Publicerat Juli 1, 201412 yr Hallå hallå, är helt nyregistrerad här på forumet och hoppas att jag lägger tråden på rätt ställe. Har haft funderingar kring jägarexamen ett längre tag och nu har jag äntligen verkligen bestämt mig. Beställde "Din väg till jägarexamen" idag och hoppas få hem den snart. Jag tänkte börja med att läsa boken och försöka nöta in varje kapitell. Jag ska alltså ta teori-delen först och jag tänkte göra det på egen hand. Sen när(om) jag klarar provet ska jag höra av mig till närmaste skyttebana och hyra för att träna på skyttet. Men just nu alltså all fokus på teorin. Så jag tänkte höra med er vad man ska tänka på när man läser boken och vad man ska lägga extra fokus på? Och om ni har tips på hur man ska lära sig alla dessa fåglar!? Tacksam för all hjälp och tips. OBS, kan dock tänka mig att gå en intensiv kurs till rimligt pris om det finns något att rekommendera i Gävleborg.
Publicerat Juli 1, 201412 yr Kan nog inte peka på något särskilt att plugga in. Plugga extra på det du tycker är tråkigt (måsar, ointressanta hundraser etc). Mycket är relativt logiskt men en del "lära sig utantill" är det också. Sträckläsa är inte alltid så bra utan det är bättre att läsa kortare och koncentrerat. telefonskrivet
Publicerat Juli 2, 201412 yr Min rekommendation är att plugga för jakten. Inte för examen... Kanske en klyscha men jag kan förklara lite detaljer. Det finns väldigt många rovfåglar. Ingen har jakttid. Så kroknäbb = fridlyst är allt du behöver veta för jakten. Det finns massor av Gäss. Kanadagås är enkel, vanlig och jagas. Lär dig den. Grågås är vanlig. Lär dig den. Det svåra är att skilja den mot Sädgås som inte alltid är lovlig när Grågåsen är det. Alltså viktigt. Om du bor/har jaktmark eller jaktkompisar så till att du tror att du kommer jaga gäss ofta så måste du lära dig fler. Annars kan du hoppa över det tillsvidare. Fundera på samma sätt på änder. Välj några få änder du tror att du kan komma att jaga. (beror lite på geografi) lär dig dem och hoppa över resten. Risken att kugga för att du inte kan alla fåglar finns. Men det är ett begränsat antal frågor kring artkännedom. Endast ett visst andel gäller fåglar. Det är fler frågor kring jaktbara arter än andra... Se till att du inte bara kan, utan förstår säkerhetsrelaterade regler. Om du missar riskerna med rikoshetter och att kulor kan gå igenom även älgar osv så kan följderna bli långt mycket alvarligare än ett omprov...
Publicerat Juli 2, 201412 yr "Din väg till jägarexamen" är jättebra men låna på biblioteket även "Kunskap för jakt"! När du läst böckerna minst en gång (gärna två gånger) så kan du skapa gratis konto på "Jägarskolan.se" och köra på med övningsfrågor - Toppen sida! Det viktigaste är att läsa bökerna först tycker jag. Grattis övningsfrågor hittar du även på Svenska jägareförbundet men där finns inte så många och repeteras ofta. Så har jag gjort och tog 67 av 70 i januari. Lycka till!
Publicerat Juli 2, 201412 yr Författare @henke67 Förstår, och det låter ju vettigt. Kommer jaga här i Gävleborg men kommer nog inte bli mycket gäss då jag bara har tillgång till mark mitt inne i skogen. @Dorin_89 Tack för tipset, ska bege mig iväg till bibloteket snarast och låna boken. Har använt jägarskolan.se ett tag men känns inte som att man lär sig på samma sätt utan att ha läst boken. Men det är definitivt en bra sida. Kul att du klarade det och tack Edit: Vet ni var man kan vända sig för att skriva teoriprovet när det är dags? Och finns det några bra skyttebanor i Gävleborg där man kan hyra en bana?
Publicerat Juli 4, 201412 yr Det "fågelfrågor" jag fick när jag skrev teoriprovet var just på gässen (läs och lär). Merparten cirklade runt säkerhet vid jakt och vapen, även könsskillnad på vilt. Våran kursledare var däremot stenhård på avståndsbedömning. Det är något du kan börja med med på en gång . Det visade sig vara en tacksam "investering" när skytteproven på hagel skulle göras .
Publicerat Juli 4, 201412 yr @henke67 Förstår, och det låter ju vettigt. Kommer jaga här i Gävleborg men kommer nog inte bli mycket gäss då jag bara har tillgång till mark mitt inne i skogen. @Dorin_89 Tack för tipset, ska bege mig iväg till bibloteket snarast och låna boken. Har använt jägarskolan.se ett tag men känns inte som att man lär sig på samma sätt utan att ha läst boken. Men det är definitivt en bra sida. Kul att du klarade det och tack Edit: Vet ni var man kan vända sig för att skriva teoriprovet när det är dags? Och finns det några bra skyttebanor i Gävleborg där man kan hyra en bana? Det stämmer, därför sa jag att du ska läsa böckerna först! :-) T.ex för mig så var det bara 200:- för teoriprovet och 1200:- för de praktiska (inkl ammo) i Söderköping men såklart kan priset variera beroende vart man bor. Tycker dock det är dumt att gå på nåt intersivkurs eller så och betala typ 5000-10000kr...pengarna kan användas till övning, vapen mm.
