Publicerat Juli 7, 201412 yr Hej, Ny medlem, ny jägare. Jag håller på att söka rätt på första kulvapnet, och började undra: kan man köpa vapen utomlands, t ex Tyskland, och går det att spara pengar på det? Har ni några kunskaper och erfarenheter av detta? Själv har jag köpt det mesta till fjällivet från t ex Tyskland: skidor, kläder, tält etc. Tacksam för era svar! Mvh Thomas
Publicerat Juli 7, 201412 yr Inga problem att köpa utomlandsifrån. Nästan lika enkelt som i sverige, endast en extra blankett för dig att fylla i och en för säljaren (om EU, icke eu vet jag inte). Det enda bökiga kan vara transporter som brukar bli dyra och ibland får man åka till flygplats och hämta, beroende på transportfirma, flyga/köra och hämta fungerar i regel bra om det är direktflyg. Pengar att spara beroende på vad du köper. Jag har sjölv köpt alla mina bössor utomlands och i snitt sparat 8-10 000kr per bössa jämte motsvarande svenska priser, nytt som begagnat, detta är vänstervapen, nya och begagnade.
Publicerat Juli 7, 201412 yr Detta är hörsägen, men det verkar ta längre tid med licenser från utlandet! Kanske någon kan bekräfta eller förneka? Jag själv köper mycket optik utomlands när tillfälle ges, rekommenderas!(swarre o Helia)
Publicerat Juli 8, 201412 yr Detta är hörsägen, men det verkar ta längre tid med licenser från utlandet! Kanske någon kan bekräfta eller förneka? Jag själv köper mycket optik utomlands när tillfälle ges, rekommenderas!(swarre o Helia) Varför skulle det ta längre tid? Du söker ju fortfarande licens på ett vapen med en viss kaliber ochpiplängd precis som om det vore ett svenskt vapen. Tror inte handläggarna bryr sig om var bössan kommer ifrån. Jag har bara köpt ett vapen i utlandet (danmark) och det tog då inte nån längre tid iaf.
Publicerat Juli 8, 201412 yr Varför skulle det ta längre tid? Du söker ju fortfarande licens på ett vapen med en viss kaliber ochpiplängd precis som om det vore ett svenskt vapen. Tror inte handläggarna bryr sig om var bössan kommer ifrån. Jag har bara köpt ett vapen i utlandet (danmark) och det tog då inte nån längre tid iaf. Säljaren ska ansöka om överföringshandling också, och den görs efter att din övergöringshandling kommit till landet i fråga. Det tar som regel runt en vecka i de flesta länder inom EU. Sedan kan i vissa fall frakten hamna i kö då vissa länder (Storbrittanien) endast tillåter flygtransport och bara ett visst antal vapen per flyg. Så jo - i praktiken tar det längre tid. Räkna med 2-3 veckor. T
Publicerat Juli 8, 201412 yr Ja exportillståd tog väl någon dag, men man sparar ju lite tid på att de skicker komplett vapen i ett paket istället för delat vapen i två paket olika dagar som i sverige.
Publicerat Juli 8, 201412 yr Inte exporthandling, export är utom EU. Överföringshandling på formen införselhandling eller utförselhandling. Petigt men ska man härja med polisen ytomlands måste man ha klart för sig vad man säger - annars slutar det med att man får fel jefla papper.... Och då får man börja om..... Been there, done that. Flera gånger tom. Pappersjobbet brukar ta allt mellan några dagar och ett par veckor, jag snittar 2-3 veckor på de senaste gångerna via Danmark, Tyskland och Storbritannien. Och då räknar jag bort en bössa som tog 12 veckor då Lauritz inte visste vad de skulle beställa för papper från Polisen i Aalborg. T