Publicerat Oktober 4, 200619 yr Hallå Lalle! Följer med stort intresse dina trådar med vapenrenoveringarna. Fick en tanke angående allt det arbete du lägger ned på dem, behåller du något/några av vapnen som du ha gjort? I så fall vilka? Hur fungerar det annars med skolan, har dom någon special scout som åker runt på alla vapenauktioner och köper de vapen han ser som är i sämst skick eller får folk helt enkelt lämna in sina "något skamfilade dyrgripar" för en total makeover på skolan?
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Författare var manad börjar en ny grupp elever, dom äger själva en hel del vapen, dom har vanner och familj, grannar och arbets kamrater. när folk hör att man haller på med vapen sa gräver dom i gömmorna a ta fram allt möjligt, vapen som satts ut i ladan 20 ar tidigare a vapnen som satts i pannrum som sedan översvämmats i samband med en vårflod, vapen som glömts i fiske båten efter and jakten. det ar inte bara ovårdade vapen som vi far in, hemmapulare genomfor reparationer som inte alltid med ofta orsakar mer skada. precis innan andra terminen sa hade jag varit i USA länge nog for att köpa egna vapen, har sen dess köpt en mauser 98, marlin 39a, simson suhl och byggt en ak-47. kommer köpa in ett 1911 kitt och lära mig mer om pistoler. det enda vapen jag avser att ta med mig hem ar simson suhl som jag ämnar bygga iaf ett pipset till. allt arbete som utförs på andras vapen måste utföras utan att man tar betalt for arbetet, de vore olagligt att ta betalt då vi som elever inte har FFL (federal firearms licence). Vid Colorado School of Trades sa kan utomstående lämna in sina vapen, dom for dock betala skolan for att få arbetet utfors, eleverna tar inte del av pengarna med dom förväntas prestera goda resultat. vapnet i denna tråd tillhör en kille ett par klasser under mig, han vet inte om han kommer laga ner till på vapen. MVh Lalle
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Ska bli intressant att följa. Lalle: Är det inte risk att precitionen på ett vapen i så dåligt skick (kulpipan) är förlorad? Rosten bör ju ätit en del på räfflorna.. :-
Publicerat Oktober 8, 200619 yr Författare det ser mörkt ut för vapnets framtid, skulle krävas en enorm in satsning för att få vapnet i brukbart skick. kulpipan ar sönder rostad, stora delar som saknar räffling. Mvh Lalle