Publicerat Juli 5, 201412 yr Gå en kurs som nått av studieförbunden håller i. Då kan du diskutera ämnen som finns i kursmatrialet. Dom ordnar oxå uppskjutningen och övnings skjutning. Så jag rekomenderar en jägarexamen kurs via ett studieförbund.
Publicerat Juli 6, 201412 yr Författare Fick hem boken för fyra dagar sedan och har snart läst allt förutom artkännedom. Kan i princip svaret på alla frågor i boken utantill(förutom artkännedom då) och tänkte efter dem sista 25 sidorna nöta stenhårt bara på artkännedomen. Jag tänkte inte försöka lära mig allt om varje djur utan mer generellt om hur fåglar beter sig och så. Men om man kan alla frågor i boken och har hyfsad koll på hur fåglar ser ut och när klövviltet parar sig osv, tror ni man skulle klara provet?
Publicerat Juli 6, 201412 yr Fick hem boken för fyra dagar sedan och har snart läst allt förutom artkännedom. Kan i princip svaret på alla frågor i boken utantill(förutom artkännedom då) och tänkte efter dem sista 25 sidorna nöta stenhårt bara på artkännedomen. Jag tänkte inte försöka lära mig allt om varje djur utan mer generellt om hur fåglar beter sig och så. Men om man kan alla frågor i boken och har hyfsad koll på hur fåglar ser ut och när klövviltet parar sig osv, tror ni man skulle klara provet?Jo det tror jag absolut!telefonskrivet
Publicerat Juli 7, 201412 yr Författare Får omkring 18-20 rätt varje gång på jaktprovet.se och kan som sagt i princip alla frågor i "Din väg till jägarexamen" förutom fåglar som jag inte har läst ännu. Tänker nog försöka mig på ett prov den här veckan om jag får tid och om jag är alldeles ute och cyklar kommer jag alternativ ta intensivkursen hos walterborg. Är det någon som har erfarenhet av den?
Publicerat Juli 8, 201412 yr Jag skulle säga att en normalbegåvad person kan läsa in teorin själv, precis som med annan teori. Det jag däremot vill trycka på är skyttet. Se till att du tränar mycket och rätt. Att tro att man på en helg lär sig hagelskytte, kulskytte och är fullfjädrar för att dra ut på en duv- eller gåsjakt eller drevjakt på vildsvin är fel. Du kan komma undan billigt med jägarexamen om du läser in teorin själv, har en kompis/släkting eller liknande som kan följa med dig till de praktiska proven och där låna ut ditt vapen samt egenkostnad på ammunition...men detta är småpotatis för vad du egentligen borde lägga på din "jägarskolning". Det du behöver är vad jag tvingat min son till; 10-15 skott på fasta mål så som uppspänd papprulle och när träffbilden runt ett ritat mål var fint så vidare med uppsatta lerduvor. 500-700 lerduvor med enklare manuell kastare (för er som känner HJK, kärrskeeten). Därefter gick vi över till att skjuta på sportingbanan för att kunna skapa andra situationer och träningsmöjligheter. Här har han sköt han minst 1500-1600 skott. Kula tränades med .22LR på älgpappfigur vid 50 metersbanan. Hur många skott som gått där är jag osäker på.....22LR köpes i stor bulk och sällan räknar vi skotten. Först därefter påbörjades skytte med grövre kaliber - 30.06 - på riktig älgbana. Här har det då inte behövts så många skott...kanske 120-150 stycken innan han själv sa att det var dags. Han sköt då i stil med 17-19 poäng utan att ha några "släng skott" som "råkade" hamna på rätt sida godkänt område på älgen. Kommentaren från sonen på provdagen var för hagelskyttet "Skojar du, kräver man inte mer?? Man skall ju skjuta ett djur!" och på kulskyttet skakade han bara på huvudet när det kom andra ungdomar som veckan innan aldrig hållit i ett vapen och försökte skjuta både stillastående och rörligt skytte på älgen. Vi fick också från vissa personer höra att "Vem är tjuvjägaren som har en ljuddämpare?" om min 30-06 med Stalon dämpare. När han sedan gick in i båset, sköt sina serier och kom ut klar på mindre än 10 minuter gjorde att det tystnade lite..men lik förbannat hör jag uppmaningen till vissa elever att "nu skjuter du med en halvautomat, så skjut två snabba skott för älgen tar lite tid på sig att starta och du hinner sätta två snabba innan den springer...skjuter du efter den startat så missar du.......". Jag trodde väl i min enfald att provet just skulle mäta både stillastående samt löpande älg....men vad vet jag....