Publicerat Juli 7, 201411 yr Tanken är att jag ska skaffa min första hund nu till våren, hade tänkt försöka hitta en lämplig tik till jaktlagets ända hund, en hälleforsare med en otrolig förmåga att hitta älg. Tyvärr så är han snart 9år och ägaren tycker att vi ska hitta något annat :/ Är helt insnöad på att skaffa en hälleforsare då han verkligen är en Grym älghund och otroligt fin (ser ut som ett lejon) Tänker ringa runt och kolla upp om det planeras någon bra parning kommande vår, men tänkte passa på att fråga ifall det är någon på forumet som kan berätta skillnaden på en hälleforsare och östsibirisk laika? Vi hade bara 3-3 som tilldelning förra hösten och det lär nog inte bli mer i framtiden. Har hört att det 2015 kanske ska krävas 750ha för att tilldelas en vuxen... Då kanske en laika skulle vara mer lämplig så man kan skjuta lite toppfågel för den också, men stämmer det att dom har ett stenhårt psyke och gärna äter katt? Kanske inte lämplig förstahund? Haha
Publicerat Juli 7, 201411 yr Då kanske en laika skulle vara mer lämplig så man kan skjuta lite toppfågel för den också, men stämmer det att dom har ett stenhårt psyke och gärna äter katt? Kanske inte lämplig förstahund? Haha Lämplig som förstahund beror nog mest på dig själv. De är väldigt signalkänsliga och relativt lätta att uppfostra om man bara är konsekvent. Tycker wachtlarna varit mer jäkliga. Vissa kan vara lite (dum)tuffa i psyket. Unghunden jag har nu kommer hamna hos veterinären om han inte lugnar ner sig snart. Katter har han väl kanske klippt en del, men det gick går lika bra med igelkottar..
Publicerat Juli 7, 201411 yr Författare Lämplig som förstahund beror nog mest på dig själv. De är väldigt signalkänsliga och relativt lätta att uppfostra om man bara är konsekvent. Tycker wachtlarna varit mer jäkliga. Vissa kan vara lite (dum)tuffa i psyket. Unghunden jag har nu kommer hamna hos veterinären om han inte lugnar ner sig snart. Katter har han väl kanske klippt en del, men det gick går lika bra med igelkottar.. Jo fattar att man måste vara konsekvent, men iom att han kommer att tillbringa en del tid hos min brorsa som har en 5åring och kanske snart en katt vore det ju tråkigt om det skulle bli problem. Jobbar skift så 7nätter på en 5 veckors period kommer han att få vara där. Haha det låter ju som en riktig galning hälleforsaren som vi har i jaktlaget är otroligt lugn då det inte är jakt
Publicerat Juli 21, 201411 yr Författare Hur mycket motion och övningar tex viltspår får man räkna med i veckan om man vill kunna ha en laika/hälleforshund i lägenhet utan att den biter sönder möbler när man är borta och ej har tillgång till hundgård?
Publicerat Juli 21, 201411 yr Senaste laikan jag köpte är den lugnaste vaplen jag haft, aldrig försökt bita sönder någonting. Men om du får en normal valp så blir det inte lätt att undvika sönderbitningar med uttröttningstaktik typ viltspår. Jag skulle inte ha köpt en valp om jag bodde i lägenhet och inte hade tillgång till hundgård. Speciellt inte en spets då dom gärna retar grannar genom att skälla. Annars tycker jag inte laikar är sämre som förstahund än andra spetsar. Dom flesta laikor får mord i blicken när dom ser en katt men om den blir uppväxt med katt så brukar det gå bra!
Publicerat Juli 21, 201411 yr Författare Senaste laikan jag köpte är den lugnaste vaplen jag haft, aldrig försökt bita sönder någonting. Men om du får en normal valp så blir det inte lätt att undvika sönderbitningar med uttröttningstaktik typ viltspår. Jag skulle inte ha köpt en valp om jag bodde i lägenhet och inte hade tillgång till hundgård. Speciellt inte en spets då dom gärna retar grannar genom att skälla. Annars tycker jag inte laikar är sämre som förstahund än andra spetsar. Dom flesta laikor får mord i blicken när dom ser en katt men om den blir uppväxt med katt så brukar det gå bra! Om en valp biter i möbler kan jag förstå, men man lämnar ju inte en valp ensam heller. Vuxna hundar biter väll inte i möbler om dom är uppfostrade och har fått utlopp av sin energi i form av motion och olika tankeövningar? Samma bör ju gälla skällandet då jag har träffat på spetsar som är hur lugna som helst... Då min hund har lämnat valpstadiet kommer den att få tillbringa 7 nätter i en lägenhet (ej ensam) och 7 dygn i hundgård på landet. Resterande 21 dagar är jag ledig (jobbar skift) Det borde väll funka?
Publicerat Juli 21, 201411 yr Dom slutar som regel att bita sönder saker oavsett om dom är uppfostrade eller ej. Men man kan oftast inte lita på dom förens dom är 1-1,5 år. Finns dock undantag men då är det oftast hundar som står i hundgård och inte får vara med mer än på jakt. Det funkar nog men det är bra jobbigt att ha en valp i lägenhet.
Publicerat Juli 21, 201411 yr Författare Haha okej gäller det alla spetsar eller är laikan speciell? Får väll bygga en hundgård i lägenheten om det skulle vara så Vill verkligen ha en älghund speciellt nu när jag har så mycket fritid att lägga på den
Publicerat Juli 21, 201411 yr Alla hundraser biter nog i saker första laikan jag hade bet sönder 4 mobiler. dom hundar jag sett som varit hemska inne har varit stövare. Räkna inte med att du får en fågelhund om du köper en laika. Om hunden ens skäller fågel skapligt så ska du fundera på om du vill det. Det är sjukt jobbigt att jaga älg med massa passkyttar och hunden börjar skälla fågel eller ekorre. Jagar man själv däremot är det ju kul att det kan bli lite olika ståndskall att gå på
Publicerat Juli 21, 201411 yr Författare Haha låter ju förfärligt, tur man har en iphone som gärna får bli uppäten så man kan köpa något nytt Fågel tror jag att jag får utesluta, blir nog enbart älg annars blir man väl utkastad från jaktlaget
Publicerat Juli 21, 201411 yr En svensk spets då ? Så slipper du göra laikan besviken när den inte får jaga som den skall
Publicerat Juli 21, 201411 yr Författare Haha ja det kanske vore en bra idé, vore ju förfärligt att inte unna en laika jakt på annat förutom älg Men som jag har förstått är rasen signalkänslig och lättlärd, vilket jag ser som en klar fördel för en rookie som mig, vet dock inte hur hälleforsaren är då det knappt står något om den på internet Vore ju en tragedi om hunden skulle ta över min plats i soffan
Publicerat Juli 21, 201411 yr säger inget om val av hund o övrigt, läser bara det du skrev om signalkänslig.... gör du rätt läser den din signal, gör du fel läser den din signal, så signalkänslig är på gott och ont.
Publicerat Juli 21, 201411 yr Författare säger inget om val av hund o övrigt, läser bara det du skrev om signalkänslig.... gör du rätt läser den din signal, gör du fel läser den din signal, så signalkänslig är på gott och ont. Missförstod innebörden, tack för upplysningen!
Publicerat Juli 21, 201411 yr Författare jag ska själv ha valp om tre veckor, blir spännande! tjt Vad roligt har du haft en tjt förut eller blir det din första?