Publicerat Juli 3, 201411 yr Hej vad gäller kring mötesstadgar tidsmässigt har hört något om att man skall ha tillgång till dagordning + tidpunkt minst två veckor före mötet stämmer det? samt vilken typ av förening är ett jaktlag?
Publicerat Juli 3, 201411 yr Angående kallelse till möten så är det normalt uppstyrt i en förenings stadgar hur och hur långt innan kallelserna ska finnas tillgängliga för medlemmarna samt om dagordningen ska skickas ut m.m. Ibland har man även styrt upp dagordningen på möten redan i stadgarna d.v.s. alla vet hur dagordningen kommer se ut. Det kan även vara uppstyrt om vilka som kallas till vilka möten. T.ex. så blir ju normalt inte alla medlemmar kallade till styrelsemöten. Angående jaktlag så vet jag inte säkert. Det torde dock vara fråga om en s.k. ideell förening men det får någon annan svara på.
Publicerat Juli 3, 201411 yr Här hittar man svar på det mesta kring ideella föreningar: http://voluntarius.com/ Om jaktlaget är uppstyrt med stadgar så är det nästan alltid en ideell förening. Något undantag kanske finns, och då som ekonomisk förening, men det känns tveksamt. Tyvärr (min personliga åsikt) är på tok för många jaktlag löst sammanhållna på gamla muntliga överenskommelser och traditioner, utan något nedskrivet och fastställt. Då är det inte en ideell förening, och såvitt jag förstått det egentligen inget alls utom ett gäng enskilda personer. Ideell förening kan sen kallas allt möjligt: klubb, förening, förbund, samfälle, samfund, kår, lag... Stadgarna är grunden i föreningen, och där regleras syften, krav, ansvar och åtaganden. För ideella föreningen finns "god föreningssed", som man bör följa för att veta att föreningen sköts på lämpligt sätt. Som svar på ursprungsfrågan: stadgarna reglerar kallelse och dagordning. Finns inga stadgar, så finns inget krav på hur kallelse etc ska ställas, och då saknas också i regel möjlighet att klaga. Jag arbetar till vardags med just ideella föreningar, och bollar gärna idéer och frågor.