Publicerat Oktober 2, 200619 yr Hej alla jägare nu står ja inför ett val vilken kaliber jag ska välja när jag ska köpa min älg bössa.. 308w eller 30-06 vad är för och nackdelarna i år har ja jagat med min fars carlgustav 1900 308w och är väldigt nöjd med den lyckades fälla 2 älgar.. Men jag prov sköt en i jaktlagets sako hunter 85 30-06 och den var j*vligt fin.. Jag har kollat och hittat en riktigt fin bössa en Sauer 202 highlander och nu står ja i valet och kvalet vilken kaliber jag ska välja.. ??? MVH Martin
Publicerat Oktober 2, 200619 yr Du går inte fel hur du än gör, båda löser jobbet väl, 308'an i lite kortare lådor, ger smidigare vapen och klarar kortare pipor, 30-06 klarar å andra sidan tyngre kulor och har något bättre långhålls egenskaper. Båda skjuter samma kulor mer eller mindre, älgarna känner inte någon skillnad. Med andra ord låter du smaken välja, ta den bössa som passar dig bäst och som du skjuter bra med, det är trots allt det som är det viktigaste.
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Skillnaden mellan 308 win och 30-06 kan förenklat anses var 30 m skottavstånd till 30-06 fördel en en motsvarande mindre rekyl och något bättre precision till 308:ans fördel. Vad jag menar är att 30-06 har samma hastighet på 30 m som 308:an har vid mynnigen, rekylen är 5-10% mindre i 308:an etc...Skillnaderna är dock så små att de i princip saknar praktisk betydelse, så det handlar bara om tycke och smak. Vissa vill ha små smidiga bössor och då passar 308 win, andra vill ha lite tyngre bössor och då kan det kännas naturligt med en 30-06. Det som är mycket viktigare än kalibern är att du hittar en bössa som du trivs med, ett vapen som du trivs med och som passar dig kan vara skillnaden mellan bom och träff. Så åk runt lite grann och känn på lite bössor hos handlare till du hittar den "rätta" bössan! Henrik
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Frågan som du ställer är egentligen kort eller lång låda? Alternativt om du fastnat för Saur 202 vilken patron som effektivast utnyttjar tillgängligt utrymme i lådan. Patronerna i övrigt är likvärdiga, några procents skillnad hit och dit, 308 är bättre "effektivare" med lätta kulor och 30-06 är motsvarande mer effektiv mer kulor över 180 grain. Det bästa du kan göra är provskjuta en massa vapen för att kolla vad just du gillar. /C
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Författare Okej jag tackar och bockar för svaren jag har fått... Men jag ska prov skjuta en massa i helgen så efter det får jag nog en klare bild men de lutar åt 308w för den har kortare skott så man får kortare mantelrörelse och rekylen är mindre så jag får känslan att man skjuter snabbare och bättre precision med 308.. Men som sagt var tackar och bockar för svaren MVH Martin
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Sen tycker jag att den groteska smällen från 30-06 stör skyttet.. Mvh!
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Tänker du köpa en Sauer så är lådan lika lång på båda kalibrarna och då är det kanske smartare att ta en 30-06 eftersom den den klarar något tyngre kulor (med tanke på grisjakt mm) och har högre hastighet. Ladda ner 30-06 till 308 prestanda är enklare än att ladda upp 308 till 30-06...
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Författare Jo men de blir inge gris jakt för mig här uppe i norrbotten endast älg och en björn om den kommer på kornet och en massa fågel.... ;D MVH Martin