Publicerat Juni 26, 201411 yr Hej, jag vet inte om detta har diskuterats förut men jag letar efter kulor som gör så lite genomslag som möjligt och blir så lite splitter som möjligt till min 375:a. Jagar mest älg men även björn. Vore trevlig om nån kunde tipsa om lite kulor och laddningar.
Publicerat Juni 26, 201411 yr Kristian- det är en beställning som är i praktiken omöjlig att verkställa, kulor med den massan som den aktuella kalibern har kommer nästan garanterat alltid, så länge de håller ihop att passera en älg/björn oaktat var man skjuter. Splittras kulan i en oändlig mängd småbitar är det möjligt att få de mesta av dem att stanna i djurkroppen. Jag tror att man om man letar efter sådana effekter enbart kommer att bli besviken, på ett eller annat sätt av skottverkan i viltet, ett sätt att minska genomslagsrisken är att alltid skjuta så att kulan har att passera vomen, den är om den är full väldigt svår att skjuta genom, det olämpliga för köttkvalitén och det oetiska mot viltet i övrigt med en sådan sak frånhåller i varje fall mig från att göra det. Att ladda ner kalibern så att kulorna går långsammare föder en hel rad andra bekymmer med tätning av hylshalsar, tråkigt balistik med mera förutom att man då arbetar utanför de hastighetsområden där kulorna är skapade att fungera väl, det gör dem än mer oförutsägbara än annars. Med detta sagt, varför har du valt en så pass kraftig kaliber om du inte önskar den effekt den ger i vilt, med en 6,5x55 eller annan modest klass 1 hade du säkerligen kunnat lyckas med det avsedda. Jag skulle personligen välja en kula som är lättexpanderad, som inte splittras, som är riktningsstabil i vilt och enbart skjuta när jag vet att splitter inte kan riskera hundens tillvaro och eller liv, alternativt skjutit med en stenhård kula som garanterat inte expanderar något alls om den uppfyller övriga krav. Jag inser att ovanstående kanske inte är det mest önskade av svar, men det är i varje fall en väldigt klar redogörelse och en grund för vidare val och eller begränsningar för din del kring kaliber. /Christian
Publicerat Juni 26, 201411 yr Genomslag lär du som ovan säger nog alltid få i kaliber, så välj en kula som inte splittras,a-frame,rhino,north fork,barnes tsx!
Publicerat Juni 26, 201411 yr Författare Kristian- det är en beställning som är i praktiken omöjlig att verkställa, kulor med den massan som den aktuella kalibern har kommer nästan garanterat alltid, så länge de håller ihop att passera en älg/björn oaktat var man skjuter. Splittras kulan i en oändlig mängd småbitar är det möjligt att få de mesta av dem att stanna i djurkroppen. Jag tror att man om man letar efter sådana effekter enbart kommer att bli besviken, på ett eller annat sätt av skottverkan i viltet, ett sätt att minska genomslagsrisken är att alltid skjuta så att kulan har att passera vomen, den är om den är full väldigt svår att skjuta genom, det olämpliga för köttkvalitén och det oetiska mot viltet i övrigt med en sådan sak frånhåller i varje fall mig från att göra det. Att ladda ner kalibern så att kulorna går långsammare föder en hel rad andra bekymmer med tätning av hylshalsar, tråkigt balistik med mera förutom att man då arbetar utanför de hastighetsområden där kulorna är skapade att fungera väl, det gör dem än mer oförutsägbara än annars. Med detta sagt, varför har du valt en så pass kraftig kaliber om du inte önskar den effekt den ger i vilt, med en 6,5x55 eller annan modest klass 1 hade du säkerligen kunnat lyckas med det avsedda. Jag skulle personligen välja en kula som är lättexpanderad, som inte splittras, som är riktningsstabil i vilt och enbart skjuta när jag vet att splitter inte kan riskera hundens tillvaro och eller liv, alternativt skjutit med en stenhård kula som garanterat inte expanderar något alls om den uppfyller övriga krav. Jag inser att ovanstående kanske inte är det mest önskade av svar, men det är i varje fall en väldigt klar redogörelse och en grund för vidare val och eller begränsningar för din del kring kaliber. /Christian Det är ingen fara, är bara roligt att få höra vad andra tycker och tänker. Anledningen att jag letar denna effekt är att jag är hundförare. Att det blir genomslag är jag medveten om att det kommer man inte ifrån i den kaliber ville bara veta om nån kanske hade hittat nån kombination som fungerar bra. Att jag valde att jaga med 375 är att jag tycker att det är en fin kaliber. "I mitt tycke". Hade 308 men var inte nöjd med den.
