Publicerat Juli 4, 201411 yr Hej! Har hittat en Sako 85 finnlight i kaliber 300WM med en S&B 1.5-6x42 (belyst) monterat för runt 20 lax. Vill gärna ha lite feedback. bössan är inskjuten, men aldrig jagat med den, därmed nyskick. Ca 40 pang har ägare skjutit med bössan. hur är sako'n? Hur är kalibern (rekyl, kulbana m.m) hur är kikarsiktet vid drevjaktm/ vakjakt på gris? Är paketet värt sina 20lax!? Väldigt tacksam för alla svar Jakob
Publicerat Juli 4, 201411 yr Författare Ja, jag också. Tittade upp lite och nytt kostar ett sådant paket ca 29lax. Jag "sparar" alltså ca 9 tusen vilket är helt okey för en bössa som bara är inskjuten? Vill dock gärna höra lite om kalibern, då jag har noll erfarenhet av 300WM. Har skjutit med 9.3x57 men det var inga problem alls, om jag nu köper sako'n så har jag ju dessutom tänkt sätta på dämpare vilket minskar rekylen rejält Jakob
Publicerat Juli 4, 201411 yr Var under en tid ägare till ett dylikt paket. Just med den bössan hade jag inga hylsstrul d.v.s att de slog i kikaren vid repetering. Rekylen upplevde jag som väl snärtig, hanterbar - ja men snärtig. Att bössan är ganska lätt gör ju sitt till vad gäller denna "egenskap".
Publicerat Juli 4, 201411 yr Författare Okey, tackar för det! Jo, lite snärtigt får man väl leva med om man köper en bössa med en lite grövre kaliber. Med dämpare tror jag dock att den blir helt klart hanterbar Upplevde du att det var mycket "dö" i kulorna, mycket köttförstöring? Jakob
Publicerat Juli 4, 201411 yr Har en i 308. Tycker rekylen är värre i den än andra 308. jag provat. Så med 300. lär det bli en klart påtaglig rekyl! dock säkert helt hanterbar med en dämpare! Slå till direkt, det är ju rena fyndpriset. Sen säljer du siktet och köper något med högre förstoring för att kunna få ut max av kalibern! Men det har du säkert redan luskat ut
Publicerat Juli 4, 201411 yr Siktet fungerar bra både till drevjakt och vakjakt på gris. Men det är ju för långhållsskytte som man väljer 300.?!
Publicerat Juli 4, 201411 yr Författare aj, ja som jag trodde det där med rekylen då skulle jag valt helt själv då skulle jag nog valt en annan kaliber, detr inget långhållsskytte jag är ute efter. Men tyckte det var till ett väldigt bra pris för den bössan o kikaren så blev jag sugen. För kalibern duger väl lika väl som .308 och 30-06 till o skjuta på 5-100m o inte bara 200+? Jakob
Publicerat Juli 4, 201411 yr Joo, det gör den väl! Nackdelen är väl just rekylen och kanske att pipan slits mer än av en långsammare kaliber! Sen är väl bössan längre än en 308. Och det kan ju vara till en nackdel vid drevjakt....åtminstone om du ska gå i skogen
Publicerat Juli 4, 201411 yr Författare dämpare tar väl bort en hyfsat stor del av rekylen dock Den bössan är 1145mm vad jag har hört, jämförde med min husqvarna hemma o då skiljde det 1cm på längden. och jag har aldrig haft problem med min husqvarna så längden på bössan tror jag inte är något problem. Jakob
Publicerat Juli 4, 201411 yr Har man aldrig vant sej vid något kortare såå Men det blir en dec till även med en liten dämpare och 125 cm är ganska otympligt så fort man ska gå i något annat än öppen terräng. Min 308 är 103 cm tror jag och den var bra som hundförarbössa, men när jag drog på en dämpare så använde jag den bara en gång och konstaterade att aldrig mer! Jag menar inte att du inte ska slå till för det är fortfarande rena superpriset! Skulle du inte trivas med den så är det ju bara att skicka ut den på blocket för 2000kr mer än vad du gett
Publicerat Juli 4, 201411 yr En kanon kaliber, jagar bl.a med en sån på lite längre håll. Själv så har jag köpt barnes egna ttsx ammo. 550 spänn för en 20 ask.(cirka hälften mot norma). Min trivs bra med 165 grains kulor. Har tyvärr ingen sako, utan en jävla blaser. Så min blir lite kortare än en sako, har en 65 cm pipa. Kör själv med dämpare, men rekylen är ej så påtaglig odämpad. Med dämpare så är det ingen drevbössa. (Där har jag 9,3:an till). Den är ej lika rapp/snärtig som 7mm jag hade, men tyngre i rekylen. En dämpad 300, är ungefär som odämpad 308.
Publicerat Juli 4, 201411 yr Jag fick licensen och hämtade min Finnlight i maj, riktigt trevlig bössa Dock ej i .300wm utan i .270win. Låter som ett bra köp
Publicerat Juli 4, 201411 yr Okey, tackar för det! Jo, lite snärtigt får man väl leva med om man köper en bössa med en lite grövre kaliber. Med dämpare tror jag dock att den blir helt klart hanterbar Upplevde du att det var mycket "dö" i kulorna, mycket köttförstöring? Jakob Körde med 180gr A-Frame, upplevde effekten som likvärdig med de flesta andra std klass ett kalibrar faktiskt. Fördelen med kalibern ifråga ser jag mer i kulbanan. Det är klart att en dämpare skulle göra rekylen behagligare men passa dig för att kapa pipan, kalibern behöver de centimetrarna som finns att tillgå.