Publicerat Oktober 3, 200619 yr ???Vad tycker ni ???om Winchester 88 , 243W ??? mvh. novisen Bert :-[
Publicerat Oktober 3, 200619 yr http://www.gunsandammomag.com/classics/ct0504/ Har inte skjutit någon, men väl klämt på en, känns gedigen och trevlig, kanske lite tung. Skulle inte tveka att använda en, men tyvärr så måste man ju tänka på den beryktade "garderoben" och inte köpa på sig en massa "bra att ha bössor"
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Jag har haft en Winchester 88 i .308Win. Matning och utkast fungerade perfekt,avtryckaren följer med i bygeln vid omladdning vilket medför att man kan få grymt snabba andra-tredje-fjärde skott Bössan är välbalanserad och mycket pekbar. Men.....min bössa hade ett uruselt avtryck,långt och släpigt. Precitionen var sisådär med de flesta sorter,fick inget att gå riktigt bra, oftast tre skott mellan 50-60mm. Ett trevligt vapen som har planterat två oförglömliga skott i mitt minne. /Micke
Publicerat Oktober 3, 200619 yr ???Vad tycker ni ???om Winchester 88 , 243W ???mvh. novisen Bert :-[ Tackar för era åsikter, vill ha mycket mer med svar. Vad är bra vad är dåligt? mvh. Bert ;D > ;D >
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Hej, en av mina jaktkompisar har jagat med en Win m/88 i kal 308 i nästan 15 år, anledningen att han höll fast vid bössan så länge var att han fått den i arv . Det finns i mina ögon ett par fördelar med winchesters bygelrepeter, för det första är den ganska lätt. För det andra funkar de lika bra för höger som för vänsterskyttar och givetvis är den snabb att ladda om. På minussidan är trycket det längsta och svampigaste jag någonsin stött på vilket också visade sig på min goda väns fristående skytte där han trots ett ganska flitigt tränande aldrig fick träffarna att sitta riktigt där de skulle (men han fick iväg tre smällar på löpande älg utan problem ). Med hans andra bössor sköt han betydligt bättre. Sedan upplever jag bössan som lite viftig, för mig stämmer balansen inte alls. Att genomföra vapenvården inför säsongen är en orgie i vapenmekanik, du kan boka en helkväll direkt! MVH Henrik
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Hej,en av mina jaktkompisar har jagat med en Win m/88 i kal 308 i nästan 15 år, anledningen att han höll fast vid bössan så länge var att han fått den i arv . Det finns i mina ögon ett par fördelar med winchesters bygelrepeter, för det första är den ganska lätt. För det andra funkar de lika bra för höger som för vänsterskyttar och givetvis är den snabb att ladda om. På minussidan är trycket det längsta och svampigaste jag någonsin stött på vilket också visade sig på min goda väns fristående skytte där han trots ett ganska flitigt tränande aldrig fick träffarna att sitta riktigt där de skulle (men han fick iväg tre smällar på löpande älg utan problem ). Med hans andra bössor sköt han betydligt bättre. Sedan upplever jag bössan som lite viftig, för mig stämmer balansen inte alls. Att genomföra vapenvården inför säsongen är en orgie i vapenmekanik, du kan boka en helkväll direkt! MVH Henrik Tackar. vad göra åt trycket? rengöring? m.m. mvh. Bert
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Hej! Jag skulle vilja tillägga att det endast skjutits 20 skott med bössan så den är i absolut nyskick! Är det ngn. som har en aning om värdet m.m? mvh. Bert
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Bert, tyvärr är det vapnets konstruktion som gör trycket långt och svampigt, det är alltså inte särskilt enkelt att lösa det problemet. För att lägga lite extra sordin på din stämning så uppmärksammade jag just att du frågade angående en 243 win i denna bössa och det gör att det blir ännu svårare att rekommendera dig kombinationen. 243 win är ju en klass 2 kaliber avsedd för rådjur, toppfågel, räv etc (i varje fall om du jagar i Sverige). För jakt på dessa viltarter är precisionen viktig men däremot är det nog väldigt få jägare som upplever ett stort behov av ett snabbt andra, tredje eller fjärde skott på dessa viltarter... När det gäller värdet på win 88 så har jag sett dessa för 2500-4000, där det högre priset var för en bössa i 358 win, vilket gör vapnet klart mer attraktivt än vad 243 win gör... Ledsen om du inte fick det svar du hoppats på Henrik
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Måste hålla med föregående trots min ringa erfarenhet. Winchester mod 88 är charmig men 243 win är helt fel kaliber i den bössan. 243 hör hemma i en cylinderbössa med bra precision. Däremot en winchester 88 i kanske 308 eller 358 win på jakter där skotthållen inte blir långa låter inte dumt.