Publicerat Juni 26, 201411 yr Kristian- det låter rätt sansad, jo då det brukar vara hundförare som letar efter det här med inte genomslag. Oftast håller jag inte med Ozz, mannen ovan om saker men i detta fall gör jag det, med utvecklingen av svaret att den mjukaste, lättaste ie runt 250-270 grains kula du kan hitta lär vara rätt medicin, en bondad kula som du vid handladdning laddar ner rejält, med allt vad det medför. Det finns inget som hindrar att du har fullbumpa ammo också med dig ut vid jakt om det blir aktuellt med skott på mer fullvuxna avstånd. /Christian
Publicerat Juni 26, 201411 yr Hej, jag vet inte om detta har diskuterats förut men jag letar efter kulor som gör så lite genomslag som möjligt och blir så lite splitter som möjligt till min 375:a. Jagar mest älg men även björn. Vore trevlig om nån kunde tipsa om lite kulor och laddningar. Det är nog i det närmaste en omöjlig kombination....... Med tanke på kaliberns belastning i sitt normala viktspann så får man hur man än gör en djup penetration - det är ju bla den penetrationen som gjort kalibern legendarisk. Ska du sedan inte ha splitter så blir kulan per definition väldigt hård, vilket i sig ger en ännu djupare penetration. Så det hänger liksom inte ihop här...... Att ladda ner kalibern i 9,3x57 prestanda är ju ett alternativ, men har du inte fel kaliber i så fall? /T
Publicerat Juni 26, 201411 yr Författare Det är nog i det närmaste en omöjlig kombination....... Med tanke på kaliberns belastning i sitt normala viktspann så får man hur man än gör en djup penetration - det är ju bla den penetrationen som gjort kalibern legendarisk. Ska du sedan inte ha splitter så blir kulan per definition väldigt hård, vilket i sig ger en ännu djupare penetration. Så det hänger liksom inte ihop här...... Att ladda ner kalibern i 9,3x57 prestanda är ju ett alternativ, men har du inte fel kaliber i så fall? /T Ja det är jag medveten om. Har provat lite olika kulor men det är inte så många än. Men har fastnat lite för en som jag tycker ger ett bra resultat. Ja om man ska ladda ner så mycket är det lämpligare att byta kaliber.
Publicerat Juni 26, 201411 yr köp några federal bear claw, o testa ! Köpeammo ja, men för ca 50kr skottet och jag kan köpa hylsorna efter dig!
Publicerat Juni 26, 201411 yr Författare köp några federal bear claw, o testa ! Köpeammo ja, men för ca 50kr skottet och jag kan köpa hylsorna efter dig! Jag har funderat på att prova den. Federals 270gr Soft point kulorna har jag skjutit ett antal älgar med väldigt bra resultat. Jag har runt 200 hylsor liggandes runt om här hemma.
Publicerat Juni 27, 201411 yr köp några federal bear claw, o testa ! Köpammo ja, men för ca 50kr skottet och jag kan köpa hylsorna efter dig! Den hade jag till 375, dock gick den för 60:-/skott vill jag minnas, men var som en torped i sidan på älgen
Publicerat Juni 27, 201411 yr nu finns ju vv tinstar jag hadde provat med hornadys 270 grains rundnos, 2.3 gram tinstar , ger mellan tummen och pekfingret klass1 med den låga hastigheten så bör kulan fungera som den är tänkt att göra för eftersök med hund i närheten så kan man ju gå på en icke klass 1 , med runt 1.6 gram tinstar, den ger bra effekt på korta håll ändå
Publicerat Juni 27, 201411 yr Den hade jag till 375, dock gick den för 60:-/skott vill jag minnas, men var som en torped i sidan på älgen köpte 4pkt i kosta 900kr/20 skott! ger 45 kr/skottet. detta är 250 grains, kan ju skilja på 300grains, med hylsorna är lika fina! vore fint att stoppa i rhino 300 grains i dessa hylsor!
Publicerat Juni 27, 201411 yr Av de kulor jag testat (mest 300 grs) stoppar Hornady Interlock snabbast. Men det beror på att den lämnar mycket, inte litet fragment. Expansionssköt häromdagen, och den klockade in på 76 % restvikt, vilket exempelvis kan jämföras med Oryx på 97,5 % och en riktigt fet diameter. Och som bara penetrerade aningen mer.
Publicerat Juni 28, 201411 yr Hej, jag vet inte om detta har diskuterats förut men jag letar efter kulor som gör så lite genomslag som möjligt och blir så lite splitter som möjligt till min 375:a. Jagar mest älg men även björn. Vore trevlig om nån kunde tipsa om lite kulor och laddningar. Wooidleighs kulor ger ju inte alltid genomslag även på korta avstånd. Jag sköt en kviga med min 416 rem mag i okt. 2010 och där stannade kulan på insidan mot skinnet på andra sidan älgen. V0 var 720 m/s o vikt 400 gr. Skjutavstånd ca 50 m men den gick ca 150 m med rikligt blodspår innan den rasade ihop Själv vill jag alltid ha genomslag o har därför bytt till Swift A-frame 350 gr o jag ska prova Barnes TSX 300 gr till hösten.
