Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt sikte -vad tänka på?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Ska köpa ett sikte till en CZ 557 Lyx. Den har ju öppna riktmedel som jag vill kunna använda på ett smidigt sätt. Tänker därför köpa nån form av snabbfästen. Vad rekomenderas?

Ni som har öppna riktmedel. Hur mycket märks detta i tuben? Påverkar det vilket sikte man bör välja? och innebär det att siktet blir högt monterat? 

Jag är ny på detta och har dåligt med erfarenhet...

Och ja, kom gärna med tips på bra sikten runt 8-9000 kr! Kommer jaga mest Rå och älg. Jag har tittat på Zeiss Duralyt 3-12/50 och Nikon Monarch 2,5-10/56 som kändes ganska likvärda i butiken. Båda belysta. Vad tror ni?

Tack!

Publicerat

Har inget att komma med vad gäller val av sikte men såhär ser det iallafall ut på min CZ 550.

Siktet är ett Bushnell Elite 3-9x40 sitter i Warne qd ringar. Qd är smidigt om man vill använda de öppna riktmedlen. Jag har tagit bort den där metallgrejen över kornet då den syntes som en skugga i kikaren. I övrigt stör inte inte kikaren de öppna riktmedlen och vice versa.

post-15278-0-60346800-1404244692_thumb.j

Publicerat

Kornet kommer inte att synas alls utom på låga förstoringar. Det är inga problem att ha kvar det med kikare monterad. Du ska inte ha ett onödigt högt kikarmontage pga fasta riktmedel, det är viktigare med god kindkontakt, så lågt montage som okularet tillåter är alltid bäst.

Ska du inte jaga mycket vildsvin på natten utan belyst åtel finns ingen anledning att köpa belyst riktmedel. Lägg hellre pengarna på bra optiska egenskaper.

Publicerat

Markus

Det där är lite tycke och smak och kvalisort på ögonen. Belyst ger ofta ett hyffsat korrekt förstaskott lite snabbare.

Publicerat

Talley gör fina ringar till CZ köps billigast i USA hos tex eurooptics.

Publicerat
  • Författare

Tack för hjälpen!