Hoppa till innehåll

Hur ser intresset ut för blandraser...?


RG

Recommended Posts

Hallå, tänkte undersöka en tanke som funnits hos mig en längre tid. Då jag har både hane och tik , en renrasig wachtelhund och en renrasig VÄstsibirisk laika. Båda hundarna är i topp, från början fanns absolut ingen tanke på blandrasavel, viljestarka och superlinjer. Det mest sunda för båda hade varit att gå vidare inom renrasig avel...

Men tanken på att blanda dessa båda maskiner är lockande. Vad tror Ni? Tankar?

Eftersom att hösten/vintern är bokad till jakt har jag fram till våren på mig att fundera...

Hälsningar!

RG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trixet brukar ju vara att få kunskap om föräldrar, men det har ju du verkligen. Go for it, finns inga roligare hundar en bra spets/wachtelkorsningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det är en klar fördel. Enligt min mening är det ofta de sämre hundarna inom respektive ras som går vidare till blandrasavel, sällan man ser en rejält meriterad hund gå till blandrasavel. Men även här är det av största vikt att ta hundar med mycket jakt i. Sedan är det ju en del jobb att ta valpar och hitta köpare med rätt förutsättningar..

Men tanke på drevtider/förföljande skulle de nog passa väl så bra norr om Skåneland. Får kanske ta en intressekoll här på forumet vid eventuell parning..

Gott!

RG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...