Publicerat Juli 7, 201411 yr Jag blir mest bara förvånad över resonemanget,varför inte skaffa en luftvärnskanon på en gång. När jag jagar älg vill jag ha minsta möjliga köttförstöring och mesta möjliga död vilket faktiskt går att förena. Älgen dör lika fort av en 308 eller en 6,5:a varför ska man då släpa såna våldsverk med sig i skogen? Ja det skulle då vara om det kom en noshörning eller elefant inom skotthåll men jag har hört att dessa djurarter är bristvara i sverige.
Publicerat Juli 7, 201411 yr När jag jagar älg vill jag ha minsta möjliga köttförstöring och mesta möjliga död vilket faktiskt går att förena. Visst gör det, det uppnås bäst med en tung långsam kula. 9,3X57, 45-70 eller liknande
Publicerat Juli 7, 201411 yr vildsvinen sätter lite andra spelregler i vår jakt, vilket kombineras med älgjakten
Publicerat Juli 7, 201411 yr När jag började jaga älg trodde jag att grov kaliber fällde älgen bäst, köpte en Sako 338WM, visst sköt jag en hel del älgar med den, liten köttförstöring blev det oxå men så övertalade min dotter mig att prova hennes Cg i 308, jagar nu till 90% med Cg:n och kula Vulkan. Har fattat att köttförstöringen inte har nåt att göra med kalibern det beror helt på var man sätter skottet.
Publicerat Juli 7, 201411 yr Jagar mycket älg och vildsvin med .308 och ibland med .375... bägge funkar, men .375 kräver att man tränar mer. Men ger mig samtidigt mer marginaler på längre håll, inte minst med kopparkulor. Det är mitt val, och jag står för att det är ett etiskt OK val. Nödvändigt? Nej. Och?
Publicerat Juli 7, 201411 yr Ok, när jag var ung talade man om att stora amerikanare var penisförlängare, känns lite så med dessa kalibrar i mina ögon. Varför ska man ta till mer våld än vad nöden kräver? I min värld är ett bra skytte mer värt än en grov kaliber. Jag skjuter inte hejdlöst i vilka lägen som helst utan avvaktar rätt tillfälle innan jag skjuter, förväntar mig att när det smäller så ska djuret ligga på plats. Att skjuta när det grånar i skogen och hundföraren säger skjut ni vi tar dom med hunden finns inte på min karta,det är levande och kännande djur vi skjuter på, inte pappfigurer på en skjutbana.
Publicerat Juli 8, 201411 yr Mirva, jag tror alla här inne håller med dig när det gäller att skyttet är mer värt än en grov kaliber. Jag tror inte heller att någon skulle säga emot de flesta av dina andra uttalanden. Jag har dock jagat tillräckligt med både min .308 och .375:a för att veta att jag inte har märkbart större köttförstöring med den ena eller den andra med de kulor jag väljer. Där jag absolut inte håller med dig är när du skriver att djuret ska ligga på plats. Det gör det ofta inte även med en perfekt träff centralt genom lungorna. Det gäller såväl .308 som .375 kan jag försäkra utifrån egen erfarenhet. Vi gör oss själva en stor otjänst om vi säljer in en myt om att viltet alltid ska falla på plats. Det enda det leder till är ett medvetet eller omedvetet krav på en skottplacering som de flesta inte klarar och som kräver att viltet står still. Det ställer också krav på högre hastighet och mer fragmenterande kulor om man ska vara säker på knall och fallverkan. Vilket väl är vad du argumenterar mot? Däremot håller jag självklart med dig om att man med självklarhet måste sträva efter att det första skottet ska vara direkt dödande. Efter att ha jobbat en del med att skjuta vilt med olika ammunition i .308 det senaste året för att studera fragmentering och blyinnehåll kan jag säga att det finns ammunition som jag fått kortare flyktsträckor med men som jag inte tänker använda. Ur ett etiskt perspektiv, då jag inte vill skära bort så mycket kött för att bli av med blyet. Jag ser inget problem med att djuret i normalfallet går några tiotals meter. Det finns för övrigt en relativt ny norsk studie, utförd av veterinärer, där man definierar skadeskjutning utifrån flyktsträcka. De konstaterar att en älg skjuten genom bägge lungorna kan gå upp till 300 meter innan den ramlar, vilket de sätter som gränsen för skadeskjutning.
Publicerat Juli 8, 201411 yr Uttryckte mig lite fel där, med på plats menade jag inte att det skulle falla som en fura, men heller inte gå särskilt långt.