älgar kanske alltid står still i skogen så du kan skjuta två snabba innan de börjar springa...... ...när jag tänker lite så gäller det nog också fåglarna...de hovrar nog alltid innan skott också så man kan dra två snabba på dem också med lyckat resultat....... Så långt inlägg men om du räknar samman vad han (uhrm......jag för han har ju inga pengar.... ) lagt på skytteträningen så är det åtskilliga tusen kronor innan han själv kände sig klar men då kan jag lugnt lova att jag skulle utan problem rekommendera honom för vem som helst för säkerheten finns gjuten i ryggen, skyttet är kontrollerat och fungerar samt skulle det uppkomma en svår eller konstig situation så vet jag att han känner sina begränsningar såpass väl att han kommer avstå skott. Det enda jobbiga i kråksången är att han nu, när han fick sin nya bössa med fin passform och bra träffbild, börjar klå mig i både skeet och sporting..... // P
Publicerat Juli 8, 201412 yr Måste också dela en annan rolig anekdot från hans praktiska prov. På avståndsbedömningen så fanns ett litet mål på långt håll. Han säger då att "det där är långt, så jag skjuter inte"....examensförrättaren frågar "...men skulle du skjutit i verkligheten..." ....sonen replikerar....."ja, på sportingen för där kan jag ha träffat en lerduva på samma avstånd, men inte på jakt för jag kan inte avgöra om jag ser ögat". Examensförrättaren sken som en sol när det kom tillbaka och pappsen blev tårögd av stolthet när han hörde vad som hänt.... Visst får man skryta lite så här på sommarkvisten....?!?
Publicerat Juli 8, 201412 yr Detta är en populär post. Vill slå ett slag för studieförbunden eller andra som ger studiecirklar. Förutom att kunna diskutera sånt som är utanför boken kan det ge bra kontakter för framtida jaktmöjligheter.
Publicerat Juli 8, 201412 yr Författare Såhär såg det ut ikväll när jag gick igenom frågorna. Ska fortfarande läsa kapitlet om fåglar i boken och sen ska jag gå igenom lagar och det viktigaste hos hjortviltet en gång till. Hoppas! GENOMFÖRT CHANSNINGAR RÄTT FEL % Totalt 298 st. 0 st. 282 st. 16 st. 94%
Publicerat Juli 9, 201412 yr Detta är en populär post. Fokusera inte så mycket på procent och antal rätt. Jag rekommenderar dig att gå en kurs som löper över ett halvår istället för att köra intensivt. Alla kunskaper mognar fram lättare och du har mer behållning av kursen då. Skynda långsamt och lycka till! iPad Tapatalk HD
Publicerat Juli 10, 201412 yr Författare Hur viktigt är det med till exempel jakttider? Tänker på främst på att det är olika i olika delar av landet och det ändras väll från år till år också?
Publicerat Juli 11, 201412 yr Fokusera inte så mycket på procent och antal rätt. Jag rekommenderar dig att gå en kurs som löper över ett halvår istället för att köra intensivt. Alla kunskaper mognar fram lättare och du har mer behållning av kursen då. Skynda långsamt och lycka till! iPad Tapatalk HD Beror på hur situationen runt en ser ut tycker jag, har man jakten nära sig hela tiden, typ i familjen så kan jag tycka kvitta om längden på kursen. Däremot om man inte har det i blodet så att säga så är det nästan ett måste tycker jag att skaffa sig lite kött på benen innan "utgång".
Publicerat Juli 11, 201412 yr Det positiva med "långkursen" var enligt mig, att man lärde känna nya människor . Inte de gamla vanliga stötarna . Även en eloge till vår kursledare som inte stack under stolen, när han berättade om de ordentliga misstagen han gjort genom åren.
Publicerat Juli 11, 201412 yr Det positiva med "långkursen" var enligt mig, att man lärde känna nya människor . Inte de gamla vanliga stötarna . Även en eloge till vår kursledare som inte stack under stolen, när han berättade om de ordentliga misstagen han gjort genom åren. ... och det blir lite mer fördjupning i olika ämnen o kanske någon föreläsning i noggrann vapenvård o säkerhet, vi fick vilt att flå o stycka, m. m. Detta var -85-86 som jag tog jägarexamen i Jönköping.
Publicerat Juli 11, 201412 yr ... och det blir lite mer fördjupning i olika ämnen o kanske någon föreläsning i noggrann vapenvård o säkerhet, vi fick vilt att flå o stycka, m. m. Även hos oss blev det fördjupning i flå och stycka vilt. Det är nog inte alla som får studera en död grävling och dess antatomi på en busshållsplats.
Publicerat Juli 11, 201412 yr Även hos oss blev det fördjupning i flå och stycka vilt. Det är nog inte alla som får studera en död grävling och dess antatomi på en busshållsplats. Vi fick harar o rådjur o någon pippi.