb så hjälper dom dig.
Publicerat Juni 29, 201411 yr Att vara medlem i klubben är ju så självklart att jag inte tänkte på att nämna det.
Publicerat Juli 24, 201411 yr Det där låter ju jätte enkelt det, men du ska också ha erfarenhet av jaktformen och visa att du kan och vet vad det hela handlar om.När det var som populärast med trädskällare så skulle ju var och varannan som hade en hund som kunde springa någorlunda utom synhåll i skogen bli jaktprovsdommare, jag vet att vi inom vår lokalklubb inte tillstyrkte alla rakt av utan att dom först hade visat att dom kunde jakten och jaktformen, en del av dom blev aldrig domare.I och med att jag också har suttit som provledare i snart 20 år så skulle jag nog vilja påstå att man fortfarande skulle varit hårdare med just kraven att man kan jakten innan man kan bli domare, ingen skugga över domarkåren, men några har enligt mig på tok för lite erfarenhet av själva jakten för att kunna döma på ett bra och rättvist sätt....