Publicerat Juli 2, 201412 yr När jag åker runt på vägarna, främst E18, så ser jag ganska ofta stressat vilt på fel sida av viltstänslet. Nu tänkte jag hör hur ni gör när ni ser detta. Ringer ni någonstan eller försöker ni varna medtrafikanterna? Hur gör ni för att undvika en olycka när ni ser detta?! För det känns som många åker runt med skyddslappar för ögonen när det kör, iallafall runt Stockholm, bara för att det är viltstängsel på sidan av vägen och ser inte viltet som kan springa ut i ren panik.
Publicerat Juli 2, 201412 yr Ringer 114. Tyvärr är reaktionen oftast: -Jaha... Har en bekant som brukar ringa trafikradion istället. Vad det är för nummer vet jag dock inte!
Publicerat Juli 2, 201412 yr Författare ja visst ringa radion och hoppas att det går bra. men alla lyssnar ju inte på SR. finns det inga "akuta" lösningar?
Publicerat Juli 2, 201412 yr Det är polisens uppgift att få dit någon som avlivar. Ring som sagt.. 11414 alt 112 om det är riktigt akut. Brukar bli någon ur NVR eller kommunjägare som åker på sånt här.
Publicerat Juli 2, 201412 yr Här är det viltstängsel o i bland ringer dom ut oss i NVR brukar kunna lösa uppgiften med att öppna grindarna vid - Grindhålen så viltet kan lämmna vägområdet,, svårare är det inte,,
Publicerat Juli 2, 201412 yr Stort vilt typ älg = 112. Rådjur tror jag att jag skulle köra via 11414. De kör det vidare till Radion (polisen) Alt 11414 och sen begära LKC.. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Augusti 28, 20187 yr Det finns också förebyggande åtgärder för att lotsa ut vilt som man bygger in i viltstängsel. Viltslussen gör det möjligt för både små och stora djur att snabbt ta sig tillbaka till naturen om de råkar komma över på fel sida av viltstängslet, uthopp är ett annat alternativ, kan vara en jordhög på vägsidan intill viltstängsel som gör det möjligt att hoppa över viltstängslet. Titta gärna in på www.viltvagen.se för mer info
Publicerat Augusti 28, 20187 yr Lite off topic: Bilade runt i Norge i somras och noterade att där hade de viltpassager med "luckor" i viltstänglset lite här och var. Det var skyltat med varningsskyltar, men jag tänkte att det är lätt att viltet fortsätter gå på vägen på fel sida stängslet, men så kanske de inte gör i praktiken.
Publicerat September 13, 20187 yr När viltstängsel sattes upp efter E10an här uppe så fastnade en hel del älg på fel sida, då gjordes ramper från vägsidan som verkar fungera. Tror det tog lite tid för viltet att anpassa sig och nyttja viltbron som enligt uppgift ska fungera väl numera.